رییس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان گفت:محققان این پژوهشگاه موفق به تولید سرم انسانی غضروف سازی برای زانوها شدند که کیفیت آن درمقایسه با نوع خارجی دارو بالاتر، سالم تر و ایمن تر است.
کد خبر: ۶۲۵۸۱۵
تولید سرم انسانی غضروف ساز زانو در ایران

دکتر ناصر اقدمی گفت: تا پیش از این از سرم حیوانی جنین گاو با عنوان «SBS» در کشت سلولی مورد نیاز غضروف سازی در زانو استفاده می شد.

به گفته وی، سرم انسانی با عنوان «فاکتورهای رشد پلاسمایی و پلاکتی برای رشد سلولی» جایگزین سرم حیوانی مورد استفاده در کشت سلولی تولید غضروف زانو شده است.

رییس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان در مورد این داروی جدید توضیح داد: در روش سلول درمانی و استفاده از سلول های بنیادی برای درمان بیماری ها ازجمله بیماری هایی که استخوان ها در آن درگیر هستند، بخشی با عنوان کشت سلولی وجود دارد.

اقدمی افزود: برای کشت سلول ها به موادی نیاز است که از استاندارد بسیار بالایی برخوردار باشد، به سلول ها آسیب نزند و آنها را به سلول های حساسیت زا و یا سرطانی تبدیل نکند تا بتوان از آنها در محیط کشت استفاده کرد.

وی با بیان اینکه یکی از موادی که همواره از آن برای این منظور استفاده می شود، سرم حاصل از جنین گاو است، افزود: پیش از این برای درمان بیماران، این ماده از کشورهایی مانند نیوزلند، استرالیا و بخش هایی از آمریکا که در تهیه این سرم استاندارد بالایی دارند، تهیه می شد.

رییس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان اظهار کرد: کشورهای متعددی در تهیه این سرم فعال هستند اما به دلیل شیوع جنون گاوی، صرفا از سه کشور فوق سرم مورد نیاز وارد می شد.

این متخصص ایمونولوژی درعین حال گفت: اعمال تحریم ها علیه ایران نیز - برخلاف اینکه گفته شد تحریم ها دارویی نیستند- ، به ابزاری در دست تولیدکنندگان این ماده تبدیل شد تا از فروش آن به کشور امتناع کنند.

وی با یادآوری اینکه در یک سال گذشته به دلیل تحریم های غیرانسانی، این دارو وارد کشور نمی شد، افزود: برای رفع این مشکل و تهیه ماده ای جایگزین محققان پژوهشگاه رویان تحقیقات وسیعی را آغاز کردند که در نتیجه آن سرمی حاوی فاکتورهای رشد از خون بیمار تهیه شد.

به گفته رییس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان، مطالعات اولیه این پژوهش از دو سال گذشته آغاز شده است.

وی با بیان اینکه این فاکتورها می توانند جایگزین سرم وارداتی جنین گاو شوند، تاکید کرد: با تهیه این ماده از یک سو توانستیم از محصولاتی که از حیوانات به دست می آید و همیشه نگرانی در مورد آلودگی آنها وجود داشت، رها شویم و از سوی دیگر با تولید این ماده در داخل وابستگی برای خرید آن به کشورهای دیگر را برطرف کردیم.

اقدمی اظهار کرد: مطالعات حیوانی و انسانی استفاده از این ماده به پایان رسیده و اکنون پژوهشگاه رویان درحال ارایه خدمات به بیماران است.

میزان موفقیت ماده تولید شده ایرانی با نمونه خارجی برابری می کند

رییس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان در مورد میزان موفقیت استفاده از این ماده در مقایسه با نمونه خارجی آن، گفت: موفقیت این ماده درحد نوع وارداتی است، اما از نظر انتقال نیافتن ویروس های حیوانی به بیماران، ماده داخلی سالم تر است.

به گفته وی، مهمترین ویژگی این ماده این است که از خون بیمار تهیه و به بیمار تزریق می شود؛ بنابراین نه تنها وابستگی کشور ما را به کشورهای دیگر برطرف می کند بلکه حساسیت در فرد ایجاد نخواهد کرد، سلول ها نیز سرطانی نخواهند شد و دیگر نگرانی درمورد احتمال آلودگی آن ها نیز وجود ندارد.

نوع داخلی؛ هزینه کمتر

اقدمی اظهار کرد: هزینه استفاده از این ماده در مقایسه با نمونه خارجی آن کمتر است؛ این عمل در کشورهای دیگر نزدیک به 10 هزار دلار (برای یک زانو) هزینه دارد درحالی که در ایران کمتر از هزار دلار(حدود سه میلیون تومان) برای هر زانو از بیماران دریافت می شود.

وی افزود: همچنین با تولید این ماده ایرانی مدت زمان انتظار بیماران برای درمان کمتر شده است؛ از آنجایی که نزدیک به 60 دستگاه انکوباتور (دستگاهی که سلول به مدت یک ماه در آن کشت داده می شود) در رویان وجود دارد، روزانه دو بیمار پذیرش می شود و این رقم بسیار مناسبی است.

پروژه بعدی؛ استفاده از ماده ایرانی در استخوان مچ پا

رییس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان اظهار کرد: درحال حاضر ارایه خدمات به بیماران با استفاده از ماده تولید داخل، تنها بر روی زانو صورت می گیرد.

وی افزود: همچنین تحقیقاتی در زمینه استفاده از این ماده بر روی غضروف مفصل و استخوان های مچ پا در پژوهشگاه رویان در دست انجام است که طی حدود هفت ماه آینده با مشخص شدن نتایج تحقیقات بالینی آن، این خدمت برای سایر بیماران نیز ارایه خواهد شد.

هفته پژوهش و فناوری هر ساله از 23 تا 28 آذرماه در سراسر کشور با اجرای برنامه های مختلف گرامی داشته می شود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
هایده بندری نژاد
Bahrain
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
۰
۰
باسلام و تبریك این موفقیت میخواستم بدانم این درمان برای درمان آرتوروز زانو مناسب است؟چنانچه جواب مثبت است ،خواهشمندم آدرس بیمارستان یا كلینیك یا هرمطبی را كه میتوان به آن مراجعه كرد برایم ارسال نمایید. متشكرم

نیازمندی ها