مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی:

4 ساله می‌توانیم تعداد یوزهای ایرانی را افزایش دهیم

در کارگاه آموزشی آشنایی با اکولوژیک پلنگ ایرانی سه محدوه زاگرس، البرز و خراسان رضوی به عنوان میزبان بیشترین تعداد پلنگ ایرانی در کشور معرفی شد.
کد خبر: ۶۰۱۹۰۷
خراسان، زاگرس و البرز زیستگاه اصلی پلنگ در ایران

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، در کارگاه آموزشی آشنایی با پلنگ ایرانی که در محل سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد؛ محمدصادق فرهادی‌نیا کارشناس انجمن یوز پلنگ ایرانی ضمن مروری بر ویژگی‌های شاخص گربه‌سانان و معرفی زیرگونه‌های این جانور ارزشمند، شرکت‌کنندگان را با مهارت‌های عملی برای ردیابی، بیومتری، نمونه‌برداری از لاشه‌های کشف شده و ... آشنا کرد.

در ادامه وی ضمن معرفی کشورهایی همچون عربستان، سریلانکا، هندوستان، جاوه، چین، آفریقا و شرق آسیا به عنوان نقاط پراکنش زیرگونه‌های مختلف پلنگ عنوان کرد: در حال حاضر از 700 هزار پلنگ در سراسر دنیا، تنها بین 871 تا یک هزار و 290 قلاده از زیرگونه ایرانی آن باقی‌مانده است.

وی به از دست دادن 50 درصد محدوده پراکنش پلنگ در آسیا اشاره کرد و اظهار داشت: در استان خراسان رضوی 90 درصد تلفات این گونه ناشی از خسارات انسانی است.

کارشناس انجمن یوز پلنگ ایرانی با مقایسه سه محدوه زاگرس، البرز و خراسان رضوی به عنوان میزبان بیشترین تعداد پلنگ ایرانی، به تحلیل زیست‌مندی این گونه پرداخت و بیشترین احتمال انقراض گونه را بنا به از بین رفتن قریب 60 درصد ماده پلنگ‌ها در زاگرس عنوان کرد.

فرهادی‌نیا ضمن معرفی برنامه‌های حفاظت از پلنگ ایرانی، توانمندسازی محیط‌بانان استان‌ها در زمینه بوم‌شناسی و ردیابی پلنگ در کنار حمایت از برنامه جبران خسارت در استان‌ها و جلب مشارکت مردمی را به عنوان 2 پیشنهاد قابل تامل مطرح و در ادامه به معرفی و نحوه کارگذاری دوربین تله‌ای، کاربردها و قابلیت‌های آن پرداخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها