امروزه در هر حوزه‌ای ردپایی از فناوری را می‌توان یافت و استفاده از فرصت‌های فناورانه در بسیاری از حوزه‌های علمی و پژوهشی که در نهایت به اقتصاد دانش بنیان ختم می‌شود، به یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است.
کد خبر: ۶۷۸۰۲۷
ضرورت استفاده از فرصت‌های فناورانه نفت و گاز

دکتر حمیدرضا کاتوزیان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در همایش «فرصت‌های فناورانه در حوزه نفت و گاز» ضمن تاکید برضرورت هوشیاری نسبت به فرصت‌های فناورانه و استفاده از آنها به‌عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای تاثیرگذار در ایجاد کارآفرینی نوآورانه و خلق و کسب ارزش از سوی شرکت‌ها و ملت‌ها گفت: در حوزه اقتصاد دانش بنیان که امروزه بیش از پیش رنگ و بوی رقابتی به خود گرفته، فعالیت‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها می‌تواند نقش بسیار مهمی در موفقیت آنها داشته باشد. شرکت‌هایی که براساس طرح‌های نوآورانه و فناورانه در این حوزه فعالیت می‌کنند باید نهایت تلاش خود را انجام دهند تا توانمندی هایشان را برای شناسایی و استفاده از فرصت‌های فناورانه افزایش دهند. شرکت‌ها و مخترعان باید نسبت به فرصت‌های فناورانه و کاربرد آنها در شبکه‌ای از اعضای دارای منافع مکمل هوشیار باشند. هوشیاری نسبت به فرصت‌های فناورانه و استفاده بموقع از آنها به ایجاد کارآفرینی و نوآوری منجر می‌شود.

به گفته کاتوزیان، با توجه به رشد روزافزون اهمیت تحقیقات چند رشته‌ای و میان رشته‌ای، ایجاد ارتباط بین تحقیقات کاربردی و بنیادی نیز ضروری است. بنابراین می‌توان گفت کارآفرینی نوآورانه با همکاری‌هایی که نتیجه کسب بینش نسبت به تغییراتی آینده در فناوری‌های توسعه یافته است، ارتباط تنگاتنگی دارد.

کاتوزیان یادآور شد: با توجه به این که پژوهشگاه صنعت نفت در طیف وسیعی از فعالیت‌های تحقیق و توسعه در حوزه‌های مرتبط با نفت و گاز فعال است، برگزاری همایش‌هایی با رویکرد معرفی فرصت‌های فناورانه موجود در این حوزه به کشورهای دیگر می‌تواند نقطه آغازی برای مذاکرات و همکاری‌های علمی باشد. چنین فرصت‌هایی مستحکم‌کننده روابط چندجانبه پژوهشگاه صنعت نفت و موسسات خارجی و بدون تردید ابزاری برای توسعه اقتصادی پایدار خواهد بود.

فرانک فراهانی‌جم ‌/‌ گروه دانش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها