گری سیک تحلیل‌گر مسایل خاورمیانه و از اعضای شورای امنیت ملی آمریکا در زمان ریاست جمهوری فورد، کارتر و ریگان در گفتگو با تلویزیون بی بی سی به بررسی اوضاع منطقه و گروهک داعش و نقش عربستان سعودی و آمریکا در شکل گیری این گروهک تروریستی پرداخت .
کد خبر: ۷۱۲۵۳۶
نقش عربستان سعودی و آمریکا در شکل گیری داعش

گری سیک در باره اتحاد بین ایران، اعراب و غرب علیه داعش گفت: این اتحاد روی دشمن مشترک انجام می شود و من فکر می کنم که این فرصتی است که غرب و ایران و مثلا عربستان سعودی بتوانند همکاری با یکدیگر را امتحان کنند و اگر که از این نتیجه مثبت گرفتند آنوقت می‌توانند بعد از آن به همکاری روی سوژه های دیگر هم فکر کنند و حرکت کنند .

وی افزود: عربستان سعودی از القاعده و از طالبان به طور مشخص در افغانستان حمایت می کرد و آن چیزی که امروز در باب گروه دولت اسلامی که از سوریه بیرون آمد می‌بینیم، ایدئولوژی است که به واسطه ، توسط کشورهایی مثل عربستان سعودی توسعه و گسترش پیدا کرده است و این اسلام وهابی برگشته است و به خود آنها ضربه زده است و دارد تهدیدی برای آنها می شود

گری سیک تاکید کرد: گروه دولت اسلامی الان تهدیدی شده است برای خود عربستان سعودی در حالی که ایدئولوژی اش شبیه به ایدئولوژی اسلام وهابی است .

وی تاکید کرد: آمریکا با حمله به عراق و افغانستان در منطقه دخالت کرد و اکنون تبعات آن تشکیل گروه های افراط گرا مانند داعش هستند که البته عربستان سعودی نیز مقصر است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها