وزیر نفت با اشاره به این‌که ایران انتظار دارد دیگر اعضا برای بازگشت کشورمان به بازار تولید خود را کاهش دهند، گفت: «این سنت اوپک است، زمانی که یک عضو بعد از برخی مشکلات به بازار باز می‌گردد، دیگر اعضا می‌پذیرند برای آن، جا باز کنند».
کد خبر: ۶۲۲۳۳۲
اعضای اوپک برای بازگشت ایران به بازار نفت جا باز کنند

وزیر نفت ایران که برای شرکت در نشست اوپک به وین سفر کرده است، گفت: پس از لغو تحریم‌ها شش ماه طول خواهد کشید تا ایران به ظرفیت کامل تولید خود یعنی چهار میلیون بشکه در روز بازگردد.

بیژن زنگنه در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا او انتظار دارد دیگر اعضا برای بازگشت ایران جا باز کنند، اظهار کرد: این سنت اوپک است، زمانی که یک کشور عضو بعد از برخی مشکلات به بازار بازمی‌گردد، دیگر اعضا می‌پذیرند که برای آن عضو جا باز کنند.

وی افزود:برخی کشورهای عضو طی سال های گذشته نفت بیشتری تولید کردند. من فکر می‌کنم آنها خواهند فهمید که باید برای ایران جا باز کنند.

به‌دنبال تحریم‌های غرب علیه ایران و کاهش صادرات نفت این کشور، عربستان و عراق میزان تولید نفت خود را افزایش دادند.

ایران و عراق روز سه‌شنبه به اوپک اطلاع دادند که قصد دارند به میزان قابل توجهی تولید خود را افزایش دهند و از دیگر اعضا خواستند تا برای دادن فضای بیشتری در بازار به آنها اندکی میزان تولید خود را کاهش دهند.

وزرای نفت این دو کشور که دومین و سومین تولید کنندگان بزرگ نفت اوپک پس از عربستان هستند، پیش از نشست روز چهارشنبه، در اظهاراتی اعلام کردند که قصد دارند میزان تولید خود را به چهار میلیون بشکه در روز برسانند که به‌معنای رشد روزانه حدوداً یک میلیون بشکه‌ای تولید هر یک از دو کشور است.

هیچ کشوری نمی‌تواند انتظار داشته باشد که در مدتی کوتاه به این اهداف دست یابد، اما هر دوی این کشورها علاقمندند زمینه را برای سال آینده که ممکن است اوپک برای رسیدن به توافقی بین اعضا جهت کاهش عرضه و حفظ قیمت نفت بالای صد دلار تلاش نماید، آماده کنند.

وزرای نفت اوپک با اعلام اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند میزان تولید خود را به‌ سرعت افزایش دهد با اطمینان پیش‌بینی کردند که تغییری در میزان تولید نفت اوپک به وجود نخواهد آمد.

«بیل فارن پرایس» تحلیلگر بازار نفت دراین‌باره گفت:این اقدام (ایران و عراق) مثل زرنگی کردن برای در اختیار گرفتن یک موقعیت پیش از نیاز احتمالی به ایجاد یک توافق ساختاری در مورد میزان تولید در سال ۲۰۱۴ است.

نماینده یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: در نشست ژوئن آینده ممکن است نیاز باشد اوپک کاهش عرضه را بررسی کند. افزایش عرضه نفت ایران و عراق، افزایش مجدد تولید دیگر عضو اوپک یعنی لیبی و افزایش سریع تولید نفت شیل آمریکا می‌تواند توازن در بازار را به هم بزند.

وی افزود:شاید ما در مورد کاهش عرضه شش ماه آینده از همین الان صحبت کنیم.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها