مدیرکل محیط زیست استان تهران در مورد آخرین نتایج بررسی‌ها درباره دلایل مرگ دو میلیون ماهی در سد فشافویه گفت: مهم‌ترین دلیل ایجاد این بحران، ضعف مدیریت بهره‌بردار و نبود تناسب میان آب ورودی و تخم‌ریزی ماهی‌ها تعیین شده است.
کد خبر: ۶۶۷۶۹۹

محمدهادی حیدرزاده در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: با توجه به این که مساحت این دریاچه 200 هکتار بوده، باید حجم تخم‌ریزی نیز برای 200 هزار ماهی انجام می‌شد، در حالی که نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه اکنون مساحت این دریاچه به دلیل خشکسالی به 50 هکتار کاهش یافته است.وی با بیان این‌که کمبود اکسیژن به دلیل کمبود آب و فضای لازم برای زیست ماهی‌ها، مهم‌ترین علت مرگ آنها تعیین شده است، خاطرنشان کرد: به هر حال ورود فاضلاب نیز می‌تواند روی این موضوع تاثیرگذار باشد.

حیدرزاده با بیان این‌که نتایج نهایی این موضوع تا اوایل هفته آینده اعلام خواهد شد، تاکید کرد: تا مشخص شدن موضوع، بهره‌برداری از این سد متوقف است و باید پرورش ماهی در این محل لغو شود.وی با بیان این‌که محیط زیست در سال 86 اعلام کرده بود که بهره‌برداری از این محل مناسب نیست، یادآور شد: مالک این مجتمع تاکنون متهم نشده و برابر گزارش فرمانداری این مجتمع حقآبه‌ای نیز نداشته است.

حیدرزاده با بیان این‌که یکی از درخواست‌های همیشگی ما از شیلات و دامپزشکی، نظارت معنادار و بیشتر روی این موضوع بوده تا براساس میزان آبی که این محل داشته برنامه‌ریزی کنند، گفت: اداره کل محیط زیست استان تهران از سال 86 در این زمینه مکاتباتی را با این نهادها داشته است، هرچند مجوز بهره‌برداری از این محل با سازمان محیط زیست نیست و جهاد کشاورزی آن را صادر می‌کند. به گفته مدیرکل محیط زیست استان تهران، بررسی کارشناسان نشان می دهد که این محل مجوز بهره‌وری‌ آبزی‌پروری را نداشته است. رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان ری نیز درباره دلیل مرگ دو میلیون ماهی در دریاچه سد فشافویه گفت: با نمونه‌برداری از این دریاچه مشخص شد، آلودگی‌های ایجاد شده در سد، سبب رشد چشمگیر جلبک‌ها و آبزیانی در این مکان شده که در نهایت به کاهش شدید اکسیژن آب و مرگ ماهی‌ها انجامیده است. محسن شوکتی افزود: برخلاف تصور عده‌ای و البته طبق تحقیقات انجام شده، مرگ این ماهی‌ها در اثر کمبود آب یا ورود فاضلاب به سد فشافویه نیست و با توجه به این‌که ماهی‌های پرورشی در سد فشافویه از جمله آبزیان بسیار مقاوم در مقابل آلودگی‌های زیست‌محیطی هستند، کمبود شدید اکسیژن به مرگ آنها منجر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها