پاسخ وزیر امور خارجه عراق به یک شایعه

توافقی برای خرید سلاح از ایران انجام نشده است

وزیر امور خارجه عراق درباره گزارش منتشر شده مبنی بر انعقاد قرارداد خرید سلاح عراق از ایران گفت: روز گذشته بیانیه‌ای از سوی ورارت دفاع عراق صادر شد و در آن اعلام شد هیچ گونه موافقتنامه‌ای بین ایران و عراق منعقد نشده است.
کد خبر: ۶۵۰۱۹۶
توافقی برای خرید سلاح از ایران انجام نشده است

هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق بعد از ظهر امروز چهارشنبه پس از دیدار و گفت‌وگو با محمدجواد ظریف همتای خود در نشست خبری مشترک به تشریح گفت‌وگوها پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤالی خبرنگار العالم درباره گزارش منتشر شده مبنی بر انعقاد قرارداد خرید سلاح عراق از ایران گفت: روز گذشته بیانیه‌ای از سوی ورارت دفاع عراق صادر شد و در آن اعلام شد هیچ گونه موافقتنامه‌ای بین ایران و عراق منعقد نشده است.

وی اظهار داشت: ما به قوانین و قطعنامه‌های سازمان ملل پایبند هستیم و به آن احترام می‌گذاریم و دوستان ما در ایران نیز شرایط عراق را درک می‌کنند.

خبرنگاری با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی بعد از انتشار خبر توافق تسلیحاتی بین ایران و عراق مبنی بر اینکه عراق باید در این زمینه توضیح دهد، از زیباری پرسید آیا شما این گونه اظهارات را دخالت در امور داخلی خود نمی‌دانید که وی گفت: قطعا عراق امروز حاکمیت خود را دارد و آقای خودش می‌باشد و مستقل عمل می‌کند.

وزیر خارجه عراق گفت:‌ طرف آمریکایی توضیحاتی از طرف عراقی خواسته که وزارت دفاع عراق توضیحاتی در این زمینه ارائه و تاکید کرده که هیچ گونه قراردادی در این زمینه امضا نشده است و ما این مسئله را از این جهت تمام شده تلقی می‌کنیم.

زیباری در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسیده بود آیا شما به دنبال ایفای نقش بیشتر در منطقه هستید،‌اظهار داشت: عراق به جایگاه خود در جامعه بین‌آلملل، جهان عرب و منطقه بازگشته و علیرغم شرایط امنیتی ما سفرهای وزرای خارجه و عراق نشانگر آن است که عراق در حاشیه نیست و کشورهای بزرگ و ابرقدرت خواهان شنیدن نظرات عراق هستند.

زیباری با بیان اینکه عراق وارث بار سنگینی از رژیم صدام بود، به حمله عراق به کویت اشاره کرد وافزود: ما نتایج جنگ تجاوزکارانه به ایران را به دوش کشیدیم.

وی بر تلاش منطقه‌ای دسته جمعی تاکید کرد و افزود: ما نیازمند رایزنی با همه دوستان و همسایگان هستیم تا بتوانیم به بهترین راه حل‌ها دست یابیم.

وی اضافه کرد: ما تحت تاثیر بحران سوریه هستیم و از افزایش روند تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه گله‌مند می‌باشیم.

وزیر خارجه عراق اضافه کرد: همه مسائل منافع ما را در معرض تهدید قرار می‌دهد و به همین خاطر عراق نیازمند رایزنی با همه محافل منطقه‌ای و بین‌المللی تا به مسئولیت خود در این زمینه عمل کند.

به گزارش فارس زیباری در ابتدای نشست خبری ضمن قدردانی از مهمان‌نوازی ظرف و ابراز خرسندی از حضور در تهران خطاب به ظریف خاطرنشان کرد: در پاسخ به سفر شما و برای اینکه بتوانیم مسائلی که برای دو کشور و ملت حیاتی است به سرانجام برسانیم و صفحات دردناک وتیره تاریخ دو کشور را گشوده‌تر بگذاریم در تهران حضور دارم و می‌خواهیم صفحه جدیدی از همکاری‌ها را در همه زمینه‌ها باز کنیم و به جای اینکه مرزهای ما دروازه و سد باشد می‌خواهیم این مرزها پل‌های ارتباطی برای همکاری مثبت فیمابین باشد.

وی اضافه کرد: در این دور از گفت‌وگوها در خصوص اروندرود و لایروبی از این رودخانه و پاکسازی آن، تاسیس CBC و ترسیم خطوط مرزی از جمله 1300 کیلومتر در مرزهای زمینی، توافق کردیم و پیشرفت بسیار زیادی در این زمینه حاکم شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها