رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هم‌اکنون آلودگی‌های ناشی از پسماند‌ها و امواج دشواری‌‌های فراوانی را برای کشور به وجود آورده است، گفت: با واقعی شدن بهای حامل‌های انرژی، بخش تولید باید مصرف خود را کاهش دهد.
کد خبر: ۷۱۰۸۶۴
مشکلات  ناشی از آلودگی امواج

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان تهران، معصومه ابتکار اظهار داشت: فضای گفت و شنودی که در استان‌ها با مردم داریم گویای این موضوع است که شرایط جدیدی در کشور بوجود آمده و ایجاد این گفتمان بین مردم و دولت اتفاق مهمی است که این امکان را بوجود آورده تا مردم و دولت با مشارکت هم، مشکلات را در سطح محلی و با همکاری بخش خصوصی، نهادهای مدنی و همکاری دانشگاهیان با برنامه ریزی و سیاستگزاری حل و فصل نمایند وبه این واسطه کمک شایانی برای دستگاه‌های اجرایی ،مجریان و مسئولین باشند.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در شرایطی فعلی وضعیت محیط زیست، آب، خاک و هوا و همچنین آلودگی‌های ناشی از پسماندها و امواج و بسیاری از معضلات دیگر دشواری‌های فراوانی را برای کشور بوجود آورده است اظهار داشت: دیگر امکان چالش میان بخش‌ها، فعالیت‌ها و بین محیط زیست و صنعت و نیز تولید و سیاست‌ها و ضوابط وجود ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در دوران گذشته بخش صنعت و تولید با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بوده ولی در وضعیت کنونی نگاه جدید و تغییر رویکرد ثبات اقتصادی، کاهش تورم و طلیعه فضای بهتری برای صنعت را بوجود آورده است.

ابتکار ادامه داد: البته محیط زیست با مشکلات بسیار جدی و حادی روبروست که وضعیت دریاچه ارومیه یکی از مصادیق این معضلات متعدد است.

معاون رئیس جمهور با تبیین اینکه بخش صنعت و تولید باید ملاحظات زیست محیطی را به دقت در فعالیت‌های خود مد نظر قرار دهد تصریح کرد: بخش صنعت باید از ابتدا هزینه‌های خود را کم کرده و در صورتی که طراحی فرایند و مکان‌یابی خود را درست و اصولی انجام دهد، هزینه‌های آشکار و پنهان در چرخه تولید کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اینکه فرآیندی انجام شود و منجر به آلودگی رودخانه‌ها، سفره‌های آب زیرزمینی و یا آلودگی هوا شود و یا صنایع درفرآیند خود زباله و ضایعات ایجاد کند، نتیجه‌اش، رشد اقتصادی نیست.

ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در موضوع محیط زیست اراده یکسو و قوی در دولت بوجود آمده و هیچگونه دوگانگی بین صنعت و محیط زیست نیست و شخص رئیس جمهور موضوع محیط زیست را در کنار تمام رویکردهای قوی اقتصادی دولت بمانند تولید و اشتغال و دیگر موضوعات مهم در نظر دارند.

وی افزود: رشد بخش صنعتی باید به موضوع کیفیت و ارتقا بهره‌وری، کاهش آلودگی‌ها، کاهش تخریب‌ها و کاهش بهره‌برداری از طبیعت و همچنین افزایش کارایی وافزایش تولیدات همسو با محیط زیست بیانجامد.

ابتکار با اشاره به معضل کم آبی و عدم وجود معیاری برای بهای واقعی آب در کشور بیان داشت: نگاه دولت برای اصلاح الگوی مصرف انرژی دربخش‌های تولید می‌تواند خیلی مهم و مؤثر باشد.

وی ادامه داد: با واقعی شدن بهای حامل‌های انرژی، بخش تولید باید مصرف خود را ممیزی و از این طریق هزینه‌های خود را کاهش داده و به موضوعات مختلف اصلاح الگوی مصرف بخصوص بازچرخانی آب در فرایند تولید خود توجه کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به موضوع کم آبی در استان تهران اشاره کرد و گفت: در استان تهران و این شهرستان در بحث آب و منابع آبی بحران و مشکلات زیادی داریم که متأثر از افزایش جمعیت استان، خشکسالی و گرم شدن زمین است. اقدام اساسی بخش کشاورزی و صنعت در استفاده از آب و جلوگیری از آلودگی آن بسیار ضروری است.

در ادامه این نشست، ابتکار در خصوص ابلاغ مقررات و ضوابط قانونی به واحدهای صنعتی تاکید کرد و اظهار داشت: از صنایع درخواست شده بطور جدی این مقررات را اعمال کنند و برای صنایعی که برنامه زمانبندی خود را اعمال نمایند سیاست‌های تشویقی قایل خواهیم شد.

وی با بیان اطلاع از مشکلات و سختی‌های پیش روی بخش صنعت تصریح کرد: سیاست ما سیاست تعامل و ارتباط دوسویه است و علاقه‌ای به تعطیلی هیچ واحد صنعتی در کشور نداریم البته نباید فعالیت‌های بخش صنعت و تولید و کارکرد اصناف بدون ضابطه و قانون باشد و منجر به تخریب و آلودگی شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه تا پایان سال 93 صنایع باید فرایند خوداظهاری و تجهیز به سیستم پایش لحظه‌ای را به انجام برسانند افزود: بسیار علاقه‌مندیم که واحدهای موفق صنعتی چه آنهایی که مستقیم در زمینه اقتصاد سبز فعالیت دارند و چه آنهایی که در حوزه‌های دیگر با رعایت کامل شاخص‌های زیست محیطی فعالیت می‌کنند، بر مبنای شاخص گزاری به عنوان صنعت سبز معرفی کنیم.

وی ادامه داد: از حضور واحدهایی که در عرصه‌های مختلف زیست محیطی موفق هستند و یادر جهت ارائه فن آوری‌های پاک و یا معرفی سیستم‌های فیلتراسیون آب و هوا و یا بسیاری دیگر از موضوعات حوزه محیط زیست اقدامات خوبی داشته‌اند در نمایشگاه بین المللی محیط زیست استقبال می‌کنیم.

وی همچنین به موضوع رویکرد انضباطی و تشویقی سازمان اشاره داشت و تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست ضوابط ابلاغی را خصوصا در استان تهران با جدیت پیگیری خواهد کرد چرا که در استان تهران تراکم فعالیت‌ها انبوه و زیاد است و قطعا صنایعی که در استان تهران فعالیت دارند باید پایبندیشان به مسایل حوزه محیط زیست بیشتر باشد. تلاش ما بر این است که سازگاری بین فعالیت‌های صنعتی و محیط زیست بیشتر باشد و بهتر بتوانیم فرایند توسعه پایدار در کشور را محقق کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها