وزیر خارجه: تا وقتی 1+5 به تعهد خود در رفع تحریم​ها عمل نکند، هیچ اقدامی عملیاتی نخواهد شد

تاکید ظریف بر ضرورت لغو تحریم‌های شورای امنیت

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر این‌که تا وقتی اعضای 1+5، تعهد خود نسبت به لغو تحریم‌ها را اجرایی نکنند، هیچ اقدامی عملیاتی نخواهد شد، گفت: 1+5 خودش نمی‌تواند تحریم‌ها را لغو کند، اما یکی از تعهداتی که دارد این است که به شورای امنیت مراجعه کند و از طریق سازوکار‌های قانونی تحریم‌ها را بردارد.
کد خبر: ۷۰۷۱۲۵

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در حاشیه دیدار خود با معاون وزیر خارجه رومانی گفت: مذاکرات دوجانبه متعددی با اعضای 1+5 خواهیم داشت و پیش از آن نیز من دیداری با خانم اشتون خواهم داشت.

اگر صادق بودند سال ۲۰۰۵ موضوع حل می‌شد

در همین حال مجید تخت‌روانچی، معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران با حسن‌نیت مذاکرات را پیگیری می‌کند که در صورت آمادگی طرف مقابل، مذاکرات میان ایران و 1+5 می‌تواند تا سوم آذر به نتیجه برسد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، تخت‌روانچی در همایش ملی واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته‌ای در دولت آقای روحانی افزود: امروز دانشمندان هسته‌ای به لحاظ فنی دست ما را در مذاکرات باز نگه داشته‌اند.

وی اضافه کرد: سال 2005 ایران طرحی را به طرف مقابل ارائه کرد که اگر حسن‌نیت داشتند موضوع هسته‌ای می‌توانست همان سال به پایان برسد. تخت‌روانچی با اشاره به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای گفت: در هیچ یک از این قطعنامه‌ها نیامده که ایران چارچوب ان‌پی‌تی را نقض کرده است.وی با اشاره به طرح موضوع ایران‌هراسی از جانب آمریکا افزود: آمریکا تلاش فراوانی کرد تا پرونده هسته‌ای ایران را به عنوان طرحی امنیتی در سطح دنیا معرفی کند. تخت‌روانچی گفت: طرف مقابل الان متوجه شده است که دیگر تاریخ مصرف اعمال فشار و تهدید پایان یافته است.وی افزود: ایران در این مذاکرات از همان ابتدا دنبال نتیجه برد ـ برد بوده و به طرف مقابل گفته است که چرخه سوخت باید ادامه یابد و این مساله در توافق ژنو آمده است.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: با حمایت‌های رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور و مردم و تلاش دانشمندان هسته‌ای، طرح ایران‌هراسی شکست خورده است و باید بگویم که درمورد تحریم‌ها کمتر کشوری علاقه دارد که از این موضوع حمایت کند.

سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه هم در حاشیه همایش روز جهانی انساندوستی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر از برگزاری نشست‌های دوجانبه با همه اعضای 1+5 تا پیش از نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد خبر داد و گفت: مذاکرات هسته‌ای با 1+5 احتمالا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل از سر گرفته خواهد شد که تاریخ دقیق آن هنوز تنظیم نشده است و در این فاصله هم گفت‌وگوهای دوجانبه دیگری انجام خواهیم داد.

عراقچی با اشاره به مذاکره‌اش با مسئولان وزارت خارجه آمریکا پس از نشست وین - 6 گفت: ما یک دور گفت‌وگوهای دوجانبه با آمریکایی‌ها انجام دادیم، علتش هم این بود که با بقیه اعضای 1+5 در تماس مستمر هستیم، هم در آن کشورها سفارتخانه داریم و هم آنها در تهران سفارتخانه دارند؛ با روس‌ها و چینی‌ها که مشورت‌های ما کاملا منظم و مستمر است و با اروپایی‌ها نیز به همین ترتیب.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: آمریکایی‌ها چون سفارتخانه در ایران ندارند و با آنان تماس نداریم و به‌علت این‌که برخی از بخش‌های مذاکره و تحریم‌ها به طور مشخص به آنان مربوط می‌شود، ناچاریم جلسات جداگانه بگذاریم وگرنه این نشست‌های دوجانبه با آنان نشان‌دهنده هیچ اهمیت خاصی نیست. معاون وزیر امور خارجه افزود: این مشورت‌ها و رایزنی‌ها را به طور دوجانبه با همه اعضای 1+5 تا برپایی نشست مجمع عمومی سازمان ملل انجام خواهیم داد و امیدواریم در حاشیه نشست این مجمع، بتوانیم جلسات مذاکراتی با 1+5 برگزار کنیم.

برخی خواسته‌های آژانس غیرمعقول است

نماینده و سفیر دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم با بیان این‌که برخی خواسته‌های این آژانس غیرمعقول است که ما نمی‌توانیم آن را بپذیریم، گفت: همان طور که رئیس‌جمهور گفتند صنایع دفاعی و برنامه موشکی ایران از خطوط قرمز مذاکرات هسته‌ای است.

به گزارش ایرنا، رضا نجفی در همایش ملی واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته‌ای در دولت یازدهم اظهار کرد: ما تلاشمان این‌ است که درعین حفظ اصول، منافع و امنیت ملی خود،سعی کنیم اقدامات و اختلافات خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک به یک رفع کنیم.

وی اظهار کرد: خوشحال هستیم در قدم اول توانسته‌ایم یکی از موضوعات کلیدی را که چاشنی ایمن انفجاری بود به‌نحو معقول و به صورت مستند به آژانس اثبات کنیم که در ایران کاربرد صلح‌آمیز داشته که این یکی از پایه‌های اتهامات را سست می‌کند.

وی ادامه داد: امیدواریم در اقدامات بعدی نیز بتوانیم به همین نحو پیش برویم، البته کار پیچیده است و برخی خواسته‌های آژانس غیرمعقول است که ما نمی‌توانیم آن را بپذیریم. نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: همان طور که رئیس‌جمهور گفته‌اند برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران یکی از خطوط قرمز است و ما نیز این موضوع را هم در مذاکرات 1+5 و هم در مذاکرات با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرده ایم که وارد این حوزه‌ها به هیچ وجه نخواهیم شد. نجفی افزود: تلاش ما این است که درعین حال که روند همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دنبال می‌کنیم درعین حال نیز اصول، منافع و امنیت ملی خود را حفظ کنیم.

شورای حکام سیاسی است

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده سابق ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم ساختار شورای حکام را سیاسی توصیف کرد و گفت: در بدنه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بحث‌های سیاسی و اطلاعاتی حاکم شده است.

به گزارش ایرنا، سلطانیه افزود: در نیم قرن گذشته در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتفاقاتی افتاده است که در نوع تعاملات ما با آژانس تاثیر گذاشته است. در بررسی اساسنامه آژانس می‌توان دریافت که کشورهایی که آن را نوشته‌اند به منافع و قدرت خود توجه کرده‌اند.

وی افزود: مهم‌ترین مشکل امروز این است که آژانس انرژی اتمی بعد از وقایع کره شمالی و عراق از اساسنامه خود انحراف پیدا کرده است و به این بهانه شورای امنیت سازمان ملل نیز اقدامات مداخله جویانه انجام می‌دهد. به گفته سلطانیه، امروز به بهانه صدور قطعنامه‌های شورای امنیت، آژانس وارد مسائل دیگر می‌شود که اقداماتش نه مطابق ان.پی.تی است و نه براساس اساسنامه و پادمان. این متخصص مسائل هسته‌ای با بیان این‌که بازرسی‌ها بر اساس اساسنامه آژانس معیار خاص دارد، گفت: امروز این معیارها رنگ باخته است و در مورد ایران فراتر از این عمل می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها