هدفمندی یارانه‌ها 3 ساله شد؛

ایران رکوردار مصرف بنزین و گاز جهان

با ورود به چهارمین سال اجرای هدفمندی یارانه‌ها، مصرف حامل‌های مختلف انرژی نه تنها کاهش نیافته که ایران در مصرف گازوئیل، برق، گاز طبیعی و بنزین رکوردهای جدیدی را در بین کشورهای مختلف جهان با توجه به نسبت جمعیتی و مصرف فعلی به نام خود ثبت کرده است.
کد خبر: ۶۲۷۷۹۴
ایران رکوردار مصرف بنزین و گاز جهان

مدیریت و اصلاح رفتار مصرف حامل‌های مختلف انرژی به ویژه بنزین، گازوئیل، گاز طبیعی و برق مهمترین اهداف اجرای فاز اول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بود اما با گذشت سه سال از اجرای این قانون که از آن به عنوان یک جراحی تمام عیار اقتصادی یاد می شد، و به دلیل اجرای شتاب‌زده و نادرست نه تنها کاهش مصرفی حاصل نشد که ایران به رکوددار مصرف فرآورده‌های نفتی، گاز و برق جهان تبدیل شده است.

از سوی دیگر با وجود افزایش قیمت حامل‌های مختلف انرژی در طول ماه‌های نخست اجرای این قانون هدفمندی یارانه‌ها شاهد کاهش مصرف سوخت و انرژی در بخش‌های مختلف کشور بودیم اما از ابتدای سالجاری مصرف اکثر حامل‌های انرژی پرطرفدار در ایران با ثبت رکوردهای جدید به نوعی افسار پاره کرده است.

در این بین افزایش مصرف حامل های مختلف انرژی علاوه بر اینکه منجر به افزایش حجم تولید آلاینده‌ها، تخریب محیط زیست، قاچاق و انحراف به کشورهای همسایه، خروج ارز و افزایش حوادث مختلف شده است، با گرانی قیمت حامل‌های مختلف انرژی به نوعی یک تورم چند درصدی به اقتصاد کشور تحمیل کرده است.

بنزین بدون شک پرطرفدارترین فرآورده نفتی در ایران است که از دوران قاجاریه با ورود اولین خودروهای بنزین از اروپا جایی برای خود در اقتصاد وابسته به درآمدهای نفتی ایران بازکرده است که حتی از این محصول استراتژیک نفتی به عنوان به عنوان دماسنج اقتصاد کشور هم یاد می‌شود.

آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران حاکی از آن است که از ابتدای سالجاری متوسط مصرف بنزین معمولی و سوپر کشور در مجموع به بیش از 70 میلیون لیتر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی حدود 7.5 درصدی را تجربه می کند.

در ایام نوروز و برخی از روزهای گرم تابستانی سالجاری که بازار سفرهای برون شهری حسابی داغ شده بود، رکوردهای جدیدی در مصرف بنزین در ایران به ثبت رسید به طوری‌که در برخی از روزها شاهد عبور مصرف این فرآورده نفتی حتی از مرز 100 میلیون لیتر در روز بوده ایم.

همزمان با رشد مصرف بنزین، در شرایط فعلی به طور میانگین روزانه 19 تا 20 میلیون مترمکعب CNG در جایگاه‌ها عرضه می‌شود که مصرف این حجم CNG معادل 20 میلیون لیتر بنزین است، علاوه بر این در حاشیه کلانشهرها جایگاه‌های غیرمجاز عرضه کپسول‌های گازمایع "ال.پی.جی" هم نسبت به پیش از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها رونق گرفته است.

از این رو در حال حاضر مجموع مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل خودروهای سواری کشور به معادل 100 میلیون لیتر بنزین در روز افزایش یافته است که این میزان مصرف با توجه به جمعیت کشور یک رکورد بدون رقیب جهانی محسوب می‌شود.

رشد مصرف بنزین موجب شده است که هم اکنون تولید این فرآورده نفتی در واحدهای پتروشیمی به میزان 8 تا 10 میلیون لیتر در روز ادامه یابد که در کنار تولید بنزین در پتروشیمی‌ها، روزانه 5 تا 7 میلیون لیتر بنزین و اکتان افزا هم از خارج کشور وارد می‌شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها