مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در پاسخ به سوالی در مورد درخواست پناهندگی اتباع عراقی با توجه به اتفاقات اخیر عراق گفت: درخواست پناهندگی جدیدی به ایران از سوی این کشور نداشته‌ایم و به صورت کلی نحوه تصمیم‌گیری در این خصوص تابع سیاست‌های جمهوری اسلامی است و هرچه ابلاغ شود، اجرایی خواهد شد.
کد خبر: ۶۸۸۸۵۴
800 هزار اتباع غیرمجاز در ایران زندگی می کنند

عزیز کاظمی در نشستی مشترک که به مناسبت روز پناهنده در برج میلاد با حضور نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران برگزار شد، تعداد پناهندگان کشور را حدود یک میلیون نفر عنوان کرد و گفت: از لحاظ آماری تعداد پناهندگان افغان در ایران حدود 950 هزار نفر است و تعداد پناهندگان عراقی نیز به 33 هزار نفر می‌رسد، این درحالی است که حدود 800 هزار اتباع غیرمجاز در کشور وجود دارد.

وی افزود: از لحاظ آماری تعداد پناهندگان رسمی و دارای کارت افغان در کشور حدود 950 هزار نفر است که علاوه بر این 33 هزار نفر نیز پناهنده عراقی هستند.

به گفته کاظمی، از تعداد پناهندگان افغان در کشور، حدود 320 هزار نفر دانش‌آموز، 11 هزار نفر دانشجو، 15 هزار نفر فارغ‌التحصیل و حدود 220 هزار نفر اقشار آسیب‌پذیرند که تحت پوشش بیمه قرار دارند.

مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور وضعیت پناهندگان عراقی و افغانی در ایران را به طور کلی مناسب توصیف کرد و افزود: 97 درصد از پناهندگان در میان مردم زندگی می‌کنند و همانند آنها از خدمات بهداشتی و رفاهی برخوردارند.

کاظمی با بیان اینکه در کشورهای همسایه نیز وضعیت مشابهی وجود دارد، افزود: بدین معنا است که مردم و دولت، پناهندگان را پذیرفته‌اند؛ اما نکته مهم این است که مدت حضور پناهندگان در کشور طولانی شده است بنابراین تمرکز خود را روی مدت زمان پناهندگان در ایران متمرکز کرده‌ایم.

از اتباع غیرمجاز آماری گرفته نمی‌شود

وی همچنین در مورد اتباع غیرمجاز در کشور گفت: از اتباع غیرمجاز نه در مرزها و نه در داخل کشور آماری گرفته نمی‌شود و هر آماری که برای این افراد گرفته می‌شود حدس و گمان بوده و واقعی نیست.

مدیرکل اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور افزود: براساس برآوردها پیش‌بینی می‌کنیم چیزی درحدود 800 هزار نفر اتباع غیرمجاز افغان در کشور وجود دارد و باید عنوان کرد که اتباع غیرمجاز سایر کشورها در کشور نادر هستند هرچند اتباع بنگلادشی و پاکستانی غیرمجاز نیز در ایران می‌توانند برجسته باشند.

کاظمی همچنین در مورد جرایم قضایی اتباع غیرمجاز درایران گفت: بخش قابل توجهی از جرایم قضایی رخ داده شده در میان اتباع غیرمجاز و مجاز توسط اتباع غیرمجاز رخ می‌دهد و این در حالی است که اگر اتباع مجاز مرتکب جرم شوند، مطابق قانون با آنها برخورد شده و مدرک اقامتی و پناهندگی آنها باطل شده و از کشور طرد می‌شوند.

وی افزود: جرایم در بین پناهندگان به ندرت اتفاق می‌افتد و آنها در مقایسه با اتباع غیرمجاز آمار وقوع جرم بسیار پایینی دارند؛ اما به طور کلی اداره امور اتباع موظف به ساماندهی اتباع غیرمجاز است و درخصوص پناهندگان نیز به صورت کامل وظیفه ساماندهی دارد.

کاظمی با انتقاد ازگره خوردن فعالیت‌های سیاسی و کمک‌های بشردوستانه دردنیا، گفت: وضعیت ما یک فعالیت کاملا بشردوستانه است و این کار را با مسائل دیگر درگیر نمی‌کنیم؛ اما در برخی جاهای دنیا مابین رویکردهای سیاسی و کمک‌های بشردوستانه گره‌خوردگی‌هایی وجود دارد و ما بابت این موضوع متاسفیم؛ چراکه پناهندگان اقشاری آسیب‌پذیرند و نباید این موضوع با مسائل سیاسی گره بخورد و حمایتی که از پناهندگان می‌شود باید فارغ از مسائل سیاسی باشد.

51 میلیون و 200 هزار آواره در دنیا

در ادامه این نشست، سیوانکا داناپالا نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران نیز با اعلام آمار حدود 51 میلیون و 200 هزار آواره در دنیا، این موضوع را فاجعه خواند و افزود: امروزه شاهد بیشترین تعداد پناهندگان پس از جنگ جهانی دوم هستیم.

وی با مهم تلقی کردن حدود پناهندگان در ایران گفت: بحث پناهندگان در ایران به درستی بیان نشده است، چرا که این کشور در کنار لبنان و پاکستان، یکی از بزرگترین جمعیت‌های پناهندگی را دارد.

داناپالا در مورد برنامه‌های سازمان ملل متحد در خصوص پناهندگان در ایران گفت: با همکاری اداره کل امور اتباع وزارت کشور توانسته‌ایم برنامه‌هایی را برای ترغیب پناهندگان به منظور بازگشت به کشورشان تدبیر کنیم.

نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد، در مورد بیماری‌های ناقل و موروثی پناهندگان افغان و پاکستان در کشورهای میزبان، گفت: در این زمینه همکاری‌هایی را با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور داشته‌ایم. این در حالی است که در زمینه بیماری‌های موروثی و ناقل، سازمان ملل در چارچوب برنامه‌های ملی وزارت بهداشت هر کشوری عمل می‌کند.

وی همچنین درباره در اختیار قراردادن منابع مالی به کشورهای میزبان پناهندگان گفت: همکاری‌ هایی را دراین زمینه با شرکایمان انجام داده‌ایم؛ اما تنها کمک‌های ما در این زمینه منابع مالی نیست و سایر برنامه‌ها از جمله مباحث آموزشی و مشاوره‌ای مطرح است.

داناپالا با اشاره به اینکه نرخ سوادآموزی میان پناهندگان افغان در سال 58، شش درصد بوده است، افزود: میزان سوادآموزی در بین پناهندگان افغان در سال 92 به بیش از 60 درصد رسیده است که این بهبود بسیار چشمگیر بوده است.

نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد، همچنین در مورد اختصاص منابع مالی به دولت ایران پس از مذاکرات اخیر با کشورهای 1+5، گفت: شرایط نسبت به گذشته مقداری تسهیل شده؛ اما مشکلات دیگری وجود دارد و ما به شدت به دنبال این موضوع هستیم که کمک‌های بشردوستانه تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نگیرد.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها