اکبر گنجی با نگارش مقاله ای در نشریه آمریکایی بوستون ریویو با عنوان«آب کردن یخ جنگ سرد با ایران» نوشت:دیدار کری و ظریف و گفت و گوی تلفنی اوباما و حسن روحانی نمایانگر عزم سیاسی ایران و آمریکا در بالاترین سطح سیاسی، برای حل مسأله سوریه و پرونده هسته ای ایران است. به تعبیر دیگر، دو طرف به این نتیجه رسیده اند که این دو موضوع راه حل نظامی نداشته و باید از طریق گفت و گوی سیاسی حل و فصل شوند.
کد خبر: ۶۰۴۷۰۰
عزم سیاسی ایران و آمریکا

در این مقاله آمده است: این عزم سیاسی که در گذشته وجود نداشت، شرط لازم حل مسأئل است. با این همه، مسائل به سادگی قابل حل نیستند. پیشرفت گام به گام خواهد بود. اما نیروهای قدرتمندی در ایران، آمریکا، اسرائیل، کشورهای حوزه خلیج فارس و...وجود دارند که تنها هدفشان برهم زدن این فرایند است. بدین ترتیب، مهمترین مسأله رهبران آمریکا و ایران مدیریت و کنترل این گونه نیروها است. این امر نیازمند توافق دو طرف بر سر این موضوع است که کدام طرف کدام نیروها را مهار سازد؟ و چگونه اعتماد دیگران را برای پیمودن این مسیر جلب کنند؟

گنجی می نویسد: مردم خواهان نتایج ملموس و سریع مذاکرات ایران و آمریکا  حداقل در زمینه لغو تحریم های اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی هستند. اما این امر به سادگی و به سرعت قابل دستیابی نیست.

مذاکرات ژنو و رابطه ایران و آمریکا

وزیران خارجه آمریکا و ایران پس از دیدار 30 دقیقه‌ای تاریخی‌شان در 26 سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سراسر لبخند بودند. اما امیدواری آنها در صورت آنکه در نشست هفته آینده ژنو نتوانند، انتظارات دوجانبه را پاسخ دهند، به سرعت از بین خواهد رفت.

سایت المانیتور در گزارشی به اهمیت نشست هفته آینده ژنو در پیشبرد مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 پرداخته و به فعالیت تندروها و مخالفان دیپلماسی در این زمینه در هر دو کشور می پردازد.

در حالی که ایرانی‌ها اعلام کردند که امیدوار هستند به توافق سازنده‌ای در خصوص برنامه هسته‌ای ایران طی یک سال برسند و حتی کری نیز اعلام کرد که توافق در این زمینه می تواند حتی زودتر از این حاصل شود زمان برای برداشتن نخستین گام در خصوص برنامه هسته ای ایران برای طرفین محدود است.

نماینده آمریکا در مذاکرات 1+5 با ایران با بیان اینکه تا زمانی که با ایران به یک توافق اصلی درباره برنامه هسته‌ای نرسیم، تحریم‌های مهم و بزرگ لغو نمی‌شود، گفت: در صورت پیشرفت مذاکرات 1+5 با ایران برخی از تحریم‌های جانبی و کوچک لغو شود.

ایران و آمریکا فرصت را از دست ندهند

روزنامه آساهی ژاپن با انتشار مقاله ای با عنوان«ایران و امریکا فرصت گفتگو را از دست ندهند» به مکالمه تلفنی اوباما با روحانی اشاره کرد و نوشت: هر چند این گفتگو تنها پانزده دقیقه طول کشیده است، ولی این ارتباط در حالی که دو کشور در گذشته روابط خصومت آمیز داشتند و با واژه های «شیطان بزرگ» و «محور شرارت» از یکدیگر ابراز انزجار می کردند، برقرار شده است. بنابراین در پشت این  ارتباط، مفهوم بزرگی که قصد دوستی را تایید می کند، نهفته است.

این روزنامه با اشاره به ریشه اختلافات ایران و آمریکا نوشت:پس از انقلاب که رویکرد ایران به ضد آمریکایی تغییر کرد، منجر به مناقشه میان ایران و آمریکا شد و به مرور زمان این مناقشه شدت پیدا کرد و به دنبال آن در جنگ ایران و عراق در دهه 1980 میلادی آمریکا از عراق حمایت کرد. خود آمریکا که حکومت صدام حسین را به علت چنین اختلافاتی قدرتمند کرده بود، در جنگ عراق در سال 2003 میلادی سرنگون کرد و بدین ترتیب آسیب های بسیار عمیق در جهان باقی گذاشت.

در این مقاله آمده است:بزرگترین نکته قابل بحث، مسائل هسته ای است. سوء ظن نسبت به ایران، پدیده دومینو توسعه هسته ای را به کشورهای اطراف از جمله عربستان سعودی زنجیر خواهد کرد.از سوی دیگر، چنانچه اسراییل دست به حمله نظامی بزند، این حمله نظامی می تواند جنگ تروریستی در مقیاس جهانی را رقم بزند. بنابراین جلوگیری از چنین کابوسی از مسوولیت های سران دو کشور ایران و آمریکا است. چنانچه ایران با آمریکا به مصالحه تاریخی دست یابد، آن یک پیام بسیار قوی هم برای کره شمالی در جهت انصراف از برنامه های هسته ای خواهد داد.

روحانی نامزد صلح نوبل

روزنامه انگلیسی گاردین با نظرخواهی از مخاطبان خود اقدام به رای‌گیری درباره نامزد دریافت جایزه صلح نوبل کرد.

در میان ۹ نامزد مورد نظر این روزنامه، نام حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز دیده می‌شود. وی تاکنون با کسب ۲۸ درصد آرا پس از ملاله یوسف زی، فعال پاکستانی،‌ در رتبه دوم قرار دارد.

هاشمی چهره ماندگار تاریخ

حجت‌الاسلام موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات در گفت و گو با ایسنا از آقای هاشمی رفسنجانی بواسطه عملکردش در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به عنوان چهره ماندگار تاریخ توصیف کرد و افزود: من فکر می‌کنم یکی از دستاوردهای مهم انتخابات خرداد ۹۲ این است که همگرایی بیشتری بین جریان اصلاحات و آقای هاشمی بوجود آمد.

وی گفت: ایشان در بازنگری گذشته به این نتیجه رسید که از پتانسیل عظیم اصلاح‌طلبی که در جامعه وجود دارد، باید در جهت منافع ملی حداکثر استفاده را کرد و اصلاح‌طلبان نیز به این نتیجه رسیدند که آقای هاشمی یک سرمایه است و نباید آن را کنار بگذارند و باید با ایشان رفتاری متناسب‌تر از گذشته داشته باشند.

ادعای صهیونیست‌ها درباره حزب‌الله

منابع رژیم صهیونیستی ادعا کرده‌اند نیروهای حزب‌الله لبنان درحال خروج از سوریه هستند.

پایگاه اینترنتی دبکا فایل، وابسته به محافل امنیتی رژیم جعلی اسرائیل با انتشار خبری مدعی شده حزب‌الله لبنان درحال خارج کردن رزمندگان خود از خاک سوریه است.

به نوشته این سایت، این اقدام در قالب گروه‌های کوچک و غیرمحسوس صورت می‌گیرد.

این گزارش افزود: اکنون حدود ۱۵۰۰ تن از رزمندگان حزب‌الله هم اینک از سوریه خارج شده و ۳۵۰۰ تن دیگر هنوز در این کشور حضور دارند.

انتظار می‌رود تا اوایل نوامبر همه این نیروها از سوریه خارج شوند.

به نوشته ابکا، این اقدام پس از ارزیابی رهبران حزب‌الله مبنی بر موفقیت عملیات خود در سوریه صورت می‌گیرد؛ زیرا حضور نیروهای این سازمان توانسته سبب تقویت موضع دولت سوریه در مقابل گروه‌های شورشی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها