گفت‌وگو با رئیس سازمان انرژی‌های نو ایران

این چرخ، خود به خود نمی‌چرخد

تأسیس سازمان انرژی​های تجدیدپذیر آینده انرژی در ایران را متحول خواهد کرد

تولد ساتبا

رشد روز افزون مصرف انرژی در دنیای امروز نه تنها زنگ خطری برای به پایان رسیدن منابع سوخت فسیلی است بلکه به این معنی است که بیش از پیش با تغییرات برگشت‌ناپذیر و تهدیدآمیز زیست‌محیطی مواجه هستیم. از این رو در برنامه‌ها و سیاست‌های بین‌المللی با هدف توسعه پایدار انرژی، جایگاه ویژه‌ای به منابع تجدیدپذیر انرژی اختصاص داده شده است.
کد خبر: ۵۷۴۴۷۷
تولد ساتبا

سازمان انرژی‌های نو ایران به دنبال سیاستگذاری‌های معاونت امور انرژی در وزارت نیرو، از سال 1374 دستیابی به اطلاعات و فناوری‌های روز دنیا در حوزه چگونگی استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی و همچنین اجرای پروژه‌های متعدد را عهده‌دار شده است.

مأموریت اصلی این سازمان کمک به پایدارسازی و ایجاد تنوع در منابع انرژی مصرفی و همچنین توسعه ظرفیت‌ها و کاهش هزینه‌های نظام تولید انرژی در بلندمدت است.

به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود این سازمان بتواند متولی انحصاری انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور باشد.

در جلسه‌ای که بتازگی در شورای عالی اداری برگزار شد، طرح تشکیل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی (ساتبا) به تصویب رسید که نوید بخش پیشرفت در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر با اختیارات بیشتر سازمان انرژی‌های نو ایران است و پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح، سازمان با اختیارات بیشتری به عنوان متولی انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور فعالیت داشته باشد.

با توجه به مزیت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، ضرورت حرکت به سمت اقتصاد بدون نفت و توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر از اولویت‌های کشور است. اگرچه مسیر توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورهای در حال توسعه و ازجمله کشور ما با چالش‌های فراوانی مواجه است، اما ایجاد بستر مناسبی برای توسعه انرژی‌های پاک می‌تواند این چالش‌ها را از میان بردارد.

باید توجه داشت هر گونه تاخیر در حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر به بدتر شدن شرایط و کاهش کیفیت زندگی بشر منجر خواهد شد. هر تلاشی که برای توسعه انرژی‌های نو در کشور انجام شده، کاملا منطبق با برنامه‌های بالادستی تدوین شده در حوزه انرژی است.

بررسی تجارب موفق دیگر کشورها نشان‌دهنده این است که توسعه منابع تجدیدپذیر انرژی فرصت‌های زیادی را در اختیار کشور قرار می‌دهد؛ فرصت‌هایی که ایجاد آنها نیاز امروز کشور ماست.

تشکیل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی نیز گام مهمی برای رسیدن به این هدف یعنی توسعه منابع تجدیدپذیر انرژی است که پیش‌بینی می‌شود بتواند نقش مهمی در پیشرفت هر چه سریع‌تر کشور در این حوزه داشته باشد و موانع پیشین را از میان بردارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها