معاون پیشگیری و هماهنگی شهرستان‌های ستاد مبارزه و قاچاق و ارز ریاست جمهوری گفت: طرح شبنم کنونی مورد تایید ما نیست و دفاعی از ما نداریم.
کد خبر: ۶۳۵۶۲۹
پلیس شبنم را قبول ندارد

علیرضا بیات معاون پیشگیری و هماهنگی شهرستان‌های ستاد مبارزه و قاچاق و ارز ریاست جمهوری در همایش تخصصی روسای پلیس مبارزه با قاچاق کالا اظهار کرد: طبق برخی از برآوردهای که توسط دستگاه‌های مرتبط با آن در کشور صورت گرفته یکی از الویت‌های تهدیدی در حوزه امنیت اجتماعی تهدیدات مبتنی بر مسائل اقتصادی است.

وی افزود: در برخی از برآوردها تهدیدات اجتماعی اولویت قلمداد شده که ریشه آنها نیز در مسائل اقتصادی بوده و در برخی برآوردهای دیگر تهدیدات اقتصادی اولویت اول بیان شده است.

بیات گفت: عمده مسائلی که ما به آن می‌پردازیم مسائلی است که به حوزه داخلی و درونی کشور مرتبط است.

معاون پیشگیری و هماهنگی شهرستان‌های ستاد مبارزه و قاچاق و ارز ریاست جمهوری ستاد اقتصادی با بهره گیری برخی افراد از درآمد قاچاق‌های و درآمدهای این چنینی باعث شده الگوی زندگی تغییر کند. از این رو شاهدیم که در برخی مناطق کشور قاچاق گستره زیادی دارد مثلا در برخی مرزها قاچاق سوخت الگوی زندگی برخی روستانشینان منطقه را تغییر داده است.

بیات اظهار داشت: 15 تا 20 میلیارد دلار قاچاق در کشور گویای این است که در بسیاری از بخش‌های رسمی و غیررسمی دچار مشکلاتی جدی هستیم.

وی گفت: تاکید رهبر بر اقتصاد مقاومتی نیز نشان دهنده اهمیت این مسئله است که مقاومتی بودن دلالت بر اتکا داخل کشور و خودمان دارد که این تحقق این امر نیازمند این است که با فساد اقتصادی که ما را تهدید می‌کند برخورد کنیم.

معاون پیشگیری و هماهنگی شهرستان‌های ستاد مبارزه و قاچاق و ارز ریاست جمهوری اظهار داشت: رهبر در سال 81 فرمودند: عمل قاچاقچی باید همراه با خطر برای آن باشد یعنی اینکه اگر کسی وارد ستاد می‌شود نباید سود داشته باشد.

بیات ادامه داد: در دولت جدید تغییر سیاست‌ها را مد نظر قرار داده‌ایم چراکه در برخی از جاها نیاز به تغییرات احساس می‌شد. مبنای کار ما صحبت‌های رهبری و سیاست‌های دولت است و تلاش ما این است که فعالیت‌های ستاد منجر به روان سازی به عرصه اقتصاد و تقویت بخشی خصوصی و مبارزه با قاچاق باشد.

معاون پیشگیری و هماهنگی شهرستان‌های ستاد مبارزه و قاچاق و ارز ریاست جمهوری با اشاره به رویکردهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: نخستین اولویت ما پیشگیری از بروز قاچاق و سپس برخورد با آن است.

اولویت بعدی ما توجه به لایحه‌های پنهان قاچاق است که اگر به آنها توجه نکنیم نمی‌توانیم به مسائل پیگیرانه بپردازیم و مقابله برای ما پرهزینه می‌شود از این رو باید کار اطلاعاتی و مطالعات عمیق در این مسئله داشته باشیم تا بتوانیم پدیدهه‌های اقتصاد را در لایحه‌های مختلف بررسی کنیم.

وی افزود: در فرآیندهای اقتصادی یکی دیگر از رویکردهای ستاد این است که هر کجا که قرار است این مبنای اتفاق افتاد عنصر انسانی جایش را به سامانه وفناوری‌های نوین دهد که از تخلفات کاسته شود چراکه وقتی نیروهای انسانی حذف شود نظارت‌ها و عملکردها بهتر می‌شود. این سامانه‌ها باید در مبانی مختلف که فر‌آنیدهای اقتصادی اتفاق می‌افتد تقسیم شود و به عنوان سامانه جامع به کار آید.

وی اظهار داشت: مسئله بعدی احصاء موارد اساسی‌تری می‌تواند تاثیر بهتری در اقتصاد کلان کشور داشته باشد مثلا گمرک جایگاه مهمی دارد و بخش عمده‌ای از کالاهای قاچاق از همین مجرای قانونی وارد می‌شود.

 معاون پیشگیری و هماهنگی شهرستان‌های ستاد مبارزه و قاچاق و ارز ریاست جمهوری از عمده‌ترین مشکلات این است که تصمیم گیری‌ها و نظرات همه گیر دستگاه را تجمیع نمی‌کنیم تا کار کارشناسی صورت گیرد چراکه اگر مطالعات عمیق صورت گیرد لایحه‌های پنهان آشکار می‌شود.

وی افزود: اگر تصمیم گیری‌های ما در چهارچوب اغنا، ارجاع و مشارکت‌های جمعی باشد می‌توانیم به سیاست‌های ستاد بپردازیم.

بیات گفت: خوشبختانه در قانون جدید برای نیروی انتظامی و پلیس زمینه و ظرفیت خوبی فراهم شده و نیروی انتظامی می‌تواند به عنوان شاکی وارد کار شود و از ابتدا و انتها با قوه قضایی پیش رود. با توجه به این ظرفیت ها ما معتقد هستیم ساختار باید تقویت شود.

بیات ادامه داد: تقدم بر روش‌های اطلاعاتی و اقدامات هوشمندانه اطلاعاتی باید یکی دیگر از رویکردهای نیروی انتظامی در مبارزه با قاچاق باشد.

وی افزود: همچنین آموزش پرسنل در این چهارچوب اهمیت فراوانی دارد که باید در سطح استان ها و نیروهای عمل کننده گسترش یابد و روش مدیریت باید به گونه‌ای باشد و زحمت دیگر دستگاه‌ها کاهش یابد.

معاون پیشگیری و هماهنگی شهرستان‌های ستاد مبارزه و قاچاق و ارز ریاست جمهوری اگر این امور را رعایت کنیم چند خروجی خواهیم داشت که از جمله آن می‌توان گفت: اگر این موارد را در نظر بگیریم اولین خروجی که خواهیم داشت این است که با دانه درشت‌ها مواجه می‌شویم و دیگر کسی نمی‌تواند از آن ها حمایت کند این مستندات قوی است بنابر این یکی از رسالت‌های پلیس مبارزه با قاچاق ارز ارائه این گزارش‌ها همچنین گرایش شما به موادی اصلی نیز یکی از رویکرد‌ها نیز است.

وی افزود: ما فکر کردیم در دنیا تخلفات زیادی صورت می‌گیرد و  کسانی وجود دارد که سیستم را دور می‌زنند و عمل را از مجاری قانونی انجام می‌دهند همانطور که در فرودگاه امام خمینی خیلی از کالاها وارد می‌شود  که تنها ظاهر قانونی دارد از این رو شاهدیم که بیشتر قاچاق ها از مجاری قانونی وارد می شود که نیاز است پلیس به این موارد بروز کند.

بیات اظهار داشت: حق کشف تجهیزات و امکانات پلیس و در حوزه حق کشف پیگیری‌های شروع کردیم که در قانون پیش بینی شده و نظر شخصی من این است که حق کشف باید معادل هر چیزی باشد که  هر یک از یگان‌ها کشف می ‌کنند یعنی معادل صد درصدی ‌اش را به خود یگان هم بدهند.

وی ادامه داد:در پایان کشف مشکلاتی وجود دارد که اولین مشکل در زمینه سوخت است  به همین دلیل ما به دولت پیشنهاد داده ایم سهم یگانه های کاشف را قبل از واریز به خزانه به خود یگان واریز کنیم.

معاون پیشگیری و هماهنگی شهرستان‌های ستاد مبارزه و قاچاق و ارز ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: طرح شبنم کنونی مورد تایید ما نیست و دفاعی از آن نداریم.

وزارت صنعت به دنبال این بوده که کد رهگیری را منتفی کند  و در جلسه‌ای که تشکیل شد ستاد حوزه‌اش را اعلام کرد که اصل موضوع باید وجود داشته باشد اما ایراد‌ها بازنگری شود ضمن این که در قانون جدید مبارزه با کالا و ارز کد رهگیر‌ی باشد و دولت ملزم وقت گیری خواهد بود. (باشگاه خبرنگاران جوان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها