سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به پرسشی درباره حمایت ایران از طرح آتش‌بس مصر برای غزه نیز گفت: از طرحی که ملت فلسطین به آن رضایت بدهد و تامین‌کننده خواست آنها و گروه‌های حماس و مقاومت باشد، حمایت می‌کنیم.
کد خبر: ۷۰۲۹۹۲

به گزارش مهر، مرضیه افخم همچنین درباره تحولات در عرسال لبنان و درخواست لبنان از فرانسه برای کمک و این‌که آیا ایران به لبنان کمک خواهد کرد، گفت: روابط ایران و لبنان یک روابط خوب و فراگیر است. در همین چارچوب بواسطه فعال شدن تروریست‌ها در منطقه گفت‌وگوهایی با مسئولان لبنان داشتیم و در صورتی که مقامات لبنانی نیاز داشته باشند، ایران برای کمک اعلام آمادگی کرده است. وی افزود: آمادگی ایران همواره برای حمایت از صلح و ثبات در لبنان وجود داشته و چنانچه آنها بررسی کنند و بپذیرند، از سوی ما این آمادگی وجود داشته است.

او درباره شنود از سفارت ایران در ترکیه هم گفت: این موضوع را با حساسیت‌های بیشتر مورد توجه قرار داده‌ایم، اکنون نیز نه‌تنها در ایران بلکه در بقیه کشورها این موضوع مطرح است و به اعمال برخی محدودیت‌ها و به کار بردن روش‌های فنی برای مقابله تاکید می‌شود.

وی درباره برپایی پرچم ایران در ابوموسی که باعث اعتراض امارات و نامه‌نگاری به بان کی مون شده است هم گفت: چنین اظهارنظری دخالت در امور داخلی ایران است و در عین حال همواره تمایل خود را برای همکاری با همسایگان اعلام کرده‌ایم. پرچم ما همیشه در ابوموسی برافراشته بوده است و این اتفاق جدیدی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری درباره اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر این‌که نگران برنامه هسته‌ای ایران و نقض حقوق بشر است، گفت: این اظهارات جدید نیست. آنچه بیشتر مایه نگرانی است، حمایت همه‌جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی است. وی با اشاره به این‌که آمریکا با این حمایت چشم خود را به واقعیت منطقه و افکار عمومی بیدار جهان بسته است، بیان کرد: بر همین اساس آمریکا نیز دچار سوء محاسبه شده است. امروز رژیم صهیونیستی که زندانی بزرگ برای فلسطینیان ایجاد کرده، خود به زندانبان تبدیل شده و آمریکایی‌ها از این زندانبان حمایت می‌کنند. سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: مسئولان آمریکایی را دعوت می‌کنیم تصاویر منتشره در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای را که خشم افکار عمومی جهان را برانگیخته یک بار دیگر مرور کنند.

وی درباره خبرهایی در مورد بازگشایی اتاق بازرگانی مشترک ایران و آمریکا گفت: خبری وجود داشت که چنین کمیته‌هایی شکل می‌گیرد و برخی علاقه‌مند بودند و هستند که چنین فضایی را داشته باشیم. اظهارنظرها در همان زمان نیز بدون بررسی زمینه‌های موجود بود. وزارت امور خارجه در جایگاه دولت نمی‌تواند چنین اقدامی را انجام دهد، این اقدام مربوط به بخش‌های غیردولتی و خصوصی است.

وی درباره ادامه گفت‌وگوهای ایران و 1+5 گفت: جدول زمانی دقیق به مفهوم تعیین زمان و مکان برای ادامه گفت‌وگوها درنظر گرفته نشده و بزودی گفت‌وگوها انجام می‌شود.

افخم در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر جنگ غزه بر مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات هسته‌ای ما صرفا هسته‌ای است، برخی محافل و شخصیت‌های سیاسی مایلند موضوعات مختلف را به مذاکرات هسته‌ای گره بزنند، ولی مذاکرات ما صرفا برمبنای حل و فصل موضوع هسته‌ای است و تلاش ما بر این است که از تاثیرگذاری هر رویداد غیرمرتبط بر مذاکرات جلوگیری کنیم و فضای سالم مذاکراتی حفظ شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها