در حالی که فرش دستباف استان ایلام به دلیل دارابودن قدمت و کیفیت بالا، اکنون از صادرات بیش از 90 درصدی به کشورهای اروپایی برخوردار است، ولی متاسفانه از ظرفیت‌های این صنعت که با هزینه پایین خود قدرت ارزآوری بالایی دارد، استفاده مطلوب نشده است. این در حالی است که تولید انبوه فرش ایلامی می‌تواند نقش بسزایی در شکوفایی اقتصاد این استان داشته باشد.
کد خبر: ۵۸۰۰۵۳

نبود مواد اولیه مطلوب و ارزان، مشکلات فراوان در بخش رنگ و رنگرزی، دخالت سازمان‌های دولتی در موضوع فرش، وجود رقبایی مانند هند و پاکستان با مواد اولیه ارزان و کارگر ارزان‌تر، حمایت‌نکردن از نوغانداران، استفاده از پشم‌های دباغی‌شده و بی‌توجهی به هنرمندان بافنده، از مشکلاتی است که بیشتر کارشناسان فرش آنها را از عوامل اصلی رکود تولید و عرضه انبوه فرش‌های دستباف می‌دانند.

هرچند برخی معضل بزرگ فرش دستباف را فقط راه افتادن کارخانجات تولید فرش ماشینی می‌دانند و معتقدند ۹۰ درصد ضرر وارده به صنعت فرش دستباف کشور ناشی از همین مساله است.

صادرات فرش دستباف ایلام به اروپا

یک کارشناس مسائل فرش در استان ایلام درباره فرش ایلام به مهر می‌گوید: هنر فرش دستباف در استان ایلام و نقش و نگار آن در بازارهای جهانی مورد علاقه مشتریان است.

علی اصغری با اشاره به این‌که در خصوص رشد صنعت فرش دستباف اقدامات قابل قبولی انجام شده است، می‌افزاید: با وجود این هم‌اکنون فاصله زیادی با برنامه‌های از پیش‌ تعیین‌شده برای توسعه این صنعت وجود دارد.

وی با بیان این‌که 95 درصد فرش تولیدی دستباف ایلامی‌ها به بازارهای جهانی از جمله بازار اروپا صادر می‌شود، تصریح می‌کند: این موضوع به سبب کیفیت بالا و هنر بی‌نظیر فرش دستباف است که توسط نیروی انسانی ماهر تولید و تحویل بازارهای جهانی می‌شود و باید مسئولان متولی با حمایت همه‌جانبه از جمله بیمه، آنان را به کار بیشتر دلگرم کنند.

به گفته اصغری، استفاده از ظرفیت مرز بین‌المللی مهران برای صادرات فرش دستباف ایلام به کشورهای عراق، سوریه و اردن می‌تواند علاوه بر ایجاد رقابت در بازارهای جهانی، زمینه حضور فرش ایلام در دیگر بازارهای جهانی را فراهم کند.در همین حال، معاون برنامه‌ریزی استانداری ایلام نیز با اشاره به این‌که باید در کنار کارگاه‌های فرشبافی فضاهای سالم تفریحی، ورزشی و بهداشتی ساخته شود، می‌گوید: این اقدام می‌تواند در توسعه فرش دستباف ایلامی مؤثر باشد و افراد را به این کار دلگرم‌تر کند.

حشمت‌الله عسگری با اشاره به این‌که وضع اعتبارات آموزشی فرشبافی در ایلام مناسب است، می‌افزاید: فرمانداران شهرستان‌های تابعه استان باید با فرهنگسازی و تشویق آحاد مختلف مردم بتوانند زمینه مشارکت آنان را در آموزش‌های فرشبافی فراهم کنند تا در آینده این افراد بتوانند ایجاد خوداشتغالی کنند.

راه‌اندازی رنگرزخانه گیاهی سنتی

در همین حال، مدیر شرکت سهامی فرش استان ایلام یادآور می‌شود: برای تهیه مواد اولیه فرش دستباف ایلام با حضور مسئولان ارشد استان و تعدادی از مدیران کل استان، رنگرزخانه گیاهی سنتی شرکت سهامی فرش استان در روستای چم ژاب شهرستان دره شهر افتتاح شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته تا بتواند علاوه بر تأمین مواد اولیه به استان‌های همجوار نیز خدمات‌دهی کند.

مراد ناصری با اشاره به این که این رنگرزخانه زیرمجموعه صنعت فرش استان است، می‌افزاید: این رنگرزخانه روزانه قدرت سرویس‌دهی 500 کیلو کرک و ابریشم را دارد و اگر برای هر کارگاه خانگی 20 کیلوگرم کرک و ابریشم در نظر گرفته شود، این رنگرزخانه روزانه قدرت سرویس‌دهی به 25 کارگاه خانگی را داراست.علیرضا زرگوش، رئیس سازمان کار و امور اجتماعی استان ایلام نیز خاطرنشان می‌کند: 340 میلیارد ریال برای ایجاد اشتغال افراد تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران برای ایجاد مشاغل خانگی اختصاص یافته است که در صورت همکاری بانک‌های عامل با معرفی افراد به صورت انفرادی و تعاونی بویژه در حوزه صنایع دستی، فرش و گلیم نقش برجسته شاهد رونق این بخش خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها