در همایش شبکه رادیویی اقتصاد مطرح شد

چگونه برای خودمان شغل اختراع کنیم؟

در همایشی با عنوان «چگونه شغل خود را اختراع کنیم» که روز گذشته در فرهنگسرای کار برگزار شد، سید‌عباس موسوی‌تبار، مدیر شبکه رادیویی اقتصاد گفت: «در شرایط سخت معمولا ذهن افراد خلاق و توانا فعال‌تر شده و به این ترتیب ابداعات و اختراعات شکل می‌گیرد». جام جم سرا گزارش این همایش را از آن رو منتشر می‌کند که حاوی نکاتی مفید برای به دست آوردن شغل بخصوص برای جوانان جویای کار است.
کد خبر: ۷۰۴۶۶۹

جام جم سرا: در این همایش موسوی تبار گفت: با وجودی که جامعه ما در حال حاضر با مشکلات ناشی از تحریم‌ها و سوءمدیریت‌ها مواجه است، باید از فرصت‌ها استفاده کنیم. در وضعیت موجود کسانی که تفکر و مطالعه دقیقی دارند و فضای بازار را به‌درستی بررسی و رصد می‌کنند، دغدغه‌ای برای معیشت ندارند. بسیاری از افراد با کسب آموزش‌های کوتاه‌مدت مهارتی و سرمایه‌ای اندک به کارآفرینی و ایجاد کسب و کار می‌پردازند و موفق می‌شوند. اگر کسی دغدغه معیشت دارد به احتمال زیاد مطالعه ناقصی داشته و به خوبی شرایط را نشناخته است».

پرسش‌های اشتباه؛ پاسخ‌های تخریب‌کننده
امیر مهرانی، مربی رشد فردی و سازمانی در این همایش به معرفی روش‌های «شناخت توانایی‌ها و کشف شغل» و یافتن «شغل درون» پرداخت. به اعتقاد مهرانی مهم‌ترین ویژگی و کارکرد انسان و مغز او «توانایی پرسشگری و حل مساله» است اما انسان گاهی با پرسش‌های نادرست خود را از مسیر رسیدن به موفقیت دور می‌کند. این کارشناس گفت: پرسش‌های اشتباه پاسخ‌ دقیقی ندارند در نتیجه ما تلاش می‌کنیم به هر شکل ممکن پاسخی برای آنها بیابیم و این پاسخ گاهی تخریب‌کننده است؛ برای مثال هنگامی‌که اتفاق ناگواری برای ما رخ می‌دهد یا در موقعیت بدی قرار‌ می‌گیریم نخستین پرسشی که به ذهن بسیاری از ما می‌رسد این است که «چرا من در چنین شرایطی قرار گرفتم». پاسخ این سوال هم معمولا این است که «من انسان ناتوان و نالایقی هستم».

مهرانی افزود: پرسش درست در چنین مواقعی این است که «با توجه به شرایطی که در آن قرار گرفته‌ام بهترین کاری که می‌توانم انجام دهم چیست». این پرسش به این معناست که ما شرایط و مشکلات را پذیرفته‌ایم و به‌دنبال راه‌حل برای آنها می‌گردیم.

وی ادامه داد: بسیاری از کارآفرینان بزرگ و موفق، در ابتدای کار با مشکلات زیادی مانند کمبود سرمایه مواجه بودند، ولی اجازه ندادند این مشکلات مانعی برای آغاز و تدوام کار آنها باشد.

این کارشناس بیان کرد: قبل از آغاز هر کسب و کاری باید به این نکته فکر کنید که آیا به دنبال پول درآوردن مقطعی هستید یا می‌خواهید شغلی پایدار داشته باشید و به صورت مداوم ارزش‌آفرینی کنید. اگر هدف شما مورد دوم است نباید صرفا به دنبال این موضوع باشید که در حال حاضر بهترین کار بر اساس نیاز بازار چیست؛ بلکه باید این پرسش را مطرح کنید که چه کاری برای من «مناسب‌ترین» است.

توجه به موفقیت‌ها به جای شکست‌ها
مهرانی به دو پرسش مهمی که هر فردی باید از خود بپرسد اشاره کرد و گفت: نخستین پرسش این است که «در طول زندگی چه موفقیت‌هایی را به دست آورده‌ام». بسیاری از ما در مرور گذشته خود معمولا شکست‌ها را به یادمی‌آوریم و روی آنها متمرکز می‌شویم، در حالی که شکست‌ها تنها به ما می‌گویند چه کارهایی را نباید انجام دهیم. برای پاسخ به این پرسش که «چه کاری برای من مناسب است» باید به موفقیت‌های خود فکر کنیم.

وی ادامه داد: دومین پرسش مهم این است که «من توانایی انجام چه کارهایی را دارم». توانایی شما نیز ارتباط مستقیمی با موفقیت‌هایی که کسب کرده‌اید دارد، البته موفقیتی که یک‌بار رخ می‌دهد ملاک نیست و باید کسب آن تداوم داشته باشد.

این کارشناس افزود: برای یافتن توانایی‌های خود به چند نکته توجه کنید؛ از انجام چه کارهایی لذت می‌برید و می‌توانید با انجام آنها روی دیگران تاثیر مثبت بگذارید، برای یادگیری چه مواردی اشتیاق بیشتری دارید و آنها را راحت‌تر یاد می‌گیرید و چه اهداف و رویاهایی در سر دارید. البته رویاهای شما نباید دور از دسترس و نشدنی باشد.

باورهای نادرست؛ سد راه موفقیت
مهرانی به دو باور اشتباه نیز اشاره کرد و گفت: یک باور نادرست این است که با افزایش سن شخصیت ما تغییر می‌یابد، در حالی که کسب تجربه باعث می‌شود ما یاد بگیریم چگونه رفتارها و احساس‌های خود را مدیریت کنیم. شخصیت که به معنای استعدادها و خصلت‌های درونی است تغییر پیدا نمی‌کند. برای موفقیت باید تلاش کنیم زائده‌هایی را که در طول زمان به پیکره شخصیت ما چسبیده است بتراشیم. در این صورت می‌توانیم کاری را بیابیم که با شخصیتمان سازگار است.

وی بیان کرد: دومین باور اشتباه این است که بسیاری از ما تصور می‌کنیم برای رشد و رسیدن به موفقیت باید تنها نقاط ضعف خود را برطرف کنیم، در حالی که بسیاری از اوقات تقویت نقاط قوت ما را سریع‌تر به موفقیت می‌رساند. (کسب و کار)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها