راه آهن گرگان - اینچه برون خرداد ماه امسال رسما افتتاح شد، اما هنوز به بهره برداری نرسیده است

سوت قطار در راه آهن گرگان - ارمنستان شنیده نمی​شود

راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون که راه‌اندازی آن سبب ارتباط ریلی سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان به یکدیگر خواهد شد، در حالی نیمه اول خرداد ماه افتتاح شده است که هنوز صدای سوت قطار در آن شنیده نمی‌شود.
کد خبر: ۶۲۸۸۸۵

برخی مسئولان کامل نشدن طرح به‌دلیل افتتاح شتابزده آن در دولت قبل را عامل این مساله می‌دانند، در حالی که مسئولان راه‌آهن تکمیل نشدن خط راه‌آهن در ترکمنستان را دلیل بهره‌برداری نکردن از آن عنوان می‌کنند.

این طرح که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های مهر ماندگار برای مردم گرگان و استان گلستان است، در ماه‌های پایانی دولت دهم، در حالی به بهره‌برداری رسید که به گفته کارشناسان و متخصصان امر تا اجرای کامل طرح راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون فاصله زیادی داشت.

عضو شورای اسلامی شهر گرگان با اشاره به این‌که راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون با انگیزه رشد و توسعه اقتصادی استان به محوریت شهرستان گرگان طراحی شد، به مهر گفت: با توجه به اهمیت این طرح برای مردم استان، متاسفانه به‌دلیل تعجیل در اجرای طرح و رعایت نکردن نکات فنی، عملا طرح فراملی راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون قابل بهره‌برداری نیست.

عبدالرضا چراغعلی با بیان این‌که مسئولان مربوط برای احداث این طرح فرهنگ کهن مردم این مرز و بوم را نادیده گرفته و ریل را مجاور دیوار تاریخی و چندهزار ساله گرگان قرار دادند، افزود: پلی برای حفظ این اثر تاریخی باید ساخته می‌شد، ولی متاسفانه ریل به شکل S مجاور دیوار تاریخی گرگان احداث شده است.

در همین حال کارشناس مسئول راه‌آهن شمال کشور در اظهار نظری متفاوت درباره این طرح فراملی گفت: طرح راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون در خرداد امسال افتتاح شده و قابلیت بهره‌برداری دارد.

حمیدرضا فرمی افزود: این طرح پایان یافته است و بهره برداری نکردن از آن فقط به دلیل تکمیل نشدن ریل‌گذاری ترکمنستان است.به گفته وی، طرح راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون بین کشورهای ایران، قزاقستان و ترکمنستان است که در این بین ایران و قزاقستان به تعهدات خود عمل کرده‌اند، ولی ترکمنستان ریل‌گذاری تا مرز ایران را تکمیل نکرده است.

مشکل فنی مانع بهره‌برداری نیست

این کارشناس مسئول درباره وجود نقص در تکمیل این طرح گفت: مهم‌ترین بخش کار یعنی ریل‌گذاری خط راه‌آهن انجام شده، ولی بخشی از کارهای تاسیساتی انجام نشده که اکنون تیم‌هایی مشغول فعالیت در زمینه به پایان رساندن این بخش‌ها هستند.

به گفته فرمی، کارهای تاسیساتی راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون مانع بهره‌برداری از طرح نیست و تا هنگام ریل‌گذاری راه‌آهن ترکمنستان این بخش از کار خاتمه خواهد یافت و به محض ایجاد خط ریلی ترکمنستان این طرح نیز قابل بهره‌برداری است.نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که طرح راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون توسط قرارگاه خاتم در مدت هشت ماه راه‌اندازی شد، به مشکلات موجود در راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون اشاره کرد و گفت: برخی از قسمت‌های ریل به دلیل آبگرفتگی و سیل نیاز به زیرسازی مناسب دارد که در حال انجام است.

عیسی امامی افزود: ریل راه‌آهن آسیای میانه به نسبت ریل راه‌آهن ایران پهن‌تر است، از این‌رو ایستگاهی برای تعویض خط باید راه‌اندازی شود که این مورد در تعهد ایران است.

وی درباره گذر ریل از مجاورت دیوار تاریخی گرگان نیز یادآور شد: این را ‌که گذر ریل از مجاورت دیوار تاریخی گرگان اصولی بوده یا خیر، باید صاحب نظران فنی اظهار نظر کنند، اما به طور قطع در انجام طرح بزرگی مثل راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون نباید این غفلت صورت می‌گرفت.

امامی تصریح کرد: ظاهرا برای انجام این کار از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان استعلام نشده است، ولی اعتراض این سازمان در وسط انجام طرح نیز قدری جای تامل دارد.

رئیس حوزه نظارت و کنترل طرح‌های راهسازی استان نیز درباره بهره‌برداری از راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون گفت: ریل‌گذاری طرح راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون به‌صورت کامل انجام شده است، اما تاخیر در بهره‌برداری نکردن از این طرح فقط به دلیل تمام نشدن ریل‌گذاری ترکمنستان است.

علی‌اصغر رفیعی‌نژاد افزود: با پایان یافتن این بخش از کار از سوی ترکمنستان دسترسی به کشورهای آسیای میانه به سهولت انجام خواهد گرفت که در نهایت شرایط مناسب اقتصادی را برای مردم استان در پی خواهد داشت.

رئیس حوزه نظارت و کنترل طرح‌های راهسازی استان با اشاره به این‌که راه‌آهن جمهوری اسلامی با جدیت عقب‌ماندگی ترکمنستان را در بحث ریل‌گذاری دنبال می‌کند، یادآور شد: اجرای ریل‌گذاری راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون مبلغی معادل 130 میلیارد تومان هزینه دربر داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها