افزایش منزلت زبان فارسی
گفت‌وگوی «جام‌جم» با رئیس شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا

افزایش منزلت زبان فارسی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نامه سرگشاده اصحاب قلم در راستای برداشتن سانسور در چاپ کتاب، گفت: چنانچه قرآن وحی الهی نبود و ما موظف به اطاعت از این کلام آسمانی نبودیم، برخی آقایان در ممیزی آن را رد می‌کردند.
کد خبر: ۶۰۴۶۸۵
اگر قرآن وحی الهی نبود در ممیزی کتاب برخی آقایان آن را رد می‌کردند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، علی جنتی امروز سه شنبه در مراسم تکریم و معارفه معاونین این وزارتخانه ضمن قدردانی از تلاش ها و فعالیت های صورت گرفته در دوره گذشته گفت: باید فعالیت های فرهنگی و هنری ادامه یابد، اما آنچه مهم است بکار گیری افق های دور، سیاست های جدید و آینده نگری برای تقویت و توسعه این گونه فعالیت ها در کشور است.

وی با اشاره به سیاست ها و شعار رییس جمهوری در دوران انتخابات، افزود: برخی از شعارهای اعلام شده وی در حوزه فرهنگ بود که من نیز در برنامه های ارائه شده به مجلس از آنها دفاع کردم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: از جمله مهمترین برنامه های من ارایه راهبردها و برنامه هایی در زمینه توسعه فرهنگ، هنر و تثبیت و تقویت ارزش های اسلامی در کشور به همراه حمایت از همه فرهیختگان، هنرمندان و کسانی که در عرصه فرهنگ، هنر و ادب تلاش می کنند، بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: تغییراتی که تاکنون در این وزارتخانه و زیرمجموعه آن انجام شده به معنی ناسپاسی و قدرنشناسی از افرادی که طی دوره‌های گذشته مسئولیت برعهده داشتند، نیست بلکه هدف تقویت و توسعه حوزه ها و بخش های مختلف این وزارتخانه است.

جنتی در ادامه سخنان خود با اشاره به پخش فیلم مستند محمدجعفر محمدزاده معاون سابق امور مطبوعاتی ارشاد، افزود: محمدزاده طی 30 ماه گذشته تلاش و کوشش به جایی داشتند و هم‌اکنون نیز بنده افتخار دارم که از دیدگاه‌ها و نظرات وی به عنوان مشاور وزیر استفاده کنم.

ضرورت کیفیت‌سازی مطبوعات

وی در ادامه به سوابق «حسین انتظامی» اشاره و او را به عنوان فرد آشنا با رسانه معرفی کرد و گفت:وی در طول سه دهه گذشته همراه با مطبوعات بوده و جزئی از اصحاب رسانه محسوب می‌شود. با توجه به سیاست ها و برنامه های ارائه شده از سوی معاون مطبوعاتی جدید (حسین انتظامی) امیدوارم فضای بهتری در مطبوعات فراهم شود.در این دوره نیز باید تلاش شود در جهت توسعه کیفی مطبوعات حرکت مؤثری آغاز شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هم‌اکنون در تمامی استان‌ها حداقل یک روزنامه وجود دارد، اظهار کرد: در سراسر کشور نیز شاهد چاپ و انتشار نشریات تخصصی و عمومی به صورت ماهنامه و فصل‌نامه هستیم.

جنتی تاکید کرد: به جای بالا بردن آمار و ارقام نشریات و مطبوعات کشور باید مطبوعات تقویت کیفی شوند به طوری که اگر حتی نشریات ما از پنج هزار به 10 هزار ارتقا یابد بدون در نظر گرفتن کیفیت، این افتخار محسوب نخواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نشریات در ابتدای کار با مشکلات زیادی روبرو هستند و درخواست مساعدت از وزارت ارشاد را دارند، یادآور شد: در چنین شرایطی بدیهی است که باید به کیفی‌سازی مطبوعات بپردازیم.

وی اظهار کرد: در حوزه پارلمانی بعد از تغییراتی که در حوزه ساختاری ایجاد شد، سه وظیفه برای معاونت پارلمانی در نظر گرفته شد.برقراری ارتباط نزدیک با مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن و همچنین انتقال دیدگاه‌ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله وظایف در حوزه پارلمانی است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه حوزه حقوقی وزارتخانه جزء مواردی بوده است که ضعف زیادی در آن دیده شده است، افزود: تهیه و تدوین برخی از لوایحی که باید از طرف وزارت ارشاد، برای ایجاد تسهیلات برای این وزارتخانه به دولت و مجلس عرضه شود، مستلزم تقویت این حوزه است. ضمن آنکه بخشی از فعالیت‌های ما در ارتباط با کشورهای دیگر جزو وظایف معاونت حقوقی محسوب می‌شود.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه دیگر معاونت حقوقی وزارت ارشاد را هماهنگی امور استان‌ها عنوان کرد و گفت: به سهم خود از تمامی تلاش‌های حجت‌الاسلام مسعودپور تشکر می‌کنم.

وی به سوابق معاون جدید حقوقی وزارت ارشاد اشاره کرد و افزود: وی طی دو دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بودند و با نمایندگان آشنایی خوبی دارند و امیدوار هستند که وظیفه خود را در حوزه پارلمانی بخوبی انجام دهند.

وزیر ارشاد در ادامه سخنان خود ضمن تشکر از زحمات اسماعیلی معاون سابق فرهنگی ارشاد اظهار داشت: حوزه فرهنگی یکی از حوزه‌های حساس است که باید بیش از سایر حوزه‌ها به تقویت کیفی آن پرداخته شود.

وی یادآور شد: از ابتدای فعالیتم در وزارت ارشاد که حدود 50 روز می‌گذرد تقویت حوزه فرهنگی از دغدغه‌های اصلی من بوده است. 15 نفر از افراد واجد شرایط را برای سکان‌داری این معاونت مورد بررسی قرار دادم اما نهایتا به این نتیجه رسیدم که آنچه که باید باشد در وجود حجت‌‌الاسلام سید عباس صالحی مشاهده می‌شود و امیدوار هستم با حضور وی بتوانیم این حوزه را که شاید بخش عمده آن مربوط به چاپ نشر و فرهنگ مطلوب می‌شود، سازماندهی کنیم.

وزیر ارشاد به سوابق کاری صالحی اشاره کرد و گفت: فعالیت او از زمانی که نشریه حوزه را منتشر می‌کرد تا فعالیت‌های پژوهشی در حوزه علمیه ادامه داشته است. من از او خواستم برغم وجود مشکلات شخصی‌، این مسؤولیت را بپذیرند تا بتوانیم این حوزه را که بخش عمده‌اش مربوط به چاپ و نشر و فرهنگ مکتوب است، ساماندهی کنیم.

جنتی با بیان اینکه این حوزه حساسیت بالایی دارد تصریح کرد که موظف هستیم از ارزش‌های دینی و هویت ملی خودمان صیانت کنیم و هم در عین حال موظفیم فضا را برای کسانی که درصدند در این حوزه قلم بزنند و ایده‌ها و افکار و اندیشه‌های خود رابیان کنند، باز کنیم؛ اما نه چندان که جامعه آسیب ببیند. 

نامه سرگشاده اصحاب قلم به وزیر ارشاد برای حذف سانسور کتاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به نامه سرگشاده جمعی از اصحاب قلم که نوشته‌اند که سانسور را بردارید و بگذارید هر کتابی منتشر شود و در صورت پیش آمدن مشکل، قوه قضاییه برخورد لازم را انجام دهد، گفت: ما بر اساس قوانین موجود در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.گذشته از این ‌قوانین‌، آیا ما می‌توانیم بگذاریم هر رمان و داستانی منتشر شود و نسل جوان و نوآموز ما از یک غذای مسموم تغذیه کند؟.

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: هم اکنون در حوزه کتاب‌های دینی مشکلی نداریم، مگر برای کتاب‌ هایی که در زمینه عرفان‌های کاذب نوشته می‌شوند. در حوزه کتاب‌های علمی هم مشکلی نیست و بیش‌ترین مسأله ما در حوزه ادبیات داستانی و کتاب‌های کودک و نوجوان است و باید در این زمینه براساس قانون عمل کنیم.باید توجه کرد که فعالیت ما در چارچوب قانون باشد؛ نه سلیقه‌ های شخصی.

به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بسیاری از کتاب‌هایی که در گذشته ممنوع شده‌اند، واقعا اشکالات بی‌ربطی داشته‌اند؛ گفته‌اند که فلان واژه را عوض کنید. مطمئنم قرآن هم اگر کلام و وحی الهی نبود و به دست این آقایان می‌افتاد، حتما از برخی از واژه های ایراد می گرفتند و آن را مشمول ممیزی می‌دانستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: کتاب‌ها باید از سوی اهل فکر، اساتید دانشگاه و صاحبنظر و دانشمند باید بررسی شوند نه اینکه اگر مشکل مالی داریم و کتاب‌ها را برای بررسی به چند دانشجو بسپاریم‌. ابتدا باید مشکل مالی خودمان را حل کنیم و آنگاه کتاب‌ها را برای بررسی به استادا دانشگاه بسپاریم.

وی ابراز امیدواری کرد که با کمک معاون جدید فرهنگی بتوان این مشکلات را حل کرد.

جنتی گفت: براین باورم نباید تعصب‌های بی‌جا به خرج داد و باید با سینه باز و رویی گشاده به قانون عمل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه نوع برخوردی که با ناشران در گذشته شده است‌، اشکال دارد، اظهار کرد: ناشری کتابی را برای چاپ به وزارت ارشاد داده و این کتاب‌ها ممنوع اعلام شده است، اما با ناشر برخورد می‌شود که چرا کتاب غیرقابل چاپ به ارشاد داده است اگر کتابی مجوز نمی‌گرفت و ناشر آن را چاپ می‌کرد باید با آن برخورد کرد؛ اما این‌که ناشری 10 کتاب یا 20 کتاب داده که دلیل برخورد نیست و این باید بررسی شود که آیا قانونی در این زمینه وجود دارد که دلیل برخورد باشد یا خیر.

وی افزود: همان ناشر کتابی را که مشکلی نداشته و براساس قانون جمهوری اسلامی نوشته شده، به معاونت فرهنگی می‌دهد؛ اما این معاونت آن را قبول نمی‌کند. آیا اینچنین عملی در شأن ماست؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه ابراز امیدواری کرد با همفکری و هم دلی همگان بتوانیم مسوولیت خطیر این وزارتخانه را به سرانجام برسانیم.

در خاتمه این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تجلیل و تکریم از معاونت های قدیم مطبوعاتی و اطلاع رسانی، حقوقی و پارلمانی و همچنین معاون امور فرهنگی احکام معاونت های جایگزین را به آنها اعطا کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها