یک سال پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، هنوز بحث درباره عملکرد این دولت، گفتمانی که پی می‌گیرد و نقدهایی که مخالفان بر آن وارد می‌کنند، بسیار است؛ هرچند منتقدان دلواپس برخی برنامه‌های دولت هستند، اما مدافعان، با نقد دولت قبل، بر منتقدان خرده می‌گیرند که چرا دلواپس اقدامات صورت گرفته در هشت سال گذشته نبوده‌اند.
کد خبر: ۶۹۴۲۸۸
نقد دولت، نیازمند نگاهی ورای کلیشه‌ها

در میانه این اختلاف‌نظرها که گاه شدت می‌گیرد، رهبر انقلاب طی سخنانی که دوشنبه ‌شب در جمع مسئولان و کارگزاران نظام داشتند، نه فقط حمایت خود از مقامات بلندپایه دولت را اعلام کردند؛ بلکه چارچوب نقد دولت و نحوه مواجهه با عملکرد دولت قبل را نیز متذکر شده و به این ترتیب توجه به این فرمایشات می‌تواند نقدها و دفاعیه‌ها نسبت به عملکرد یک‌ساله دولت را به مسیر اعتدال بازگرداند.

رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود، هرچند «اعتدال» را شعاری خوب و برآمده از اسلام دانستند و تاکید کردند که «بنده دولت را تائید و حمایت می‌کنم و از همه‌ توانی که در اختیار دارم، برای حمایت از دولت استفاده خواهم کرد و به مسئولان بلندپایه‌ دولت اعتماد دارم»، اما همزمان توصیه‌هایی به دولت برای جلوگیری از حذف نیروهای مومن، عمل به اقتصاد مقاومتی، پرهیز از حاشیه‌پردازی و رسیدگی به مشکلات مردم داشتند که می‌تواند اولویت‌های دولت در سه سال آینده را روشن کند. درواقع براساس این فرمایشات می‌توان چنین استنباط کرد که اگر بنا به نقد دولت باشد، باید اولویت‌ها مورد توجه قرار گیرد.

با این حال ایشان چارچوبی روشن را نیز برای نقد دولت تشریح کردند: درخصوص دولت کنونی هرگونه نقدی، باید منصفانه، محترمانه و دلسوزانه و به ‌دور از هرگونه مچ‌گیری و اذیت رساندن به دولت باشد.

رهبرمعظم انقلاب همچنین نقد علنی دولت‌های قبل را خلاف مصلحت ارزیابی کردند تا به این ترتیب نگاه منتقدان نه به‌سوی گذشته که رو به سوی آینده باشد.

در مجموع می‌توان گفت، با توجه به اینکه طرح برخی نقدها بدون درک روش‌شناختی و اولویت‌های مورد انتظار، می‌تواند به تنش در روابط سیاسی بینجامد و این توصیه‌ها فرصتی برای ارزیابی دوباره نقدها و داوری‌ها نسبت به عملکرد یک ساله دولت است و نشان می‌دهد که هم دولت و هم ناقدان و مدافعان آن، باید با دیدی وسیع‌تر از نگاه‌های حزبی و گروهی نسبت به نقد این دولت و دولت‌های قبل اقدام کنند.

مصطفی انتظاری‌هروی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها