محسنی اژه ای خبرداد:

عفو 80 نفر از محکومان امنیتی

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه 80 نفر از محکومان امنیتی مشمول عفو قرار گرفتند ، گفت :این افراد بخشی مربوط به محکومان فتنه بعد از انتخابات سال 88 و بخشی نیز غیر از آن است که در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام ارتکاب جرایم مختلف محکوم شده بودند.وی تاکید کرد: زندانیانی که اخیرا آزاد شده اند امنیتی بودند نه سیاسی چرا که تعریفی از جرم سیاسی نداریم..
کد خبر: ۵۹۹۹۹۲
عفو 80 نفر از محکومان امنیتی

به گزارش واحد مرکزی خبر ؛ حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای امروز در نشست خبری افزود: البته این عفو الزاماً مربوط به حبس نیست برخی از اینها مربوط به عفو جرایم نقدی است اما به طور کل کسانی که مشمول عفو شده بودند 80 نفر هستند که عفو برخی از محکومان فقط مربوط به حبس است برخی از آنها علاوه بر حبس مشمول جرایم دیگر نیز می شود.

وی ادامه داد: درخواست حبس الزامی است اما برخی از محکومان خودشان درخواست عفو دادند و برخی از آنها خانواده شان و برخی نیز درخواست آزادی مشروط را داشتند که مشمول عفو شدند.

محسنی اژه ای گفت: کسانی که مشمول عفو می شوند دادستان تهران آنها را به رئیس قوه قضائیه پیشنهاد می کند که این پیشنهاد در یک هیئت مورد بررسی قرار می گیرد و آنهایی که می توانند مشمول عفو قرار گیرند ابتدا به رئیس قوه قضائیه و بعد از آن به رهبری اعلام می شود و وقتی مشمول عفو شدند و روال قانونی آن طی شد حوزه ریاست آن را به زندان ها ابلاغ می کند و سازمان زندان ها نیز با نظارت دادستان مشمولان عفو را اعمال می کند.

وی افزود: البته قبل از اعمال عفو مورد بررسی قرار می گیرد که آیا این مشمولان اتهام ، قرار و یا پرونده دیگری دارند یا خیر؟

محسنی اژه ای گفت: در میان مشمولان کسانی هستند که فقط حبس شان مورد عفو قرار گرفته است و بقیه مجازات آنها به جای خود باقی است و یا کسانی هستند که همه مجازات آنها مشمول عفو می شود همچنین کسانی نیز هستند که حبس ندارند اما مجازات های دیگر آنها مانند جزای نقدی مشمول عفو می شود که این مجازات ها بخشیده می شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: البته متهمانی که از جریان فتنه 88 به بعد بازداشت شده اند تاکنون در سه نوبت مشمول عفو قرار گرفتند که یک مورد در سال 90 ، مورد دیگر در سال 91 و نوبت سوم نیز 92 است که البته در سال 92 تعدادی در اردیبهشت مشمول عفو شدند.

وی ادامه داد: ممکن است در سال های 90 و 91 نیز همین روال تکرار شده باشد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اما به هر حال محکومان امنیتی در سال 92 علاوه بر اردیبهشت، اخیراً نیز طبق قانون مشمول عفو شدند.

محسنی اژه ای افزود: برخی از سایت ها مطالبی منتشر کرده بودند که این آزادی زندانیان در ارتباط با انتخابات اخیر و یا مسائل سیاسی روز است در حالی که به این قضایا ربطی ندارد بلکه روند طی شده و طبق معمول مشمول عفو شدند ضمن این که افرادی در اردیبهشت مشمول عفو شده بودند که ربطی به انتخابات نداشته است.

وی ادامه داد: شاید ما عفوهای موردی را داشته باشیم اما عفوها معیاری از قبل تعیین شده است که برخی به لحاظ جسمی ، برخی به لحاظ سوابق خانواده و مواردی دیگر مشخص شده در قانون مشمول عفو می شوند که با درخواست آنها موافقت شده است.

محسنی اژه ای گفت: البته روند عفو همچنان ادامه دارد که اخیراً نیز تعدادی آزاد شده اند و تعدادی نیز روند کارشان طی می شود که دادستان درخواست عفو آنها را به رئیس قوه قضائیه پیشنهاد داده است.

وی در ادامه به شرایط عفو اشاره کرد و افزود: طبق بند 11 اصل 110 قانون اساسی هر مجرمی که محکوم شد این محکومیت می تواند با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه مشمول عفو و رأفت اسلامی قرار گیرد که می تواند کل محکومیت و یا بخشی از آن مشمول عفو شود که یا محکومیت آن تقلیل پیدا می کند و یا کل همان محکومیت مشمول عفو می شود.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: آیین نامه مربوط به عفو اخیراً اصلاح شده و مشخص شده که به چه مناسبت هایی در طول سال می توان زندانیان را مورد عفو قرار داد که از قبیل آن عید غدیر ، عید قربان ، ولادت ها ، عید سعید فطر ، 22 بهمن و مواردی دیگر است و طبق این آیین نامه افرادی که درخواست عفو کنند مورد بررسی قرار می گیرند و کسانی که می توانند درخواست عفو کنند رئیس دادگستری ، دادستان خود حوزه ، ناظران زندان ، رئیس زندان ، خود محکوم علیه ، خانواده آن هستند که اگر درخواست عفو از طرف یکی از آنها صورت گیرد مکانیزم آن طی می شود و ابتدا رئیس قوه قضائیه و بعد از آن مقام معظم رهبری عفو را اعمال می کند.

وی افزود: البته برخی از این مورد عفو قرار گرفتن ها به صورت معیاری است و برخی به صورت موردی و مصداقی است.

محسنی اژه ای گفت: معیاری یعنی این که شرایطی را در نظر بگیرند و بگویند هر کسی که این شرایط را داشته باشد شامل عفو شود.

وی افزود: در سال های اخیر عفوهای معیاری کم شده اما عفوهای موردی و مصداقی وجود داشته است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: ضمن این که عفو می تواند از یک حوزه قضایی و یا حوزه های قضایی مختلفی مطرح شود ضمن این که در اعمال عفو مواردی نیز در نظر گرفته می شود از جمله این که کسانی که مورد عفو قرار می گیرند تحت چه شرایط مرتکب جرم شده اند چه مقدار تحمل کیفر کردند که همه آنها در اعمال عفو مورد توجه قرار می گیرند که همه این موارد در اعمال عفو محکومان امنیتی اخیر مورد لحاظ قرار گرفته است

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا زندانیان سیاسی که اخیرا آزاد شده اند چنین روندی در آینده نیز ادامه دارد؟ گفت: زندانیانی که اخیرا آزاد شده اند امنیتی بودند نه سیاسی چرا که تعریفی از جرم سیاسی نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به این پرسش که آیا اراده جدیدی برای آزادی این دسته از زندانیان وجود دارد گفت: اراده جدیدی نیست و در طول 30 سال چنین روندی را داشته ایم و اکنون نیز ادامه دارد.

وی اضافه کرد: ممکن است حتی مسائلی از این دست در مناسبت هایی همچون عید قربان و یا غدیر و یا حتی 22 بهمن صورت بگیرد و در آن برخی زندانیان مشمول عفو بشوند.

محسنی اژه ای در پاسخ به این پرسش که نظرتان درباره تعریف جرم سیاسی که در مجلس اعلام وصول شد چیست؟ گفت: باید این طرح روند خود را در کمیسیون تخصصی طی کند و به صحن بیاید که ما نیز نظر خود را در روند بررسی ان به مجلس اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه پرونده دانشگاه ایرانیان با توجه به پرسش های پیش آمده درباره تخلف 16 میلیارد تومانی و اینکه سخنگوی کمیسیون اصل 90 گفته است این پرونده روی میز کمیسیون است چیست؟ گفت: پرونده دانشگاه ایرانیان در مرحله رسیدگی است و از ذی حساب نیز دعوت شده و مطالبش شنیده شده است.

وی ادامه داد: در این باره مستندات مبلغ گفته شده را خواستیم و هم اکنون حسابی که مبلغی به آن واریز شده موقتا مسدود شده است تا تعیین تکلیف شود.

newsQrCode
برچسب ها: محکومان امنیتی
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها