گزیده عناوین روزنامه‌های صبح یکشنبه

مانع جدید بر سر راه مذاکرات هسته‌ای؟

روزنامه های صبح امروز ایران در مهمترین عناوین خود مطالبی همچون؛ «9 دی چگونه آتش فتنه را خاموش کرد؟»، «موج گسترده بیماری ها و یک سوال؛ «چرا؟»، «اوباما گورباچف واشنگتن است که امریکا را رو به سقوط می برد»،« آیا لباس رئیس‌جمهور جیب دارد؟»،«صادرات ایران خودرو افزایش می یابد»،«چرا مجلس از فرجی دانا دل نمی‌کند؟»،«کارمندان بیش از طلافروشان مالیات می دهند» و«مانع جدید بر سر راه مذاکرات هسته‌ای» را منتشر کردند.
کد خبر: ۶۳۰۷۰۱
مانع جدید بر سر راه مذاکرات هسته‌ای؟

تهران امروز:مانع جدید بر سر راه مذاکرات هسته‌ای؟

آسوشیتدپرس از قول برخی مقام‌های آشنا به فعالیت‌های هسته‌ای ایران درباره پیش‌روی ایران در غنی‌سازی نوشته است: «تهران حتی از این هم فراتر رفته و یکی از مفاد توافق هسته‌ای موقتی ژنو را طوری تعبیر کرده که توسط بسیاری از کشورهای گروه 5+1 رد شده است.»این مقام‌های آشنا گفته‌اند: « ایران اخیرا سانتریفیوژهای جدیدی را نصب کرده است.»

در حالی‌که مایا کوسیانچیچ سخنگوی کاترین اشتون خبر دیدار کارشناسان فنی با ایران را در روز دوشنبه تایید کرده است برخی رسانه‌های آمریکایی طی روزهای گذشته مدعی شده‌اند که مسیر مذاکرات کارشناسی بین ایران و گروه 5+1 به مانع برخورده است.این رسانه‌ها تلاش کرده‌اند فعالیت‌های ایران در زمینه غنی‌سازی را به عنوان نمادی از نقض توافق ژنو معرفی کنند. این در حالی است که پیش از این ایران یک بار میز مذاکرات را پس از چهار روز مذاکره فشرده ترک کرده بود.دلیل ایران برای ترک میز مذاکره تحریم‌های جدیدی بود که از سوی وزارت خزانه داری و خارجه آمریکا اعمال شده بود.سیدعباس عراقچی ابتدا این رفتار آمریکایی‌ها را خلاف روح توافق ژنو خواند، چون به عقیده وی آمریکایی‌ها تحریم جدیدی را تصویب نکرده بودند و تنها تحریم‌های قبلی را به مرحله اجرا رسانده بودند اما پس از مدتی عراقچی اقدام آمریکایی‌ها را خلاف توافق ژنو خواند.این اقدام در فضای سیاسی ایران و درست در حالی‌که مهر توافق ژنو کاملا خشک نشده بود واکنش‌‌های زیادی را مبنی بر مرگ این توافق در پی داشت،اما وزارت خارجه ایران تلاش کرد جو منفی حاکم بر فضای سیاست خارجی را از بین ببرد.تماس‌های جان کری و کاترین اشتون و قول اشتون مبنی بر اینکه گروه 5+1 اقدامی نخواهد کرد که منجر به ایجاد سوءتفاهم برای ایران شود، باعث شد ایران اعلام کند به مذاکرات ادامه خواهد داد. گرچه در این بین برخی کشورهای غربی تلاش کردند ایران را تهدید کنند که اگر به مذاکرات ادامه ندهد از گزینه‌های دیگری استفاده خواهند کرد.

مذاکرات کند است
ماجرای مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 5+1 با اظهارنظر محمدجواد ظریف و سیدعباس عراقچی که گفته بودند مذاکرات به کندی پیش می‌رود اولین شائبه وجود برخی ایرادها را در روند مذاکرات پررنگ کرد،گرچه ظریف پیش از این بارها گفته بود این مذاکرات بسیار دشوار هستند اما به دلیل وجود اراده در طرفین امید به نتیجه‌گیری وجود دارد.در این هنگام بود که با فرا رسیدن سال نو میلادی قرار شد دور جدید مذاکرات کارشناسی بعد از تعطیلات کریسمس ادامه یابد. قرار است دوشنبه این مذاکرات از سرگرفته شود و این در حالی است که رسانه‌های آمریکایی بدون توجه به اقدامات چالش برانگیز آمریکا تلاش می‌کنند ایران را ناقض توافق ژنو نشان دهند.

نقض ژنو با نسل جدید سانتریفیوژها
آسوشیتد پرس نوشته است: ایران در حال اتخاذ گام‌هایی برای بهبود توانایی‌اش جهت تسریع غنی‌سازی اورانیوم است که می‌تواند به تاخیر در اجرای توافق هسته‌ای موقتی با گروه 5+1 منجر شود، زیرا اقدامات تهران با مخالفت آمریکا و متحدانش روبه‌رو است. این روزنامه آمریکایی این ادعا را با استناد به صحبت‌های روز پنج‌شنبه علی اکبر صالحی کرده است، صالحی گفته بود: ایران در حال ساخت نسل جدیدی از سانتریفیوژها برای غنی‌سازی اورانیوم است، ولی پیش از اینکه بتوانند آن را به تولید انبوه برسانند، به آزمایش‌های بیشتری نیاز است.

مصاحبه برخی مقام‌های آشنا
آسوشیتدپرس از قول برخی مقام‌های آشنا به فعالیت‌های هسته‌ای ایران درباره پیشروی ایران در غنی‌سازی نوشته است: تهران حتی از این هم فراتر رفته و یکی از مفاد توافق هسته‌ای موقتی ژنو را طوری تعبیر کرده که توسط بسیاری از کشورهای گروه 5+1 رد شده است. این مقام‌های آشنا گفته‌اند: کارشناسان فنی ایران اخیرا به همتاهای خود از شش قدرت جهانی گفته‌اند تعدادی سانتریفیوژ در یک شاخه تحقیقاتی یکی از سایت‌های غنی‌سازی ایران نصب شده است. به گزارش ‌ای‌پی، این مقام‌ها به تعداد این سانتریفیوژها اشاره‌ای نکرده‌اند.

ایران حق انجام این کار را دارد
منابع آگاه به فعالیت‌های هسته‌ای ایران که آسوشیتدپرس در گزارش خود استفاده کرده و به دلیل محرمانه بودن محتوای مذاکرات، نامی از آنها برده نشده، عضو دو کشور از گروه 5+1 هستند، این افراد به ‌ای پی گفته اند ایران گفته است تحت مفاد تحقیق و توسعه توافق ژنو، حق انجام این کار را دارد.
ای پی درباره روند مذاکرات ایران و گروه 5+1 نوشته است: رویکرد ایران با مخالفت شدید آمریکا و سایر نمایندگان گروه 1+5 روبه‌رو شده و آنها بر این عقیده‌اند که نصب هرگونه سانتریفیوژی که تعداد کل سانتریفیوژها را افزایش دهد، به ویژه از یک مدل جدید، ‌تعهد تهران به تعلیق تعداد و نوع ماشین‌های غنی‌سازی‌اش تحت توافق ژنو را نقض می‌کند. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس ایران در تعهداتش موافقت کرده تعداد سانتریفیوژهایی را که به غنی‌سازی اورانیوم مشغولند به مدت شش ماه به حالت تعلیق درآورد و تنها مدل‌هایی را که اکنون نصب شده یا راه‌اندازی شده‌اند تولید کند تا به این ترتیب بتواند قطعات سانتریفیوژهایی را که آسیب می‌بینند تعویض کند. توافق موقتی علاوه بر آن به ایران اجازه می‌دهد که به تحقیق و توسعه درزمینه سانتریفیوژها ادامه دهد.این مقامات مدعی شده‌اند همین اختلاف یک‌شنبه هفته گذشته موجب شد مذاکرات در ژنو متوقف شود.
‌ای پی نوشته است: چنین اختلاف‌نظرهایی می‌تواند زمان اجرای این توافقنامه را که انتظار می‌رود در ماه ژانویه باشد، به تاخیر بیندازد و به این ترتیب موضع تندروها در تهران و واشینگتن را تقویت کند.

جنگ تفسیرها
این در حالی است که از سوی دیگر برخی کارشناسان داخلی معتقدند شواهد نشان می‌دهد آمریکایی‌ها حاضر به کوتاه آمدن از تفسیر خود که آن را همزمان با توافق منتشر کرده‌اند، نیستند. قاعدتا طرف ایرانی نیز نمی‌تواند تفسیری از توافق را بپذیرد که طراح اقدام مشترک را بالکل بی‌معنا کند.
برخی گزارش‌ها نیز نوشته‌اند: ایران و آمریکا می‌خواهند جنگ تفسیرها را حداکثر تا هفته سوم ژانویه به پایان برسانند و اجرای توافق را آغاز کنند. یکی دیگر از نکاتی که به عنوان موارد اختلاف ایران و گروه 5+1 ذکر شده است این است که به نظر می‌رسد 1+5 علاقه‌مند است ایران قبل از بحث درباره گام نهایی به گام‌های میانی بپردازد که متعهد شده در فاصله گام‌های اول و آخر بردارد ولی تیم ایرانی تاکید دارد که مذاکرات بعدی مستقیما باید بر گام نهایی متمرکز شود. گرچه اختلافات اجرایی متعددی درباره نحوه اجرای توافق نیز وجود دارد.

جام جم

-فرش قرمز فجر برای کارگردانان صاحب نام
-اعتبار درمان دانش آموزان شین آباد تأمین شد
-کارمندان بیش از طلافروشان مالیات می دهند
-آمار تکان دهنده فرزندآوری ایرانیان

تهران امروز

-اشتغال سالانه 81 هزار نفر در 8 سال
-9 دی چگونه آتش فتنه را خاموش کرد؟
-رانت‌خواران نوین!

جمهوری اسلامی

-اسامی نمایندگانی که از مرتضوی کارت هدیه دریافت کردند هنوز به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان ارسال نشده است
-تشریح روند حذف برخی دهک‌ها از دریافت یارانه توسط سخنگوی دولت
-تمدید مهلت ثبت‌نام دانشگاه‌های پیام‌نور، غیر انتفاعی و غیر دولتی
-واریز وام 2 میلیون تومانی به حساب 80 هزار بازنشسته کشوری

خراسان

-سانتریفیوژهای تحقیقاتی محور اختلاف مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵
-دستور رئیس جمهور برای برخورد با سوء‌استفاده‌کنندگان از تحریم‌ها
-موج گسترده بیماری ها و یک سوال؛ «چرا؟»
-فقط عابربانک فرزندتان نباشید

کیهان

-اوباما گورباچف واشنگتن است که امریکا را رو به سقوط می برد
-یک درصد سرمایه داری،99 درصد مردم آمریکا را کنترل می کند
-هلاکت 200 تروریست در عملیات کمین ارتش سوریه
-نحوه دریافت سبد کالایی دولت اعلام شد

آرمان

-نهال فساد در اقتصاد به جنگلی تبدیل شده است
- مرتضوی از 8 روزنامه شکایت کرد
- آیا لباس رئیس‌جمهور جیب دارد؟
-کوپن احیا می‌شود

آفرینش

-ثبت‌نام آزمون دستیاری پزشکی آغاز شد
-صادرات ایران خودرو افزایش می یابد
-دربی پایتخت 27 دی برگزار می شود
-اعلام سقف وام شهریه دانشگاه آزاد

قانون

-واردات کالا از کشورهای بدهکار نفتی افزایش یافت
-چرا مجلس از فرجی دانا دل نمی‌کند؟
-با دانشگاه‌های پولکی به جایی نمی‌رسیم
-پای د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ولت روی گلوی امثال زنجانی

شرق

-«ایمیل» مشکل‌گشا برای بازگشت مهاجران به ایران
-810میلیاردتومان سوغات چینی حجاج ایرانی
- اعدام صدام به روایت شاهد عینی
-دلار به 3000تومان بازگشت

حمایت

-پاکسازی اقتصادی در دستور کار دولت یازدهم
-ساز و کار انتقال اموال به وارثان در زمان حیات
-قوه قضاییه زیربنای امنیت در جامعه است
-تک فرزندان اعتمادبه نفس کمتری دارند

دنیای اقتصاد

-نسخه ولایتی برای موفقیت مذاکرات هسته ای
-رعایت حقوق شهروندی در ساخت و ساز
-ناگفته هایی از پرونده ستار بهشتی
-ترمز دلار کشیده شد

ایران

-دستور روحانی برای پیگرد سودجویان دوره تحریم
-گواهی پرداخت بابک زنجانی جعلی بود
-ظرفیت پذیرش حج 3 برابر می شود
-وی چت تهدید نیست

سیاست روز

-آموزش به بیمار راهکاری برای کاهش هزینه‌های سلامت
-پیش‌بینی سازوکار مناسب برای شرایط تهدید و بحران
-غرب در رویای گسست روابط تهران - آنکارا
-از کمیته صیانت آرا تا اعلام پیروزی زودهنگام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها