در حالی که بچه‌های دیروز و امروز بی‌صبرانه منتظرند تا از چهارشنبه این هفته برای مدتی طولانی شهروند افتخاری شهر موش‌ها شوند و به تماشای قسمت دوم این اثر معروف و خاطره‌انگیز بنشینند، انتشار خبری گلایه‌آمیز از سوی دو نفر از سازندگان قسمت اول این اثر در روز گذشته، کمی هوای این شهر دوست‌داشتنی را غبارآلود کرد.
کد خبر: ۷۰۶۴۰۶
موش های سینمایی نیامده دردسرساز شدند

خبر این بود که محمدعلی طالبی و محمدرضا علیقلی، کارگردان و آهنگساز «شهر موش‌ها 1» در آستانه اکران «شهر موش‌ها 2» نسبت به رعایت نشدن حقوق معنوی‌شان در ساخت این اثر اعتراض کردند.

اگر اخبار مربوط به این طرح را دنبال کرده باشید، حتما گلایه یاسر خاسب و امیر امیری دو نفر از بازیگران تئاتری «شهر موش‌ها 2» از سازندگان این فیلم را هم به یاد دارید که چندی پیش رسانه‌ای شده بود، اما حالا خبر اعتراض دو نفر از عوامل اصلی «شهر موش‌ها1» حاشیه جدید و البته پررنگ تری را برای قسمت دوم این اثر پرآوازه ایجاد کرده است.

محمدعلی طالبی، کارگردان «شهرموش‌ها1» در این خصوص به ایسنا گفته است: حدود 30 سال پیش و هنگام کارگردانی فیلم «شهرموش‌ها» با بنیاد سینمایی فارابی قراردادی بستم که براساس آن یک مشارکت مالی در فیلم داشته باشم.

او ادامه داده است: علاوه بر من، تعداد دیگری از همکارانم که از بهترین‌های این عرصه هستند، 9 ماه روی این طرح زحمت کشیدند. خانم مرضیه برومند کارگردان عروسکی و من هم کارگردان کار بودم. اخیرا بعد از 30 سال «شهر موش‌ها 2» برگرفته از «شهر موش‌ها 1» ساخته شده است که بیلبوردها و تبلیغات کار هم دقیقا این موضوع را نشان می‌دهد.

طالبی در ادامه معتقد است: تهیه‌کنندگان «شهر موش‌ها 2» بدون این‌که سابقه‌ای در این فیلم داشته باشند، به‌صورت خودجوش تصمیم به این کار گرفتند و حتی یک تلفن هم به ما نزدند، در حالی که ما در این اثر یک حقوق معنوی داریم. علاوه بر من قرار بود آقای محمدرضا علیقلی آهنگساز که کپی‌رایت موسیقی این فیلم را داشته، تدوینگر و دوستان دیگری هم که سرمایه‌گذاری در کار را به‌عهده داشتند، موقع اکران به صورت مشارکتی در سود فیلم شریک باشند.

این کارگردان سینمای کودک بر لزوم رعایت حقوق پدیدآورندگان این فیلم تاکید کرد: معتقدم این موضوع برخلاف قوانین حقوق مولفان و مصنفان کشور است. این در حالی است که دست‌اندرکاران «شهر موش‌ها 2» نه‌فقط حقی برای ما قائل نشدند، بلکه در مراسم‌های مختلف برای تولید این فیلم از جمله افتتاحیه هم از ما دعوت نکردند.

بر همین اساس او روز گذشته همراه محمدرضا علیقلی و حسن حسن‌دوست نامه‌ای را به مدیرعامل خانه سینما و هیات‌ حل اختلاف ارائه کردند تا به این مساله واقعا رسیدگی شود، چون افرادی که در این کشور کاری انجام می‌دهند، امتیاز و حقوقی دارند که باید حقوقشان رعایت شود.

محمدرضا علیقلی، آهنگساز فیلم «شهر موش‌ها» نیز در این ارتباط گفت: دغدغه اصلی من حقوق معنوی‌ام است و نکته اصلی این است که ما در فیلم «شهر موش‌ها» جزو سهامد‌اران و شریک بنیاد سینمایی فارابی بودیم، بنابراین به عنوان کسانی که در این اثر سهم داشتند باید با ما هماهنگ می‌شد.

فارغ از همه این جار و جنجال‌ها و حاشیه‌ها آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد فراهم کردن شرایط مناسب و آرام برای اکران فیلمی محبوب و هیجان‌انگیز برای تماشاگران است. احقاق حق و مطالبات هم بهتر است با مصالحه و ریش سفیدی و دوستانه حل و فصل شود و رسانه‌ای نشود.

مگر سینمای کودک ما چقدر جان در بدن دارد که اندک موقعیت‌های اینچنینی هم به‌خاطر اختلافات شخصی قربانی شود؟ بنابراین ما از موش‌های پیشکسوت می‌خواهیم پادرمیانی کنند و اهالی قدیمی و جدید شهرشان را با یکدیگر آشتی دهند. درست نیست، بچه‌ها به ما نگاه می‌کنند. (روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها