پیرمرد هشتاد ساله الجزایری نیز با همه تجاربی که در سیاست بین‌الملل داشت، نتوانست کاری از پیش برد و سرانجام استعفای خود را اعلام کرد.
کد خبر: ۶۷۳۶۴۰
اخضر ابراهیمی رسما کناره‌گیری کرد

پیش از او کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد نیز این راه را آزموده و نتیجه‌ای نگرفته بود. ابراهیمی در ارزیابی 20 ماه تلاش‌های میانجیگرانه‌اش در بحران سوریه جمله‌ای گفت که شاید تا مدت‌ها در تاریخ بماند: متاسفم!

20 ماه پیش در سپتامبر 2012 بودکه اخضر ابراهیمی به عنوان جانشین کوفی عنان برای میانجیگری در بحران سوریه معرفی شد.

او به عنوان نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب رایزنی‌های بسیاری کرد و برای نزدیک کردن دیدگاه‌های مخالفان و دولت سوریه از یک‌سو و نیز حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی هرکدام بارها به دمشق، مسکو، نیویورک، تهران، ریاض و جاهای دیگر سفر کرد. اوج موفقیت او برگزاری کنفرانس ژنو 2 بود که حاصلی جز شکست نداشت و همین شکست بود که ابراهیمی را از ادامه کار بازمی‌داشت. استعفای اخضر ابراهیمی قرار است در سی‌ویکم می (دهم خرداد) اجرایی شود.

به گزارش ایرنا، ابراهیمی روز سه‌شنبه با اعلام استعفای خود ضمن عذرخواهی از مردم سوریه تاکید کرد که سوریه هرگز به روزهای قبل از چهاردهم مارس 2011 بازنخواهد گشت.

وی که پس از پذیرفته شدن استعفایش از سوی بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: در دیدار اخیرش با مقام‌های ایرانی بر سر یک طرح چهار ماده‌ای مذاکره کرده بود که شامل آتش‌بس، تشکیل دولت وحدت ملی، بازنگری قانون اساسی و برگزاری انتخابات تازه در این کشور بود.

وی در پاسخ به این پرسش که در لحظه خداحافظی با سازمان ملل برای مردم سوریه چه پیامی دارد، پاسخ داد که در این لحظه او مایل است از مردم سوری به دلیل آن که نتوانسته است به آنها کمک کند، عذر خواهی کند و به آنها بگوید: متاسفم!

ابراهیمی خاطرنشان کرد: استعفای من برای من خوشایند نیست، اما امیدوارم اوضاع در سوریه بهتر شود. به نظر من میزان کشتار و تخریب در سوریه بسیار بالاست و باید گروه‌های مربوط به این مساله توجه کنند که چقدر باید شاهد کشتار و نابودی باشند تا سوریه جدید را ببینند.

اخضر ابراهیمی(هشتاد ساله) متولد شهری در جنوب الجزایر است که به دلیل تجربه سیاسی بارها در حل بحران‌های بین‌المللی شرکت داشته است. ابراهیمی در گذشته نماینده سازمان ملل در آفریقای جنوبی، هائیتی، افغانستان و عراق بود.

در واکنش به استعفای ابراهیمی، بشار الجعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد گفت: ابراهیمی به دلیل اشتباهات متعددی که داشت استعفا کرد.

وی گفت: از جمله اشتباهات ابراهیمی دخالت در امور داخلی سوریه بود، در حالی که یک میانجیگر در امور مربوط به مسائل مهم هیچ کشوری دخالت نمی‌کند.

از سوی دیگر جان کری، وزیر خارجه آمریکا در پی اعلام استعفای ابراهیمی ضمن قدردانی از تلاش‌های وی برای پایان دادن به بحران سوریه، مدعی شد که بشار اسد عامل شکست ابراهیمی در انجام ماموریتش بوده است.

کری تاکید کرد: من از تلاش‌های ابراهیمی که با نیت خالصانه برای برگزاری مذاکرات میان دو طرف و براساس بیانیه ژنو اقدامات لازم را انجام داد بسیار قدردانی می‌کنم.

بسیاری از تحلیلگران از ابتدا گفته بودند تلاش‌های ابراهیمی نیز مانند کوفی عنان نتیجه‌ای نخواهد داشت. ابراهیمی در واداشتن دولت سوریه و مخالفانش برای ورود به مذاکرات ژنو در اواخر فوریه با هدف برون‌رفت از بحران جنگ داخلی موفق بود، اما این مذاکرات بی‌نتیجه رها شد.

برخی از تحلیلگران وقوع بحران اوکراین را هم در ناکامی او دخیل می‌دانند. از آن گذشته به اعتقاد برخی دیگر تصمیم دولت سوریه برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به مثابه ضربه‌ای مهلک بر تلاش‌های ابراهیمی بود، چرا که وی امیدوار بود دور سوم مذاکرات ژنو را برگزار کرده و در نهایت یک دولت انتقالی در سوریه تشکیل دهد.

الجربا در کاخ سفید

خبر استعفای اخضر ابراهیمی در حالی مطرح شد که احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه در سفری رسمی به آمریکا با باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا دیدار می‌کرد.

به گزارش ایسنا، در این دیدار سوزان رایس،‌ مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری‌ آمریکا نیز حضور داشت. طبق بیانیه کاخ سفید، احمد الجربا در این دیدار از مجموع 287 میلیون دلار کمک آمریکا به نیروهای اپوزیسیون قدردانی و تاکید کرد که آمریکا بزرگ‌ترین کمک‌رسان بوده و در مجموع به آوارگان سوری 1.7 میلیارد دلار کمک کرده است.

گفته می‌شود در این نشست سخنان پیشین احمد الجربا از آمریکا برای دریافت تسلیحات ضدهواپیما جهت مقابله با نیروهای بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه مطرح نشده است.

مقام‌های آمریکایی به‌طور محرمانه اذعان کردند که وی این درخواست را در مذاکراتش با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در روزهای گذشته مطرح کرده بود، اما هنوز کاخ سفید پاسخی به این درخواست نداده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها