عناوین صفحه اول روزونامه‌های صبح چهارشنبه

آقای احمدی‌نژاد! آقای روحانی! شفاف‌‌سازی کنید

گزیده عناوین روزنامه های صبح دوشنبه

آیا پاکت‌های پول با پاکت‌های فکر عوض می‌شود؟

برخی از روزنامه های صبح کشور در مهمترین عناوین خود به درج مطالبی همچون؛‌«روحانی:دیپلماسی فعال ایران روند فزاینده تحریم ها را متوقف کرده است»،«لغو مصوبه دولت دهم درباره آزادراه تهران – شمال»، «کاهش قیمت داروی بیماران پیوندی»،«مهلت 3 ماهه مجلس به دولت برای شناسایی دهک های ثروتمند»،«بازگشت نخستین گروه از حجاج بیت الله الحرام به کشور»، «یادگار امام به نعمیه اشراقی تذکر لازم را داد»،«دام بازیگر قلابی برای فریب دختران در اینترنت» و«آیا پاکت‌های پول با پاکت‌های فکر عوض می‌شود»، منتشر کردند.
کد خبر: ۶۰۸۲۹۷
آیا پاکت‌های پول با پاکت‌های فکر عوض می‌شود؟

جوان:آیا پاکت‌های پول با پاکت‌های فکر عوض می‌شود؟!

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش در مراسم نمادین بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان که در فرهنگسرای ولا در شهر ری برگزار شد از استفاده از ظرفیت انجمن‌های اولیا و مربیان در استان‌ها و مناطق سخن گفت و از تشکیل اتاق فکری برای عوض شدن پاکت‌های پول با پاکت‌های فکر خبر داد.

خانواده و مدرسه نخستین نهادهای اجتماعی مؤثر در شکل‌گیری شخصیت و آرمان گرایی نوجوانان وجوانان هستند، اما آموزش و پرورش به ویژه ظرف 20 سال گذشته این باور را میان جامعه جا انداخته است که هنوز در کشور ما همه خانواده‌ها به آن بالندگی و تفکر کافی در شناخت روانکاوانه با فرزندان خود دست نیافته‌اند و همچنان نیازمند تعلیمات ویژه‌اند و این مهم تنها از عهده آموزش و پرورش بر می‌آید (مطالعه ارتباط این تغییر نوع نگاه و کارکرد خانه در جریان تعلیم و تربیت با مبانی سکولاریسم قابل تأمل است). در حالی که آموزش و پرورش وقتی می‌تواند به تربیت نسلی توانا، مبتکر و خلاق اهتمام ورزد که از یگانگی آرا و یکپارچگی رویه میان مثلث خانه، مدرسه و جامعه سود برده و قوانینی وضع کند که خروجی آن به اهداف حیات طیبه‌ای که در سند تحول بنیادین آمده نزدیک شود.

قطعاً 66 سال پیش انجمن اولیا و مربیان تنها با هدف جلب کمک‌های مالی خانواده‌ها به مدارس در کشور تشکیل نشد؛ با این وجود امروز تمام ذهنیت خانواده‌ها و والدین دانش‌آموزان از جلسات این انجمن، گرفتن پول از خانواده‌ها به بهانه‌های مختلف است و واکنش والدین در برخورد با دعوت‌نامه مدرسه فرزندشان نزدیک به این جمله است که «وقت ندارم؛ چقدر پول می‌خواهند؟ بگو برایشان می‌فرستم» یا بدون اینکه پاکت دعوت‌نامه را باز کنند و از موضوع جلسه خبردار شوند، مبلغی داخل پاکتی می‌گذارند و به فرزندشان می‌دهند تا با خود به مدرسه ببرد.

آموزش و پرورش در آموزش و پرورش تنها مانده!

در طول سال‌های گذشته، اشتغال مادران و حاکم شدن دغدغه‌های اقتصادی بر خانواده‌ها باعث شد تربیت فرزندان تحت‌تأثیر قرار بگیرد و اهمیت این مسئله مغفول واقع شود و با اجباری و رایگان شدن تعلیم و تربیت در جوامع، مسئولیت این امر در عمل به طور کامل به مدارس سپرده شود. این موضوع که گریبانگیر سیستم آموزش و پرورش بسیاری از کشورها شد، نظام تعلیم و تربیت را در جوامع مختلف از جمله ایران بر آن داشت تا در روند تعلیم و تربیت سهم جدی برای خانواده‌ها قائل شود و والدین را به مشارکت در امر آموزش و پرورش فرزندانشان تشویق کند. این جلب مشارکت و ایجاد حساسیت با آموزش خانواده‌ها و ارتقای مهارت‌های زندگی همراه بود که به مرور زمان و افزایش سطح سواد خانواده‌ها سرعت بیشتری به خود گرفت.

اما کسری بودجه مزمن و متوالی آموزش و پرورش در کشورمان طی صد سال و توزیع نامتوازن ثروت در کشور سبب شد علاوه بر طلب کمک و حمایت مدارس از خانواده‌ها برای تربیت، جلب حمایت مالی مدارس از سوی والدین دانش‌آموزان نیز در دستورکار قرار بگیرد و حتی این جنبه فعالیت‌های انجمن اولیا و مربیان بر سایر جنبه‌های آن غلبه کند. به طوری که کارکرد انجمن اولیا و مربیان و جلسات آن در میان افکار عمومی منحصر به گرفتن پول برای تأمین نیازهای مدرسه از جمله پرداخت قبوض و تهیه و تعویض میز و نیمکت و تخته و... شود و این آسیب، ضربه سختی به ماهیت و کارکرد انجمن اولیا و مربیان بزند.

اما نکته‌ای که بهتر است در هفته ملی انجمن اولیا و مربیان مورد توجه قرار گیرد این است که مدیریت کلان و سیاستگذاری‌های آموزش و پرورش بتواند در پاکسازی این وجه و کارکرد جلسات انجمن اولیا و مربیان در مدارس از ذهن جامعه موفق عمل کند و در پاسخ به این سؤال نیز صادق باشد که تحت چه شرایطی و تا چه زمانی آموزش و پرورش ترجیح می‌دهد اهمیت و اعتبار جلسات انجمن اولیا و مربیان در مدارس را قربانی رفع نیازهای گچ و تخته پاک‌کن کند؟!

گسترش مشارکت یکی از اولویت‌های چهارگانه آموزش و پرورش

البته علی اصغر فانی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش این هدف را در مراسم نمادین هفته اولیا و مربیان جزو اولویت‌های چهارگانه آموزش و پرورش برای سال 93 برشمرد.

وی افزود: ساماندهی نیروی انسانی، توسعه مشارکت در آموزش و پرورش، عملیاتی کردن بودجه وزارتخانه و ارتقای سطح مدیریت در آموزشگاه‌ها چهار اولویت آموزش و پرورش در سال آینده است. سرپرست آموزش‌و‌پرورش ادامه داد: با توجه به اینکه توسعه مشارکت‌ها مرتبط با برنامه هفته پیوند اولیا و مربیان است، باید ابعاد مختلف این توسعه مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت‌ دانش‌آموزان در امور مدرسه و نقشی که آنها در اداره امور مدرسه ایفا می‌کنند، توسعه مشارکت معلمان در آموزش و پرورش و نقش و جایگاه آنها در برنامه‌ریزی، مدیریت و نظارت بر مدرسه از جمله این مشارکت‌هاست که باید مشخص شود.

فانی تصریح کرد: بعد دیگر این توسعه، مشارکت اولیا در امور آموزش و پرورش است و تا زمانی که آموزش و پرورش به دنبال گرفتن کمک‌های مالی و مادی باشد، نه‌تنها این مشارکت محقق نمی‌شود، بلکه مشارکت اولیا و مربیان نیز شکل نخواهد گرفت.

نقاط ضعف اولیا و مربیان از زبان فانی

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تجربه 43 سال معلمی من در آموزش و پرورش نشان می‌دهد که برای جلب مشارکت اولیا یا باید آنها را قانع کنیم یا باید قانع شویم، گفت: مدیری توانمند است که از مواجه شدن با مردم و اولیا واهمه نداشته باشد و از حضور آنها در برنامه‌های مدرسه استقبال کند. وی با تأکید بر اینکه توسعه مشارکت یکی از سیاست‌های اصلی و جدی آموزش و پرورش است، گفت: اولیا باید در مدیریت آموزشگاه‌ها ایفای نقش کنند.

فانی با انتقاد از برنامه‌های آموزش خانواده که در قالب برنامه‌های انجمن اولیا و مربیان برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: به ‌رغم اینکه این آموزش‌ها سال‌هاست انجام می‌شود، ضمن مؤثر بودن دارای نقاط ضعفی نیز هست چراکه آموزش و یادگیری در نظام تعلیم و تربیت باید منجر به تغییر رفتار شود و اگر این اتفاق رخ نداد، پس یادگیری تعلق نخواهد شد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش از رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش خواست تا روش‌های آموزشی را تغییر داده و محتوای این برنامه را مورد مطالعه و بازبینی قرار دهد.

فانی با تأکید بر نظارت بر روند مدرسه گفت: مشارکت مردم و اولیا و مربیان باید همواره توسعه یابد و در آموزش و پرورش نقش اولیا و مربیان مشارکت بالا است نه پول پرداخت کردن است.

وی با تأکید بر اینکه اولیا باید در نظارت بر جامعه نقش داشته باشند، عنوان کرد: در آموزش و پرورش برخورد با اولیا و مربیان باید اعتقادی باشد و نه از سر خود باز کردن. فانی ادامه داد: اما یک برخورد دیگر با اولیا و مربیان این است که مدیر اعتقاد دارد بدون مشارکت اولیا در حوزه مسئولیت آن کار پیش نمی‌رود.

گفتنی است بیش از 96 هزار و 300 انجمن اولیا و مربیان در سطح مدارس و بیش از 730 شورای انجمن اولیا و مربیان در سطح مدارس کشور وجود دارد. همچنین 12 هزار بانک اطلاعات مدرسین خانواده، 195 مرکز راهنمایی و مشاوره و 800 متخصص روانشناس، بخشی از سرمایه‌ها و برنامه‌های انجمن اولیا و مربیان است.

جوان

-کاهش 14 درصدی مصرف لبنیات صدای بیماری خاموش را در استخوان‌ها درآورد
-خروش خانه ملت علیه خط سازش و تحریف خط امام ره
-گزارش جزییات مذاکرات محرمانه ژنو به تل آویو توسط «گروه -4»

خراسان

-اینترنت مخابرات؛ کاربران کلافه، خدمات بی کیفیت،پشتیبانی ضعیف
-مواضع لاریجانی درباره مذاکرات هسته‌ای و برخی اظهارات حاشیه‌ساز سیاسی
-لغو مصوبه دولت دهم درباره آزادراه تهران – شمال
-آیا عربستان راست می گوید

جمهوری اسلامی

-روحانی:دیپلماسی فعال ایران روند فزاینده تحریم ها را متوقف کرده است
-وزرای پیشنهادی علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان معرفی شدند
-تسهیلات ده ها میلیاردی خارجی در راه است
-کاهش قیمت داروی بیماران پیوندی

کیهان

-انتقاد لاریجانی از مواضع اخیر هاشمی رفسنجانی
-مهلت 3 ماهه مجلس به دولت برای شناسایی دهک های ثروتمند
-هاآرتص:آمریکا و انگلیس بسته پیشنهادی ایران را به اسرائیل دادند
-بازگشت نخستین گروه از حجاج بیت الله الحرام به کشور

ایران

-نهاوندیان:دهها میلیارد دلار برای بخش عمرانی و صنعتی
-با نقض کنندگان قانون ارسال امواج برخورد می شود
-شبیخون پلیس پایتخت به کانگسترها
-حمایت چهره های مجلس از مذاکرات مجلس

آرمان

-واکنش به سخنان توهین آمیز یک مداح؛ هاشمی شکایت نکرد طلب هدایت کرد
-یادگار امام به نعمیه اشراقی تذکر لازم را داد
-ظریف:کمردرد دارم به بهارستان نمی روم
-یک فصل فرصت برای شناسایی پولداران

آفرینش

-مهلت ثبت نام تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد 92 تمدید شد
- نگران مذاکرات هستیم اما باید به دولت اعتماد کرد
-برگزاری نشست ژنو 2 در دوم آذر ماه
-تحریم‌ برخی از بانک‌ها لغو می شود

بهار

- کت و شلوار سیاسی طرح واشنگتن و لندن را نمی ‌پوشیم
-معضلات جامعه بدون دولت کارآمد حل شدنی نیست
-تغییر محسوس وضعیت معیشت مردم
-قلع و قمع دکل های غیرقانونی

تهران امروز

-تصویب مقدماتی حذف 22 میلیون یارانه بگیر
-گرانی خزنده برخی کالاهای اساسی
-گام آخر برای تکمیل کابینه
-رواج پدیده شاهدان اجاره‌ای

جام جم

-سوژه های تمام نشدنی فوتبال برای سینما و تلویزیون
-دام بازیگر قلابی برای فریب دختران در اینترنت
-اعتراض به تحریم علمی ایران
-حاشیه سازان زیر تیغ نقد

حمایت

-گفت و گوها با کنار گذاشتن بهانه جویی ها به نتیجه می رسد
-جریمه سنگین در انتظار صنایع آلوده کننده خور موسی
-ابعاد لایحه ممنوعیت استفاده از سلاح سرد
-تغییرات قانونی در سرپرستی کودکان

دنیای اقتصاد

-حمایت بخش خصوصی از مذاکران ژنو
-بان کی مون علیه تحریم ها
-پایان 39 ماه افزایش تورم
-ترمز بورس کشیده شد

رسالت

-رییس مجلس:رفتار دوگانه ببینیم تنوع فعالیت
-عراقچی:اعتماد سازی از نظر ما رفع تحریمهاست
 هسته ای را الزامی می کنیم
-چکمه اروپا دوباره آب رفت

سیاست روز

-ارائه تسهیلات «ریالی» صندوق توسعه ملی به حمل‌ و ‌نقل‌
-توفیق درساخت جاده‌ای براساس نقشه دوستان
-التهاب در تونل سیاه موج می زند
-کمردرد محرمانه اقتصاد

شرق

-تلاش برای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران
-تجلیل از آقای کارگردان در دروازه بهشت
-تئاتر پیام آزادیخواهی است
-هاشمی روی سیبل انتقاد

قانون

-موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان
-پاسخ وکیل مه آفرید به داوود احمدی نژاد
-برای پالیزدار دام پهن کرده بودند
-دنیای خاکستری اصولگرایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها