توسط محققان ایرانی ارایه شد

روش نوین برای درمان سرطان گوارش

پژوهشگران مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد با استفاده از روش های مولکولی و خاموش کردن این فاکتورها، روش نوینی را برای درمان سرطان های دستگاه گوارش تهیه کردند و امیدوارند درمان اختصاصی برای بیماران مبتلا به سرطان دستگاه گوارش ارائه دهند.
کد خبر: ۶۳۲۸۰۳
روش نوین برای درمان سرطان گوارش

دکتر محمدرضا عباس زادگان با بیان اینکه در این مطالعات بر روی عوامل ایجاد کننده سرطان مری مطالعاتی انجام شد، گفت: در این مطالعات دو فاکتور اصلی را که سبب می شوند سلول های نرمال بدن (اختصاصا سلول اپی تلیال مری) که در سرطان مری به سلول های بنیادی سرطانی تبدیل می شوند، بررسی کردیم.

وی با بیان اینکه این مطالعه روی جامعه بیماران مبتلا به سرطان مری انجام شده، افزود: نتیجه تحقیقات ما نشان داد که درصد بالایی از بیماران حاوی این فاکتور که شامل فاکتورهای «مستر مایند 1» (MAML1) و «توئیست 1» (Twist 1) می شود، است.

عباس زادگان با اشاره به نقش این دوفاکتور اصلی در بروز سرطان مری گفت :در هنگام بروز سرطان این دو فاکتور در مسیرهای پیام رسانی دچار اختلال شده و در نهایت سبب می شوند که بیان بی رویه ای داشته باشند و سلول های طبیعی (نرمال) را طی فرایند اپیتلیال مزانشیمال (EMT) به سلول های بنیادی سرطانی (Cancer Stem Cell) تبدیل کنند.

وی با تاکید بر لزوم شناخت این فاکتورها در درمان بیماری سرطان یادآور شد: تحقیقات اخیر نشان می دهد در صورتی که از این فاکتورها شناخت بیشتری داشته باشیم قادر به ارائه درمان های اختصاصی برای این دسته از بیماران خواهیم بود.

مجری طرح با بیان جزئیات مطالعات انجام شده در این زمینه توضیح داد: در این مطالعات با استفاده از مکانیزم های نوین مولکولی اقدام به خاموش کردن دو فاکتور فوق شده ایم.

عباس زادگان با تاکید بر اینکه این مطالعه برر روی نمونه های انسانی مبتلا به سرطان مری انجام شد، افزود: در ادامه این تحقیقات بررسی خواهیم کرد که آیا این روش قادر به جلوگیری از رشد سلول های سرطانی هست یا خیر که در این زمینه موفقیت هایی را کسب کردیم.

رییس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به عوارض ناشی از درمان های غیر اختصاصی چون شیمی درمانی و رادیوتراپی، اظهار کرد: درمان های عمومی چون شیمی درمانی به صورت غیر اختصاصی است و عوارضی را برای بیماران به دنبال دارد در صورتی که روشی که ما بر روی آن کار کرده ایم به صورت درمان اختصاصی بیولوژیکی در آینده خواهد بود.

وی با بیان اینکه این مطالعه بر روی بیماران مبتلا به سرطان مری انجام شده است، گفت: دستاوردهای این تحقیقات همچنین برای درمان سرطان های دیگر دستگاه گوارش چون روده بزرگ کاربرد دارد.

عباس زادگان اظهار کرد: مطالعه ای در خصوص پروسه پیدایش سرطان در سلول های نرمال بدن انجام شد که این طرح رتبه سوم گروه محققان در کمیته تخصصی علوم پایه را کسب کرد.

وی افزود: نتایج این تحقیق فاکتورهای خاصی برای درمان های بیولوژیک در آینده خواهد بود و می توان با استفاده از این روش از تبدیل سلولهای نرمال به سلول های بنیادی سرطانی که مقاوم ترین سلول های توده سرطانی به داروهای ضد سرطان است.

به گفته رییس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نتایج این تحقیق در مجله بین المللی ISI انکولوژی به چاپ رسیده است.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها