موساد یا سازمان زیرزمینی یهود، نام اختصاری یک عبارت پنج کلمه‏ای عبری است. موساد در حقیقت شکل تکامل یافته پلیس مخفی رژیم صهیونیستی و نتیجه ادغام و ترکیب سازمان‏های مخفی و پراکنده‏ای ‏است که از ده‏ها سال پیش و اوایل جنگ جهانی دوم به نفع یهودیان و علیه مخالفان این نژاد فعالیت می‏کردند.
کد خبر: ۶۲۱۶۷۱
موساد، ابزار جنایت‌های رژیم صهیونیستی

اشتباه بزرگی که بیشتر مردم حتی افراد ساکن در اراضی اشغالی انجام می‌دهند، این است که نمی‌دانند موساد فقط بخش کوچکی از سازمان اطلاعات و ضداطلاعات اسرائیل به شمار می‌رود. موساد نام بخش جاسوسی سازمان اطلاعات اسرائیل (شای) است، اما اکثر مردم کل سازمان اطلاعات اسرائیل را با نام موساد می‌شناسند. سازمان اطلاعات اسرائیل سال ۱۹۵۱ وقتی که برای نخستین بار به صورت رسمی اعلام موجودیت کرد، این اسم را برخود نهاد و شبکه جاسوسی آن نیز از آن زمان موساد نامیده ‌شد.

گزارشی که سال 1996 منتشر شد، شمار کارکنان موساد را بین 1200 تا 1500 نفر ازجمله 500 افسر معرفی می‌کرد. این افسران هر کدام در پنجاه و دو سالگی بازنشسته می‏شدند. موساد شبکه گسترده‏ای ‏از مزدوران در سراسر دنیا در اختیار دارد و هم‌اکنون بیش از 35 هزار عضو ـ 20 هزار کارمند و بقیه موقتی ـ دارد.

ماموریت‌های موساد

موساد دارای چند شاخه اصلی است که هر کدام از آنها ماموریت خاص خود را دارد. می‏توان گفت ماموریت این شاخه‏ها به طور خلاصه ‏به این ترتیب​است. ​جمع‌آوری اطلاعات، ​ دسته‌بندی داده‏ها، ​بررسی و ارزیابی این اطلاعات، ​ نظارت و جاسوسی، ​عضوگیری و اجرای عملیات در خارج از فلسطین از جمله قتل و تصفیه مخالفان، ​ بخش ویژه فیلمبرداری، جعل، رمزیابی و دستگاه‏های ارتباطی، ​ بخش ویژه آموزش، برنامه‌ریزی و افزایش کارایی کارکنان موساد، ​ بخش ضداطلاعات و نفوذ نیروهای غیرخودی.

بخش‌های موساد

موساد دارای بخش‌های مختلفی است که جزئیات سازمان‌های داخلی، کارمندان، مراکز فعالیت و روسای آنها همگی جزو اسرار محرمانه رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید. این بخش‌ها به ترتیب عبارتند از:

بخش جمع‌آوری اطلاعات: ​ بزرگ‌ترین بخش موساد است و مسئولیت عملیات جاسوسی را به عهده دارد.

بخش همکاری و اقدام سیاسی:​ فعالیت‌های سیاسی و همکاری با سرویس‌های اطلاعات خارجی کشورهای هم‌پیمان با اسرائیل را انجام می‌دهد.

اعضای این بخش را افراد بخصوصی تشکیل می‌دهند: مدیر سازمان اطلاعات نظامی موسوم به آمان، مدیر سازمان اطلاعات داخلی (شین‌بت)، مدیر سازمان امنیت عمومی (شاباک)، مدیر مرکز مطالعات راهبردی و برنامه‌ریزی وزارت امور خارجه (این مرکز در زمینه جاسوسی سیاسی یا دیپلماتیک تخصص دارد)، مدیر بخش عملیات ویژه پلیس موسوم به ماتام و مشاوران خصوصی نخست‌وزیر در امور سیاسی، نظامی، امنیتی و مبارزه با تروریسم.

بخش عملیات ویژه: ​ ترورهای بسیار حساس را انجام می‌دهد و در مواردی طرح‌‌های ربودن ​افراد خاص​ بر عهده این بخش گذاشته می‌شود.

بخش تبلیغات و ضدتبلیغات: که مسئول اجرای جنگ روانی، تبلیغات و عملیات فریب است.

بخش تحقیقات: ​ مسئول تولید اطلاعاتی نظیر گزارش‌های روزانه، خلاصه وضعیت‌های هفتگی و گزارش‌های مشروح ماهانه است.

بخش تکنولوژی: ​مسئول توسعه فناوری‌های پیشرفته برای پشتیبانی فنی از عملیات‌ گسترده موساد است.

دیگر سازمان‌های مهم اطلاعاتی اسرائیل

شین بت (شاباک)

هنگام تاسیس رژیم صهیونیستی تعداد ماموران اطلاعاتی و امنیتی آن 184 نفر بود. این افراد در آن زمان به دستور مقامات نظامی، یک یگان نظامی موسوم به «شین‌بت» وابسته را تشکیل دادند.

شین‌بت خلاصه کلمه «خدمت به امنیت» است. «یسر هرئیل» از زمان شکل‌گیری این سازمان تا سال 1952 رئیس آن بود. نامبرده بعدها به ریاست موساد رسید.

شین‌بت در دهه اول شکل‌گیری رژیم صهیونیستی مراقب تحرکات دشمنان حزب کار بود که تا سال 1977 بر اسرائیل حکومت می‏کرد. حزب کار در این سال‏های طولانی توانست شین‌بت را به ​ سازمانی مخوف ‏برای حمایت از رژیم صهیونیستی در مقابل توطئه‏های داخلی و جاسوسان شوروی و فدائیان عربی تبدیل کند که با پشت‌سر گذاشتن سیم‏های خاردار وارد سرزمین‏های اشغالی می‏شدند. فعالیت‏های شین‌بت کاملا سری بود و حتی مردم اسم رئیس آن را هم نمی‏‏‏‏دانستند و سال‏ها ‏تحت نظارت و مسئولیت‏‏‏ دفتر نخست‌وزیر فعالیت می‏کرد.

کلمه شین‌بت اندک اندک خود را به شاباک تغییر داد. شاباک به معنی امنیت عمومی یا شین‌بت عمومی است.

آمان

یکی از نهادهای سازمان اطلاعات اسرائیل است و از لحاظ اداری وابسته به فرماندهی ستاد مشترک ارتش صهیونیستی و تحت نظارت فرمانده این ستاد به حساب می‌آید، اما در کل مجری تصمیمات شورای عالی امنیت ملی رژیم صهیونیستی است. به عبارت دیگر، می‏توان گفت این سازمان شبیه دایره اطلاعات نظامی در ارتش‏های دنیاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها