معاون وزیر نیرو در آمور آب و آبفا گفت: هم‌اکنون تهران و ده کلانشهر دیگر در معرض کم‌ آبی قرار دارند.
کد خبر: ۶۶۲۱۵۵
517 شهر درگیر کم‌آبی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، رحیم میدانی از اراک، اصفهان، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد به عنوان دیگر کلانشهرهایی نام برد که در معرض تنش آبی قرار دارند.وی با بیان آن که برای تامین آب شرب موردنیاز کشور در تابستان امسال با 38 مترمکعب در ثانیه کمبود مواجه هستیم، تصریح کرد: چنانچه 10 درصد در مصارف مشترکان صرفه‌جویی شود، می‌توانیم تابستان امسال را با کمترین محدودیت و مشکل سپری کنیم.

به گفته وی، در شرایط کنونی 37 میلیون نفر از جمعیت کشور در معرض کم آبی قرار دارند که این میزان 50 درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود.

وی همچنین شمار شهرهای در معرض مشکلات آبی در کشور را 517 شهر اعلام کرد و افزود: مصارف و منابع قابل تامین در این شهرها در نقطه سر به سر قرار دارد، در حالی که باید 25 درصد ضریب اطمینان وجود داشته باشد.میدانی شمار مشترکان آب کشور را 19 میلیون فقره شامل پنج میلیون مشترک روستایی و 14 میلیون مشترک آب شهری اعلام کرد و گفت: برای تامین آب این میزان مشترک، حدود 6.6 میلیارد مترمکعب ظرفیت تولید در کشور ایجاد شده است.در همین حال مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور از اتخاذ تدابیر ویژه تامین آب برای گذر از تابستان 1393 خبر داد.

حمیدرضا جانباز گفت: با توجه به موارد موجود در برنامه پنجم توسعه برای تامین آب، باید اجرای طرح‌های معطلی که زیرساخت‌های آن آماده است، سرعت بگیرد.

وی با بیان این که در زمان کنونی خود را برای تابستان پیش‌رو آماده می‌کنیم، تامین آب شرب کلانشهرهای کشور را از چالش‌های این بخش اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت آبفای کشور با تاکید بر این‌که باید در تابستان امسال تامین آب شهرها و روستاهای کشور را به سلامت به انتها برسانیم، گفت: تکمیل سامانه‌های آبرسانی به کلانشهرها و مدیریت تقاضا، راهکارهای مدیریت مصرف است که می‌تواند راهگشا باشد و ما را در تابستان سخت احتمالی یاری رساند.

جانباز بخشی از دلایل آبرسانی سیار به 5000 روستا در کشور را تغییر اقلیم و مشکلات تامین آب و بخش مهمی از آن را نبود زیرساخت‌های مناسب عنوان کرد و افزود: با ظرفیت‌های بودجه امسال امیدواریم مجتمع‌های آبرسانی هر چه سریع‌تر به ثمر بنشیند.

وی ادامه داد: با این‌که سال گذشته از لحاظ میزان بارش‌ها سال خوبی برای کشور نبوده، اما تاکنون دغدغه‌ای برای تامین آب شهرها و روستاها وجود نداشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: برگزاری نشست‌های مدیریت بحران از سال گذشته آغاز شده و اکنون نیز در حال اجراست تا بتوان تابستان پیش‌رو را بدون هیچ مشکلی سپری کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها