رئیس انجمن رادیولوژی ایران، به تشریح وضع هزینه‌های تصویربرداری پزشکی از سال 83 تا 92 پرداخت و گفت: در حالی که هزینه‌های رشته تصویربرداری پزشکی در این سال‌ها بین 500 تا 800 درصد افزایش داشته است، اما تعرفه‌های رادیولوژی فقط دو تا سه برابر رشد داشته‌ است.
کد خبر: ۵۸۸۲۶۹

عبدالرسول صداقت در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: هزینه‌های رشته تصویربرداری پزشکی در سه بخش تعریف می‌شود که بخش اول مربوط به هزینه‌های ساختمانی است، به گونه‌ای که هزینه تهیه مطب از اواخر سال 83 تا سال 92، بین پنج تا هشت برابر افزایش داشته است.

عضو هیات‌مدیره انجمن رادیولوژی ایران با تاکید بر این‌که در رشته رادیولوژی برخلاف سایر رشته‌های پزشکی امکان استفاده از ساختمان استیجاری وجود ندارد، تصریح کرد: چون ساختمان مورد استفاده برای این نوع خدمات، باید تغییراتی بکند که مالک هرگز اجازه نمی‌دهد در ساختمانش چنین تغییراتی انجام شود. بنابراین، معتقدم که صددرصد رادیولوژیست ها مالک مطب خود هستند.

صداقت به تجهیزات مصرفی و سرمایه‌ای در رشته تصویربرداری پزشکی اشاره کرد و گفت: بیش از 90 درصد تجهیزات این بخش در خارج از کشور تولید و وارد کشور می‌شود، به طوری که رشته تصویربرداری پزشکی وابستگی نزدیک و صد درصدی به منابع ارزی دارد.

وی به تاثیر تحریم‌ها بر افزایش هزینه‌های تجهیزات رادیولوژی اشاره کرد و افزود: تحریم‌ها اثر تصاعدی بر قیمت تجهیزات داشته است.

به عنوان مثال در بخش مواد مصرفی قیمت گاز هلیم که در ام‌آر‌آی مصرف زیادی دارد، از لیتری 13 هزار تومان به 185 هزار تومان افزایش یافته که قیمت آن نزدیک به 15 برابر شده است.

رئیس انجمن رادیولوژی ایران گفت: در دیگر موارد مصرفی نیز قیمت‌ها بین سه تا چهار برابر افزایش یافته که عمده این افزایش‌ها بین سال‌های 90 تا 92 بوده است.

صداقت تاکید کرد: در زمینه تهیه فیلم رادیولوژی قیمت‌ها در پنج سال گذشته حدود شش تا هفت برابر شده که 600 تا 700 درصد تورم را نشان می‌دهد.

وی به افزایش تعرفه‌ها در این سال‌ها اشاره کرد و افزود: اواخر سال 83، انجام یک رادیوگرافی قفسه سینه 6000 تومان بود که هم‌اکنون به 13 هزار تومان رسیده است. یعنی بعد از هشت سال حدود دو برابر شده است.

صداقت تاکید کرد: اگر با توجه به نرخ تورم در این سال‌ها و رشد قیمت‌ها، خیلی خوشبینانه به این افزایش تعرفه‌ها نگاه کنیم، می‌توان ادعا کرد بین 10 تا 15 درصد زیان می‌بینیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها