در گفت‌و‌گو با عیاری، آئیش، طهماسبی و پاک نیت بررسی شد

هنرمندانی که به یارانه «نه» گفتند

همایون ارشادی در رابطه با علت حضورش در کمپین انصراف هنرمندان از یارانه می‌گوید: اگر قصد داریم که به دولت و کشورمان کمک کنیم بهترین کار انصراف از یارانه‌هاست.
کد خبر: ۶۵۷۴۰۴
هنرمندانی که به یارانه «نه» گفتند

گرفتن یا نگرفتن یارانه‌ها امروز به یکی از جدی‌ترین مباحثی بدل شده تا در مواجهه با آن همه اقشار اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در یک حرکت خودجوش و متفکرانه گامی را بردارند که شاید پیشتر از اینها می‌باید این قدم‌ها برداشته می‌شد. پرداخت یارانه نقدی که از دولت سابق آغاز شد یکی از مباحثی است که از همان ابتدا با انتقادات و اشکالاتی مواجه بود و اینک در دولت یازدهم گروه‌های مختلف هنری، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و... با مشارکت در کمپینی از گرفتن یارانه‌شان به نفع افراد کم درآمد انصراف داده‌اند تا هم حرکتی به سمت تعادل اقتصادی انجام دهند و هم به بحث تولید و رونق بازار کمک کنند. با این حال برخی از افراد پیوسته به این کمپین نظرات دیگری هم دارند که گفت‌و‌گو با 9 نفر از آن‌ها را در ادامه می‌خوانید:

کیانوش عیاری: راه را برای تولید و سرمایه‌گذاری ملی هموار کنیم
کیانوش عیاری کارگردان فیلم‌هایی چون؛ «خانه پدری»، «بودن یا نبودن» و «بیدارشو آرزو»، درباره اعلام علت پیوستنش به کمپین هنرمندان انصراف از یارانه می‌گوید: من عقیده‌ام با برخی از دوستان متفاوت است به‌طوری که از همان ابتدا بر این باور بودم که ما می‌توانستیم هیچگاه وارد مبحث یارانه و گرفتن و انصراف از گرفتن نشویم. کشور ما کشور ثروتمندی است و این شیوه پرداختی ما را به مردمی صدقه‌گیر تبدیل می‌کند.
وی در ادامه تصریح می‌کند: به اعتقاد من این کمپین باید زودتر از اینها شکل می‌گرفت و کشور ما با مجموع مبالغ یارانه‌ها بیشتر به سمت تولید، کار و سرمایه‌گذاری پیش می‌رفت.
کارگردان مجموعه تلویزیونی «روزگار قریب» تأکید کرد: تا کنون ماه‌هاست که این پرداختی‌ها صورت می‌گیرد اما به واقع تاکنون با گرفتن این مبالغ مشکل تولید و کار جوانان ما حل شده است؟! از این رو امیدوارم با انصراف جمع کثیری از جامعه بی‌نیاز کشور راه را برای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و کار ملی برای دولت هموار کنیم.


همایون ارشادی: هم‌اکنون وقت تسویه حساب نیست
همایون ارشادی بازیگر فیلم‌هایی چون؛ «یک عاشقانه ساده» و «یک سطر واقعیت»، در رابطه با علت حضورش در کمپین انصراف هنرمندان از یارانه می‌گوید: همانطوری که در متن بیانیه آمده روشن‌ترین و صریح‌ترین پاسخ همه امضاکنندگان نوشته شده اما از طرفی باید گفت که اگر قصد داریم که به دولت و کشورمان کمک کنیم بهترین کار، نگرفتن و انصراف از یارانه‌هاست.
وی در ادامه تصریح می‌کند: البته در این میان هستند افرادی که به لحاظ مالی وضع به مراتب بهتری از من و سایر امضاکنندگان این کمپین دارند، اما یارانه‌شان را هم تمام و کمال می‌گیرند. حتی من شنیده‌ام که برخی از افراد اذعان می‌کنند که ما مبلغ یارانه را می‌گیریم و به یک خیریه کمک می‌کنیم ولی من به شخصه بعید می‌دانم که آن افراد چنین کاری انجام دهند. به هرحال ما باید این حرکت را هرچه زودتر انجام دهیم و دولت برای کمک درست به نیازمندان و تولید ملی سرمایه‌گذاری کند، ما حق نداریم که به مبلغی که نیاز نداریم دست بزنیم.
ارشادی ضمن مثبت خواندن این رخداد، تأکید کرد: من این رویداد بزرگ را بسیار مثبت می‌دانم و امیدوارم که همکاران، دوستان و همه افراد بی‌نیاز هرچه زودتر انصراف خود را اعلام کنند تا شاهد شکوفایی بیشتری در کشورمان باشیم. من از همان زمانی که دوستان امضا در این کمپین را به من پیشنهاد دادند، امیدوار بودم که با حضور من حتی اگر یک نفر هم برای انصراف از یارانه‌اش ترغیب شود باز هم خوشحال خواهم شد که توانسته‌ام تأثیرم را در این حرکت بگذارم.
بازیگر فیلم «طعم گیلاس» و «درخت گلابی» در پایان تصریح کرد: برخی افراد قصد دارند با ممانعت از این حرکت‌ها جلوی اتفاق‌های خوب را بگیرند که من به آن‌ها تأکید می‌کنم هم‌اکنون وقت تسویه حساب نیست باید با اتحاد و یکپارچگی وقوع اتفاق‌های بزرگ و سازنده را پایه‌گذاری کنیم.


مائده طهماسبی: پرداخت یارانه‌ها از ابتدا مشکل داشت
مائده طهماسبی کارگردان و بازیگر فیلم‌هایی چون؛ «پارک وی»، «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» و «سنتوری» در رابطه با بحث انصراف از یارانه‌ها می‌گوید: یکی از دوستان به من زنگ زد و نظرم را در مورد انصراف از یارانه و کمک به محرومان جامعه پرسید که من هم استقبال کردم.
همسر فرهاد آئیش در ادامه تصریح می‌کند: با وجود این که در دولت قبل بحث نفت و سفره مطرح شد اما یارانه‌ها زندگی بسیاری از افراد را تحت‌الشعاع قرار داد اما به واقع کار درستی نیست که افرادی که نیازمند نیستند از یارانه استفاده کنند. طهماسبی در پایان تأکید می‌کند: بحث یارانه‌ها یک مسأله سیاسی است که پرداخت آن از همان ابتدا مشکل داشت و امیدوارم دولتمردان فکری اساسی برای نحوه پرداخت درست آن انجام دهند.

مائده طهماسبی کارگردان و بازیگر فیلم‌هایی چون؛ «پارک وی»، «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» و «سنتوری» در رابطه با بحث انصراف از یارانه‌ها می‌گوید: یکی از دوستان به من زنگ زد و نظرم را در مورد انصراف از یارانه و کمک به محرومان جامعه پرسید که من هم استقبال کردم.


فرهاد آئیش: وقتی نیاز نداریم باید صرفنظر کنیم
فرهاد آئیش بازیگر فیلم‌هایی چون؛ «عاشق»، «خواستگار محترم»، «پوپک و مش ماشاءالله » و «مکس» درباره حضورش در کمپین هنرمندان انصراف دهنده از یارانه به نفع محرومین می‌گوید: من این مسأله را شنیدم و ایرادی هم به حضور خودم و سایر هنرمندان نمی‌بینم، ضمن این که هم من و هم خانواده‌ام تاکنون هیچگاه یارانه‌مان را نگرفته‌ایم.
وی ضمن اشاره به پیچیدگی‌های بحث یارانه‌ها تصریح می‌کند: در مورد یارانه‌ها و اشکالاتش ترجیح می‌دهم اظهارنظر نکنم چون این مسأله بسیار پیچیده و مبحثی تخصصی است. به هرحال معتقدم اگر کسی نیازی به مبلغ یارانه‌اش ندارد نباید آن را بگیرد و بالعکس اگر هم کسی واقعاً نیازمند است باید از آن استفاده کند.
آئیش در پایان خاطرنشان می‌کند: به هرحال در چنین وضع اقتصادی کار افرادی که به نفع کشور و محرومان جامعه از دریافت یارانه‌شان انصراف می‌دهند ستودنی است.


محمود پاک نیت: «نه به یارانه» یک مبحث بکر و کاربردی است
محمود پاک نیت بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که مخاطبان سیما بازی ماندگار او را در مجموعه «روزی روزگاری» به یاد دارند درباره بحث «نه به یارانه» می‌گوید: من شخصاً با این که همه هنرمندان از گرفتن یارانه خود انصراف دهند موافق نیستم چراکه غیر از شماری خاص بسیاری از هنرمندان به خصوص هنرمندان تئاتر شرایط مالی خوبی ندارند و به واقع نیازمند همین 45 هزار تومان هستند. بازیگر فیلم‌های «سرزمین خورشید» و «زمهریر» تصریح می‌کند: اما معتقدم که اگر کسی درآمد 3 – 2 میلیون تومانی در ماه دارد بهتر است که از گرفتن یارانه به نفع آبادانی و سازندگی مملکت انصراف دهد. به نظرم «نه به یارانه» یک مبحث بکر و کاربردی است.
پاک نیت در ادامه ضمن اشاره به کلیت پرداخت یارانه‌ها تأکید می‌کند: در ابتدا با آن صحبت‌هایی که از سوی مسئولان در خصوص پرداخت یارانه شد موافق بودم اما بعد از مدتی ثابت شد که پرداخت یارانه به این شیوه یک نوع آزمون و خطا از سوی دولت قبلی بود و به هیچ عنوان با آن موافق نبوده و نیستم. یقین بدانید همه مردم حاضرند که به دوران پیش از پرداخت یارانه‌ها برگردند و هزینه‌ها به همان منوال باشد و یارانه را هیچوقت نمی‌گرفتند. از همان نخستین پرداخت 45 هزار تومان 450 هزار تومان برای مردم هزینه‌سازی شد و به‌طور قطع اگر افرادی با نگرفتن این 45 هزار تومان مشکلی در زندگی‌شان به وجود نمی‌آید می‌توانند زندگی بسیاری از مردمی را که توان هزینه‌های گزاف و مشکلات اقتصادی ندارند متحول کنند ضمن این که در اقتصاد کشور و بحث تولید و کار هم اتفاق‌های مثبتی رقم خواهد خورد.

اشتباهی که در گذشته رخ داد این بود که اگر بنزین گران شود فقط افرادی که می‌خواهند از خودروی شخصی استفاده کنند تاوانش را می‌پردازند اما تجربه نشان داده؛ وقتی پول بنزین افزایش یافت همه چیز عملاً و علناً به صورت مستقیم و غیرمستقیم گران شد.


وی در پایان خاطرنشان می‌کند: اشتباهی که در گذشته رخ داد این بود که اگر بنزین گران شود فقط افرادی که می‌خواهند از خودروی شخصی استفاده کنند تاوانش را می‌پردازند اما تجربه نشان داده؛ وقتی پول بنزین افزایش یافت همه چیز عملاً و علناً به صورت مستقیم و غیرمستقیم گران شد. با این حال امیدوارم اگر فرد یا افرادی چه هنرمند و چه غیر هنرمند در شرایطی هستند که یارانه تأثیری در امرار معاششان نمی‌گذارد از گرفتن آن انصراف داده و به اقشار نیازمند و مباحث زیستی کمک کنند.


ناصر ممدوح: این حرکت می‌تواند وضع مناسبی برای نیازمندان فراهم کند
ناصر ممدوح، مدیر دوبلاژ مجموعه‌های «مارکوپولو» و «سندباد» در رابطه با مبحث گرفتن یا نگرفتن یارانه‌ها می‌گوید: من از ابتدا با یارانه‌ها و این شیوه پرداخت مخالف بودم و هیچگاه هم نه به دنبال گرفتن آن رفتم و نه ریالی یارانه‌ گرفته‌ام.
این بازیگر سریال‌های «اغما» و «راه شب» در ادامه تصریح می‌کند: به اعتقاد من اصل این کار خوب نبود و دولت قبل اگر به جای این پرداخت‌های یارانه‌ای به کارخانه‌ها و صنایع کشور یارانه می‌داد نه اوضاع اقتصادی به این صورت می‌شد و نه وضع بیکاری‌ها چنین شکلی به خود می‌گرفت. 45 هزار تومان یارانه می‌دهند ولی از همان زمان 200 هزار تومان تاوان گرفتن یارانه به خانواده‌ها تحمیل شده است.
ممدوح در پایان ضمن اشاره به حرکت هنرمندان و سایر اقشار جامعه در خصوص «نه به یارانه» به منظور کمک به نیازمندان خاطرنشان می‌کند: با این حرکت بسیار موافقم چراکه در این شرایط جمع مبالغ یارانه‌های انصراف دهندگان می‌تواند کمک شایانی به برخی افراد محروم و نیازمند جامعه کند.


حبیب اسماعیلی: این حرکت خودجوش و خداپسندانه‌ای است
حبیب اسماعیلی بازیگر فیلم‌های «بازیگر»، «تبعیدی‌ها» و «بازی تمام شد» درباره کمپین «نه به یارانه» می‌گوید: انجام چنین اعمالی که نشان از انسانیت دارد بسیار بزرگ و قابل تمجید است. خوشبختانه این حرکت هنرمندان که به صورت خودجوش بوده نکات مثبت و ارزنده‌ای دارد.
تهیه‌کننده فیلم‌های «پاتو زمین نذار» و «خاطره» ادامه می‌دهد: به هرحال هنرمندان همواره در خدمت جامعه هستند و باید در انجام چنین کارهایی پیشقدم شده تا سایر اقشار جامعه که به یارانه‌ها نیاز ندارند هم ترغیب به انجام این عمل خداپسندانه شوند.
اسماعیلی در ادامه ضمن اشاره به موارد استفاده یارانه‌های افراد انصراف داده می‌گوید: یکی از مواردی که بسیاری از اقشار جامعه و بخصوص هنرمندان که تمایل دارند که به آن کمک شود بحث افراد کم بضاعت و بی‌بضاعت است که البته بجاست اما موارد دیگری هم هست که می‌تواند به عنوان هدف برای انصراف دهندگان یارانه‌ها قرار گیرد و آن رسیدگی و ساماندهی به مباحثی چون آلودگی هوا، محیط زیست و... است.
این هنرمند تصریح می‌کند: هیچ‌کس نمی‌تواند بحث اشکالات و خطاهایی که با پرداخت یارانه‌ها حاصل شد را انکار کند. به هرحال با پرداخت یارانه‌ها اغلب شهرنشینان با مشکلات اقتصادی و گرانی دست به گریبان شدند و حالا جامعه بی‌نیاز و دارا به لحاظ اقتصادی باید خودش را در مقابل سایر هموطنانش مسئول دانسته و از گرفتن یارانه به نفع افراد نیازمند انصراف دهد.
مدیر پخش فیلمسازان خاطرنشان می‌کند: لازم است بگویم که اشخاص بی‌نیاز کافی است به ناهنجاری‌های جامعه توجه کنند و ببینند که برخی از زورگیری‌ها، سرقت‌ها و... حاصل بی‌پولی است و اگر افراد بی‌نیاز از گرفتن یارانه نقدی انصراف دهند قطعاً مبالغ بسیاری جمع خواهد شد و این می‌تواند سرمایه ساخت یک کارخانه، یک مجموعه تولیدی و یک کارگاه کوچک شود و بسیاری از جوانان بیکار و نیازمند که سرمایه کشورمان هستند به کار و تلاش بپردازند.
حبیب اسماعیلی در پایان اظهار می‌کند: امیدوارم دولت محترم تدابیری بیندیشد تا تورم کاسته شود و مردم کمتر نیازمند یارانه‌ها باشند ضمن این که فکر می‌کنم دولت باید بودجه‌ای را برای اضافه شدن به مبالغ انصراف دهندگان از یارانه نقدی در نظر بگیرد تا جمع کل مبالغ بسترساز اتفاق‌های بزرگ، مثبت و ارزشمند در جامعه شود.


محمد رضا آهنج: همه باید به دولت و کشور کمک کنند
محمد رضا آهنج کارگردان مجموعه‌هایی «چون به دنیا بگویید بایستد» و «راستش را بگو» در رابطه با مبحث یارانه و هنرمندانی که به آن نه گفتند، می‌گوید: به اعتقاد من هرکسی که می‌تواند با هرکاری به دولت جمهوری اسلامی کمک کند باید دست به کار شود. در مورد مبحث یارانه هم وضع ظاهراً به این صورت است که اگر افراد بی‌نیاز از گرفتن آن انصراف دهند، دولت محترم قادر خواهد بود تا مشکلات بیشتری را حل کند.
کارگردان فیلم «زخم زیتون» در ادامه تصریح می‌کند: از این رو همه ما باید با یکپارچگی و اتحاد بیشتر در راه کمک به دولت گام برداریم و اتفاق‌های بزرگی را رقم بزنیم. با این حال پیشقدمی هنرمندان گام بلند و قابل تقدیری است که باید از این حرکت حمایت کرد و این کمپین‌ها را بسط داد تا هرچه زودتر شاهد شکوفایی و آبادانی کشورمان باشیم و جامعه فقیر و نیازمندمان روز به روز کاهش یابد. آهنج در ادامه ضمن اشاره به کلیت بحث یارانه‌ها تأکید می‌کند: اگر از بحث سیاسی فاصله بگیریم، من از ابتدا با یارانه‌ها و شیوه پرداخت آن موافق نبودم. بنابراین نه از ابتدا فرم خود اظهاری را برای خودم و خانواده‌ام پر کردم و نه ریالی یارانه را گرفته‌ام.
این کارگردان در پایان می‌گوید: امیدوارم این حرکت ادامه داشته باشد و هرفرد از جامعه ایرانی در حد وسعش دولت و کشور را یاری کند.
محمود حکیمی: بی‌نیازها باید با انصرافشان از نیازمندان حمایت کنند
محمود حکیمی نویسنده کتاب‌های «سلحشوران علوی» و «اشراف‌زاده قهرمان» در رابطه با مبحث «نه به یارانه» و هنرمندان می‌گوید: این کار، کار خداپسندانه و بجایی است که باید از آن حمایت شود فقط نباید به افراد نیازمند به قصد انصراف فشار بیاوریم چراکه برخی از هنرمندان و نویسندگان شاید وضع مالی خوبی نداشته باشند اما به واقع افرادی که به لحاظ مالی و اقتصادی نیازی به مبلغ یارانه‌ها ندارند باید از گرفتن آن انصراف دهند.
وی در ادامه تصریح می‌کند: البته بجا بود افرادی که نیاز به یارانه‌شان نداشتند پیش از اینها انصراف خود را به نفع جامعه محروم کشور اعلام می‌کردند.
حکیمی در پایان خاطرنشان می‌کند: وقتی خبر تشکیل این کمپین را شنیدم بسیار خوشحال شدم. اما جا دارد در فرم‌های جدید خود اظهاری که قرار است فروردین ماه سال‌جاری توزیع شود افراد آنچه به لحاظ واقعی دارند و دریافتی اصلی‌شان را بنویسند تا مسئولان با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی افراد مبلغ یارانه را مشخص کند. با این حرکت هم افراد بی‌نیاز مشخص می‌شوند و هم به افراد نیازمند کمک خواهد شد. امیدوارم روزی برسد که ما در جامعه‌مان افراد نیازمند نداشته باشیم.


و در نهایت...
اگر این گفت‌و‌گو‌ها ادامه پیدا می‌کرد و به عدد یکصد هنرمند هم می‌رسید بی‌تردید هیچ‌یک از آن‌ها به طرح «نه به یارانه‌ها» و کمک به جامعه محروم، محیط زیست و بسیاری دیگر از مباحث سازندگی و آبادانی ایران عزیز پاسخ منفی نمی‌دادند و این روند پاسخگویی نشان از آن دارد که اغلب مشاغل و اصناف بویژه هنرمندان در رابطه با کارهای اینچنینی همواره پیشقدم بوده و به صورت یکپارچه و متحد تمایلشان به این موضوع است که همه افراد جامعه حق خوب زیستن دارند و باید با کمک یکدیگر برای آبادانی کشورمان بکوشیم.
البته ناگفته نماند که در این میان برخی از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب از جمله خبرگزاری ایسنا هم از این کمپین و حمایت هنرمندان از «نه به یارانه» پشتیبانی کردند که بسیار متعهدانه است و به‌طور قطع ادامه این روند در رسانه‌های کشور می‌تواند موجی به وجود آورد که افراد بی‌نیاز از یارانه گرفتن انصراف دهند و افراد نیازمند وضع معیشتی بهتری را تجربه کنند و مسیر تولید و سازندگی هموارتر از قبل شود و در آینده‌ای نزدیک شاهد شکوفایی بیشتر اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... باشیم.

سید کامران علمدهی/ روزنامه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها