پاسداشت نهمین سالگرد ارتحال ملکوتی عالم عامل آیت الله مشکینی

عالمی که اخلاق را به وضوح رساند

امروز 8 مرداد 1393 خورشیدی برابر با 2 شوال 1435 هجری و 30 جولای 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که امروز در تاریخ رخ داده بدین شرح است:
کد خبر: ۷۰۰۶۳۹
8 مرداد، درگذشت آیت الله علی مشکینی

هجری شمسی

8 مرداد 1288

شیخ فضل الله نوری مدافع مشروطه مشروعه دستگیر و تحویل دادگاه شد.

8 مرداد 1290

مجلس شورای ملی برای کشتن محمدعلی شاه معزول و برادرش جایزه نقدی تعیین کرد.

8 مرداد 1321

کابینه علی سهیلی که روز 16 اسفند 1320 شکل گرفته بود، با استعفای وی سقوط کرد.

8 مرداد 1336

مجلس شورای ملی قرارداد منعقده میان شرکت ملی نفت ایران و کمپانی «سیفاپترولیوم لیمیتد» را تصویب کرد. طبق این قرارداد شرکت مزبور حق بهره‌برداری ازنفت در دو منطقه حوالی خلیج عمان به وسعت یکهزار کیلومتر مربع را کسب کرد.

8 مرداد 1386

آیت‌الله شیخ علی‌اکبر مشکینی درگذشت. وی در سال ۱۳۰۰ش در روستایی از توابع بلوک مشکین و در میان خانواده‌ای متدین و اهل علم چشم به جهان گشود. در محضر پدر مقدمات را آموخت و در اردبیل، قم و نجف نزد استادان مشهور حوزه تحصیل علوم دینی کرد. وی از شاگردان برجسته و نزدیک امام خمینی بود و در مراحل مختلف شکل گیری نهضت تا پیروزی و استقرار نظام از جمله چهره های مورد اعتماد بود. وی سالها ریاست مجلس خبرگان را به عهده داشت و در سایر مسئولیت ها نیز نقش آفرین بود. از جمله فعالیت های علمی و اجتماعی وی تاسیس موسسه الهادی بود که تا اکنون به چاپ کتب اسلامی برای سطوح گوناگون جامعه می‌پردازد و مردم را با حقایق و معارف اسلامی آشنا می‌سازد.

هجری قمری

2 شوال 604

"ابن واصل" مورخ و ادیب مسلمان به دنیا آمد. وی در غرب سوریه چشم به جهان گشود و تحصیلاتش را نزد پدر که مدرس مدرسه ناصریه‏ بیت المقدس بود، آغاز کرد. او پس از پدر بر کرسی تدریس نشست و راه پدر را ادامه داد. ابن واصل در ساختن رصدخانه و چند دستگاه نجومی با تعاسیف، ریاضی‏دان مصری همکاری داشت و در سال 663 ق، قاضی القضات شهر خود شد.از ابن واصل سه اثر مشهور تاریخی بر جای مانده که عبارتند از: التاریخ الصالحی در تاریخ عمومی انبیا و خلفا، نظم الدُرَر فی الحوادث و السِیَر و نیز مُفَرِّجُ‏الکَرب فی اخبار بنی ایوب که مهم‏ترین منبع درباره‏ تاریخ سلسله‏ ایوبیان است. ابن‏واصل سرانجام در سال 697 ق در 93 سالگی درگذشت.

میلادی

30 جولای 1602

نفوذ سیاسی و استعماری هلند در کشور اندونزی آغاز شد. اندونزی از قدیم الایام محل سکونت و تجارت بود و در قرن سیزدهم میلادی، اسلام را پذیرا شدند. در نیمه نخست قرن شانزدهم، پرتغالی‏ها در این جزایر مستقر شدند و این آغازی بود بر حضور استعمارگرانِ اسپانیایی و هلندی. هلندی‏ها در 30 جولای 1602 وارد این جزایر شده و ابتدا کمپانی هند شرقی هلند را در همین سال راه ‏اندازی کردند. سپس تجارت این منطقه و به ویژه ادویه‏ آن را در انحصار خود گرفتند. به تدریج تا اواخر قرن 18 تمامی اندونزی به مستعمره هلند تبدیل شد. به صورتی که از این کشور به عنوان هند هلند یاد می‏ شد. سرانجام پس از 350 سال استعمار هلند بر این کشور، اندونزی به رهبری احمد سوکارنو، به عنوان یک کشور مستقل اعلام موجودیت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها