حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن بار دیگر نشان از آن داشت که عهد مردم با انقلاب و آرمان‌های آن ناگسستنی است و آنان که می‌پندارند از طریق فشار اقتصادی می‌توانند این همبستگی را بشکنند، درک درستی از خواسته‌های مردم ایران ندارند.
کد خبر: ۶۴۵۲۷۱
درس‌های یک حضور برای گروه‌های سیاسی

مشارکت مردم با سلایق متفاوت و متنوع در راهپیمایی 22‌ بهمن بوضوح نشان داد که چتر انقلاب همچنان به آن اندازه گسترده است که بتواند تکثر دیدگاه‌ها در درون جامعه را به رسمیت شناخته و پوشش دهد.

همین حضور بی‌نظیر گروه‌های مختلف در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، خود حکایت از آن دارد که در سطح نخبگان نیز تفکرات و سلایق مختلف می‌توانند به طرح ایده‌های خود پرداخته و بدیهی است که زمینه لازم برای تحقق این تکثرگرایی، این است که گروه‌های سیاسی از توان تحمل نقدهای رقیب بهره‌مند باشند.

شاید در جهت بسترسازی برای حضور همه گرایش‌ها در چارچوب نظام و تحمل دیدگاه‌های مختلف بود که در ابتدای این هفته، رهبر فرزانه انقلاب در بیانات خود در جمع فرماندهان، مسئولان و جمعی از پرسنل نیروی هوایی ارتش، بر ضرورت شرح صدر دولت و منتقدان در قبال یکدیگر تاکید کردند.

این تاکیدات نشان می‌دهد که شرط ضروری برای رسیدن به آن اتحادی که مردم در راهپیمایی 22 بهمن فریاد کردند، پرهیز از تندروی در موضعگیری و دشمن‌پنداشتن رقیب و دستیابی به اندازه‌ای از تحمل و مداراست که موجبات پیشرفت کشور در سایه وحدت استراتژیک و اجماع‌نظر نخبگان را به‌دنبال داشته باشد.

بی‌تردید تلاش برای تخریب رقیب سیاسی و بیرون کردن آن از میدان با استفاده از شیوه‌های ناصواب و توهین به منتقدان با ادبیاتی نامناسب، نه‌فقط در بلندمدت دامنگیر کسانی می‌شود که از همین روش‌ها استفاده می‌کنند، بلکه کشور را نیز با مشکلات ناشی از نبود نقد و تضارب آرا مواجه خواهد کرد که تجربه نشان داده است، جز تشدید اختلافات و نزاع‌های سیاسی حاصلی ندارد.

براین اساس باید بار دیگر به نخبگان سیاسی کشور یادآوری کرد که پیام حضور میلیونی مردم در یوم‌الله 22 بهمن امسال، نه فقط خطاب به دولتمردان کشورهای خارجی بود که مراقب کلام و کردار خویش در قبال این ملت باشند، بلکه مخاطبانی داخلی نیز داشت که با حفظ وحدت و پرهیز از رجزخوانی‌های بی‌حاصل، زمینه قدرت گرفتن کشور در برابر دشمن خارجی را فراهم کرده و مانع آن شوند که رشد و توسعه کشور زیر سایه سنگ‌اندازی‌ها و مانع‌تراشی‌های جناحی فراموش شده و آرمان‌های انقلاب فدای ملاحظات جناحی شود.

مصطفی انتظاری هروی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها