مدیرعامل صندوق توسعه صادرات غیرنفتی استان فارس از کاهش 70 درصدی صادرات فرش استان خبر داد.
کد خبر: ۵۸۲۵۵۹

محمدعلی دیده‌روشن با اشاره به این‌که افزایش نرخ مواد اولیه و دستمزدها باعث کاهش تولید و رکود در بازار تولید فرش شده است، افزود: تعهد گرفتن غیرقانونی گمرک از صادرکنندگان از جمله مشکلات امروز صنعت فرش است، زیرا طبق قانون، گمرک نباید در زمان تحریم که هیچ بانکی با ما همکاری ندارد، از صادرکنندگان تعهد ارزی بگیرد.

وی با بیان این‌که بیمه نبودن فرشبافان نسل جوان را نسبت به ادامه کار بی‌انگیزه کرده است، تاکید کرد: زمانی‌که بافنده کم باشد، دستمزدها نیز افزایش خواهد داشت و این شرایط اکنون در استان فارس موجب افزایش شدید دستمزدها شده است.‌/‌ مهر

باز هم آتش در بلوط‌های کهگیلویه افتاد

طی چند روز گذشته سه بار آتش به جان بخشی از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد افتاد و بلوط‌های پیر و جوان در آتش سوختند.

از روز یکشنبه تا سه‌شنبه شب سه آتش‌سوزی در کوه خامی باشت، جنگل‌های فیروزآباد بویراحمد و منطقه توت‌نده در دنا به‌وقوع پیوست و تعداد زیادی از درختان بلوط و بخشی از مراتع این مناطق طعمه حریق شد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طبق برآورد کارشناسان نزدیک به پنج هکتار از اراضی ملی در این سه آتش‌سوزی طعمه حریق شد.

سرهنگ محمدرحیم برزمند علت این آتش‌سوزی‌ها را سهل‌انگاری گردشگران عنوان کرد و افزود: برخی در این مناطق آتش روشن کرده و آن را خاموش نکردند که همین مساله موجب وقوع آتش‌سوزی شده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 16 مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های این استان به وقوع پیوسته و طی آن بیش از 70 هکتار از این جنگل‌ها در آتش سوخته است.

وی برخی از این آتش‌سوزی‌ها را عمدی دانست و گفت: دراین خصوص تاکنون پنج نفر دستگیر شدند.

برزمند با بیان این‌ که این افراد به دلیل دخالت در آتش‌سوزی چم‌خانی بویراحمد و منطقه مارگون دستگیر شدند و باید خسارت‌های واردشده را جبران کنند، یادآور شد: این استان کوهستانی است و 53 درصد مساحت آن را شیب‌های بالای 27 درصد تشکیل می‌دهد و امکان تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین در آنها وجود ندارد، به همین دلیل اطفای حریق به سختی انجام می‌شود. /مهر

بیماری «میاز» گوزن‌های زرد مهار شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به این که اکنون بیماری گوزن‌های زرد ایرانی در پناهگاه حفاظت شده کرخه مهار شده است، گفت: آخرین لاشه گوزن زرد، دو هفته پیش توسط ماموران این سایت پیدا شد و این نشان می‌دهد که بیماری میاز در این سایت مهار شده است.

احمدرضا لاهیجان‌زاده با بیان این که گزارش تلفات گوزن زرد در منطقه کرخه برای نخستین بار در شانزدهم خرداد امسال اعلام شد،‌ افزود: پس از یک دوره مرگ و میر در طول یک ماه، با وجود تمام اقداماتی که انجام شد، 45 راس از گوزن‌های زرد منطقه تلف شدند.

وی تصریح کرد: بررسی سابقه این بیماری نشان می‌دهد مگس میاز به حیات وحش یا دام‌های اهلی که حمله کرده است، بیش از 80 درصد تلفات بر جای گذاشته که این سابقه موجب شد در همان ابتدای تشخیص، گروه‌های متخصص دامپزشکی در سایت حضور داشته باشند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در مجموع 70 راس گوزن زرد در سایت کرخه وجود داشت که با همکاری گروه‌های حاضر در سایت، 20 راس گوزن نجات یافته و مراحل درمان آنها انجام شد.لاهیجان‌زاده از ارسال درخواست تخصیص اعتبار 30 میلیارد ریالی از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به رئیس‌جمهور برای کمک به سایت‌های کرخه و دز، زیستگاه گوزن زرد ایرانی در خوزستان خبر داد.

وی افزود: این درخواست برای نگهداری سایت‌های گوزن زرد شامل سایت حلوه و سایت میانرود در پناهگاه‌های حفاظت شده دز و کرخه است. این مسئول با اشاره به این که با گرفتن این اعتبار، می‌توان برنامه‌های بلندمدت اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان را در این دو سایت اجرا کرد، افزود: پیگیری‌ها برای تامین این اعتبار امسال در حال انجام است که در صورت تامین می‌توان طرح انتقال آب از رودخانه کرخه به درون سایت کرخه را انجام داد. / ایرنا

آبرسانی 47 روستا با تانکر در طبس

فرماندار شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی با بیان این‌که 47 روستا در طبس با تانکر آبرسانی می‌شود، گفت: این کار از لحاظ بهداشتی اشکال دارد و به تبع آن بیماری‌ها در فصل تابستان سلامتی مردم را تهدید می‌کند، بنابراین نیاز است که هر چه سریع‌تر اعتبار لازم تامین شود تا مردم بتوانند از آب سالم و بهداشتی استفاده کنند.

طالبیان مقدم در رابطه با مشکلات آب روستای فهالنج طبس نیز افزود: قنات روستای فهالنج در حال خشک شدن است و به حفر چاه و تامین اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان این‌که در روستای فهالنج حدود 1700 نفر زندگی می‌کنند و کار عمده‌شان هم کشاورزی و دامداری است، تصریح کرد: اگر این قنات خشک شود، تمام جمعیت کوچ خواهند کرد و این مساله از نظر اجتماعی و امنیتی در حاشیه شهر طبس تبعاتی به دنبال خواهد داشت.طالبیان‌مقدم خاطرنشان کرد: تصفیه خانه شهرستان با اعتبار 17 میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت نیرو و مصوبات سفرهای ریاست‌جمهوری راه‌اندازی شده، ولی به دلیل نبود آب در محل، اکنون از آن بهره‌برداری نمی‌شود.‌/‌ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها