اظهارات دو وزیر اقتصاد و راه وشهر سازی در خصوص مسکن مهر و ناپختگی این طرح که منجر به تورم و تزریق نقدینگی در بازار شده، واکنش های بسیاری از کارشناسان این امر را به دنبال داشته است.
کد خبر: ۵۹۱۶۰۲
اقدام دولت گذشته زیر سوال نرود؛مسکن مهر تورم زا نیست

به گزارش جام جم آنلاین سخنان عباس آخوندی و علی‌طیب نیا دو وزیر تازه بر مسند نشسته اقتصادی کابینه دولت یازدهم در مورد تورم و مشکلات پیش روی جامعه و اینکه براساس گزارش محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی سابق، بیش از 40 درصد افزایش پایه پولی کشور ناشی از طرح مسکن مهر بوده و حدود 40 درصد تورم فعلی ناشی از این حوزه است حرف و حدیث های زیادی را برای عملکرد دولت گذشته بوجود آورد.

علی طیب نیا وزیر اقتصاد گفته مسلماً ساخت مسکن ارزان برای همه مردم خوشایند است اما برای مسکن ارزان، دولت وابسته به افزایش نقدینگی شده و جالب اینکه با این کار پایه پولی و نقدینگی کشور به مسکن مهر وابسته شده است.

طیب نیا با اشاره به افزایش نقدینگی از 67 هزار میلیارد تومان به 450 هزار میلیاردتومان، تاکید کرده رشد نقدینگی اثر خود را روی تورم گذاشت به همین دلیل باید جلوی رشد منابع پایه پولی و اثرگذاری بودجه دولت در این بخش و همچنین نقدینگی را از بین برد.

عباس آخوندی وزیر راه وشهر سازی هم با اشاره به اینکه اجرای طرح مسکن مهر عمدتا با تزریق منابع بانک مرکزی و نه منابع بانک ها صورت گرفته است، گفته  تاکنون حدود 38 هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی در این طرح تزریق شده و حدود 12 هزار میلیارد تومان دیگر نیز باید در این طرح تزریق شود.که از نظر بانک مرکزی این تزریق پول موجب افزایش پایه پولی می شود و تاثیر مستقیم بر افزایش تورم دارد.

امارئیس کانون انبوه‌سازان به اظهارات وزیر راه مبنی بر افزایش 500 درصدی قیمت مسکن با اجرای طرح مسکن مهر واکنش نشان داده و به نسیم گفته است که مسکن مهر حجم زیادی از تقاضا در بازار مسکن را پاسخ داده و نمی‌تواند عامل افزایش قیمت مسکن باشدو تسهیلات تولید مسکن تورم‌زا نیست چون اگر این طور بود اعطای تسهیلات به صنعت هم باید تورم‌زا باشد.

ایرج رهبر گفته عرضه و تقاضا در قیمت مسکن در بازار تاثیر گذار است و با توجه به اینکه مسکن مهر توانسته حجم زیادی از تقاضا در بازار را پاسخ دهد نمی تواند باعث افزایش قیمت مسکن شود و بر عکس باید توجه داشت که اگر مسکن مهر نبود هم اکنون قیمت مسکن سرسام آور بود.

از سوی دیگر محسن صرامی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه نباید تیم اقتصادی جدید دولت، اقدامات خوب گذشته را زیر سوال ببرد یاد آورشد که درست است که مسکن مهر در برخی موارد چون خدمات رسانی و بحث بیمه و مالیات با مشکلاتی روبه رو است اما مسکن مهر رکود بازار را ازبین برد وباعث منتطقی شدن قیمت زمین و مسکن شد .

وی تاکید کرد:اگر وزرا عقیده دارند که تزریق نقدینگی به مسکن مهر باعث تورم شده پس اعطای تسهیلات به بخش تولید هم باعث رشد نقدینگی و تورم شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه سخنان وزرای اقتصادی را در زمینه مسکن مهر و تاثیر تورمی آن نمی‌پذیرد گفت:بهتر است دولت یازدهم وقت خود را با این سخنان نگیرد و به دنبال راه علاج برای اقتصاد کشور باشد.  

محمدرضا پور ابراهیمی نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی نیز در واکنش به ادعای مربوط به نقش 500 درصدی مسکن مهر در افزایش قیمت مسکن گفت: مسکن مهر با جذب نقدینگی و تسهیلات مالی، اثر ضد تورمی داشت و جلوی افزایش قیمت بیشتر مسکن را گرفت و این ادعا به هیچ وجه درست نیست.

وی افزود: مشکل مسکن مهر، تاثیر آن در افزایش تورم نبود بلکه ایراد اصلی این بود که منابع عظیمی به بخش مسکن مهر تزریق شد اما به سایر بخش‌های صنعتی و کشاورزی بی توجهی شد.

مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس هم در واکنش به اظهارات وزیر راه و شهرسازی در مورد طرح مسکن مهر، گفت: این گفته وزیر راه و شهرسازی که مردم بین مسکن مهر و ارزانی یکی را انتخاب کنند، به نوعی معنای توقف برای پروژه مسکن مهر است، که این امر نگران کننده خواهد بود.

وی با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی در مورد مسکن مهر، به خانه ملت گفت:‌ بدون شک صرف نظر کردن از طرح مسکن مهر تورم فزاینده‌ای را در این بخش ایجاد خواهد کرد، لذا اظهارات وزیر راه و شهرسازی در مورد توقف پروژه مسکن مهر قابل قبول نیست.

نماینده مردم  لنگرود در مجلس شورای اسلامی، افزود: مسکن مهر به هیچ عنوان نقدینگی موجود در جامعه را افزایش نخواهد داد، لذا اینکه گفته می‌شود این طرح به تورم و نقدینگی در کشور دامن زده صحبت کارشناسی ودرستی نیست.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی طرح مسکن مهر تنها 3 درصد به نقدینگی کشور افزوده است.

لاهوتی با بیان اینکه کشور سالیانه به 1500 واحد مسکونی نیاز دارد، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی باید به صورت دقیق و شفاف بیان کند، در صورتی که خواهان ادامه پروژه مسکن مهر در کشور نیست، چه راهکار دیگری را برای خانه دار شدن مردم در نظر گرفته است.

نماینده مردم در مجلس نهم، عنوان کرد: به طور حتم کمیسیون عمران مجلس، پیگیر اظهارات و سخنان وزیر راه و شهرسازی در مورد مسکن بوده، لذا هفته آینده آخوندی با حضور در این کمیسیون باید راهکارها و پاسخ‌های خود را به نمایندگان مجلس در مورد مسکن مهر ارائه کند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس، با اشاره به اینکه اظهارات وزیر راه و شهرسازی به معنی رسیدن طرح مسکن مهر به ایستگاه آخر است، گفت: این گفته وزیر راه و شهرسازی که مردم بین مسکن مهر و ارزانی، یکی را انتخاب کنند، به نوعی معنای توقف و ایستگاه پایانی برای پروژه مسکن مهر است، که این امر نگران کننده خواهد بود.

لاهوتی تأکید کرد: به طورمشخص اینگونه سخنان آخوندی وزیر راه و شهرسازی، بر نرخ مسکن در کشور تاثیرگذار خواهد بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس، خاطر نشان کرد: به هیچ عنوان سخنان و اظهارات وزیر راه و شهرسازی به سود بخش مسکن و دهک‌های پایین جامعه نخواهد بود.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
۰
۰
سالی كه نكوست ، از بهارش پیداست. . . .
ناظر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
۰
۰
برای اینكه دولت قبلی را زیر سوال ببریم و تا بر ناتوانایی های خودمان سرپوش بگذاریم مسائل ساده تری از دولت قبلی وجود دارند كه می توان روی آنها مانور داد و لازم نیست بر موفقیت های مسلم دولت قبلی كه بر همگان مبرهن است دست بگذاریم.
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
۰
۰
كاملا حرف مردم رو زدید ممنون
امیر حسین میرزابیك
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
۰
۰
5سال پیش برای مسكن مهر ثبت نام كردم اول می گفتن با 4 میلیون خانه دار میشین هی پول ریختیم وهی گفتن گرون شده تا حالا 17/500 میلیون داده ام ومیگن 25 میلیون شده تا بیام جورش كنم میگن 30 تومن شده مسكنه تو قبچاق شهریاره چه باید بكنم؟
جناب وزیر مرد عمل باش ثابت
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
۰
۰
جناب وزیر مرد عمل باش ثابت كن دكتر اشتباه كرد به فكر دهكهای فراموش شده بود
محمود
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
۰
۰
مگراین همه سوال های قبلی را كسی جواب داد؟
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
۰
۰
هدف دكتر احمدی نژاد رسیدگی به قشر مستضعف بود نه انباشت ثروت برای دولت مردان چون به مذاق آقایان خوش نیست مسكن مهر هم شد تورم زا.

نیازمندی ها