یادداشت محمد محتشمی،پژوهشگر دینی در استان بوشهر؛

فلسفه‌ی عزاداری

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: با توجه به وسعت و گستردگی کاربرد علوم و فنون لیزر در صنایع گوناگون از جمله صنایع راهبردی، استفاده از فناوری لیزر در زمره ضروریات توسعه و پیشرفت ایران اسلامی قرار دارد.
کد خبر: ۷۱۲۸۷۰
فناوری لیزر برای توسعه و پیشرفت ایران اسلامی ضروری است

علی اکبر صالحی در پیامی به سومین کنفرانس لیزر و کاربردهای آن که از سوی پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای در دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شده است، افزود: بدون تردید برگزاری این همایش، جلوه ای از رویکرد نوین صنعت هسته ای کشور برای گسترش روابط علمی و پژوهشی و تلاش هماهنگ و مستمر به منظور هم افزایی با دیگر نهادها و مراکز علمی در سطح ملی است.

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: یکی از اهداف اتخاذ رویکرد یاد شده، شناسایی و جذب نیروهای مستعد و نخبه و استفاده از خدمات این عزیزان در پژوهشکده لیزر و اپتیک پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای و مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران است.

صالحی گفت: امروزه نقش برجسته انواع لیزرها و نیز کاربردهای گوناگون شتاب دهنده های لیزری در حوزه های مختلف دانش از جمله بیولوژی، پزشکی، شکاف و گداخت هسته ای و همچنین پردازش مواد و بسیاری از موارد دیگر غیرقابل انکار است و به ویژه عالمان و محققان فعال در حوزه های میان رشته ای خود را سخت نیازمند بهره گیری از دستاوردهای علوم و فنون لیزر می یابند.

وی افزود: هرچند اکنون تنها نیم قرن از طلوع و ظهور این فناوری نوین سپری شده اما به واسطه کاربردهای متنوع و متعدد دستاوردهای آن در توسعه صنایع گوناگون و تامین تجهیزات مورد نیاز حیات انسانی در عصر تفوق علم و فناوری از جایگاه ویژه ای در سطح جهان برخوردار شده است به عنوان نمونه می توان به کاربردهای این فناوری در عرصه پزشکی اشاره کرد .

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: هم اکنون لیزر به عنوان یکی از ابزارهای اصلی پزشکان و آسیب شناسان از جایگاه مهمی در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها برخوردار شده است.

صالحی گفت: براساس داده های علمی و یافته های پژوهشگران این حوزه از میان بردن رنج و محنت دردمندان یا فروکاستن از حجم دامنه آن تنها با استفاده از امکانات و تجهیزات لیزری میسر خواهد بود. علاوه بر این، در حال حاضر کاربرد لیزر در پیشبرد اهداف توسعه صنعتی از جایگاه و پایگاه ویژه ای برخوردار شده است به گونه ای ساخت بسیاری از قطعات حساس و دقیق در صنایع راهبردی که ساخت آنها با روش های دیگر مقدور و میسر نیست با استفاده از لیزر به آسانی امکان پذیر است.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: در حال حاضر فعالیت های مرکز ملی علوم و فنون لیزر در حوزه تحقیقات راهبردی، زیرساخت های فناوری لیزر همراه با فناوری های مدون شده جهت انتقال به شرکت های دانش بنیان و تولید منابع لیزری به منظور ارایه به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در کنار اقدامات پژوهشکده لیزر و اپتیک در مسیر طراحی و ساخت شتابدهنده لیزری فوق پر قدرت در مجموع نویدبخش حرکت پرشتاب پژوهشگران و تلاشگران این عرصه برای تحقق اهداف ترسیم شده جهت ارتقای کمی و کیفی سطح فعالیت ها در این زمینه است.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: مدیریت ارشد صنعت هسته ای کشور ضمن ارج نهادن به تلاش های صورت گرفته در این حوزه برای دستیابی به اهداف رهیافت یاد شده دستان یکایک شما عزیزان در مراکز پژوهشی و دانشگاهی کشور را به گرمی می فشارد و امیدوار است تا در پرتو عزم ملی و مدیریت جهادی فرایند تعامل و همکاری مستمر با دیگر فعالان و پژوهشگران این عرصه را تسریع کند.

سومین کنفرانس لیزر و کاربردهای آن از امروز با حضور اساتید، پژوهشگران و اندیشمندان دانشگاه های مختلف در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

فناوری لیزر، لیزر در صنعت، لیزرهای با توان و انرژی بالا، کاربرد لیزر در تولید انرژی، شتابدهنده های لیزری از جمله محورهای این کنفرانس است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها