وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بی توجهی به کار گروهی در رشته زنان و زایمان و پرداختن به اقدامات فردی را علت اصلی افزایش عمل سزارین در کشور دانست.
کد خبر: ۵۵۹۳۱۲
46 درصد زایمان‌ها در کشور سزارین است

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد حسن طریقت منفرد در حاشیه مراسم روز جهانی ماما گفت: پزشکی در دنیا کاری گروهی است به ویژه رشته هایی مانند زنان و زایمان که وضع اورژانسی زیادی دارند و اگر مراقبت نشود ممکن است مشکلاتی به وجود آید.

وی افزود:‌ چون به صورت فردی کار می کنیم، یک پزشک زنان و زایمان نمی‌تواند 24 ساعته مقیم و در دسترس بیمارش باشد وچون وقتمان محدود است در روند طبیعی زایمان مداخله می کنیم.

وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد:‌ گاهی روزها و ساعت‌ها مسیر رشد جنین را تغییر می دهیم و اصطلاحا به او می گوییم که چه زمانی باید به دنیا بیاید و این از علل اصلی افزایش سزارین در کشور است.

طریقت منفرد گفت:‌ مساله دیگر تفاوت درآمدهاست حال ان که  سیاست سلامت کشورها به طور معمول مبتنی بر مصلحت آنهاست بنابراین اگر می خواهیم زایمان طبیعی افزایش یابد به همین نسبت باید انگیزه این کار را هم ایجاد کنیم.

وی افزود: وقتی ارزش گذاری سزارین را بالاتر می‌بریم نمی‌توانیم انتظار دیگری جز افزایش بی رویه آن در کشور داشته باشیم.

طریقت منفرد در پاسخ به سؤالی درباره افزایش حقوق ماماها نیز گفت: حقوق ماماها نیز مانند سایر بخش‌ها ضابطه ای دارد و براساس قانون مدیریت خدمات کشوری سالانه افزایش می یابد.

وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی افزود: مشکل این است که تکلیف ماماها را روشن نکرده ایم و مثلا مشخص نیست چند ماما  مطب دارند و تعرفه دارند؟بنابراین بسیاری از حقوقی که می شود باتعریف نظام نامه ای برای ارائه کنندگان خدمت تعیین کرد نامعلوم است.

وی اضافه کرد: این وضع در مورد پزشکان عمومی هم صدق می کند آنها در دنیا با آموزش های تکمیلی کارهای زیادی می توانند ولی در ایران محدودیت هایی دارند و اینکه در دنیا چطورعمل می شود و این که ما در این زمینه چقدر باید از رویه‌ها و منطق رایج در دنیا پیروی کنیم در حال بررسی است.

بسیاری از ماماها به حقشان نرسیده اند 

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: معتقدم وضع ماماها در عرصه بهداشت و درمان کاملا مشخص نیست و بسیاری از این همکاران  به حقشان نرسیده‌اند.

طریقت افزود: باید مشخص شود که ماماها چه زمانی می‌توانند مستقل عمل و چه زمانی با متخصصان زنان و زایمان همکاری کنند.

وی همچنین گفت: تعیین تعرفه ماماها و نوع قرارداد آنان با بیمه‌ها  ضروری است.

وزیر بهداشت درباره اجازه ماماها برای مهر دفترچه‌های بیمه هم گفت: اصولا ساماندهی بخش بهداشت و درمان، مجموعه ای از اقدامات است و  اگر مراقبت های اولیه را احیا کنیم، هم جایگاه پزشک عمومی و هم جایگاه ماما روشن می شود.

طریقت منفرد افزود: باید چگونگی تفکیک و تجمیع وظایف در خدمات پزشکی مشخص شود و در این صورت جایگاه ماما نیز مشخص خواهد شد.

وزیر بهداشت گفت: در تبیین و ساماندهی مقررات پزشک خانواده هم جایگاه ماماهای حاضر در تیم مشخص خواهد شد.

طریقت منفرد اضافه کرد: شرح وظایف ماماها در خدمت رسانی مستقل نیز باید مشخص و ارزش گذاری شود و بیمه نیز برای بستن قرارداد با ماماها همراهی کنند.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره تمکین بیمه از مصوبه مربوط به این بخش گفت: مشکل این است که چگونگی تعلق گرفتن تعرفه خدمات بارداری و زایمان مشخص نیست.

وی افزود: باید مشخص شود ماماها اجازه زایمان به تنهایی را دارند و همه تعرفه آن متعلق به ماماست یا بخشی از آن به پزشکی که مسوولیت را پذیرفته است تعلق می گیرد که این پیچیدگی هایی دارد که باید رفع شود.

46 درصد زایمان‌ها در کشور سزارین است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آمار 46 درصدی سزارین در کشور خبر داد و افزود: متوسط جهانی این آمار 25 درصد است و این نیز از مواردی است که متاسفانه در رتبه بالا قرارداریم.

طریقت منفرد درباره نزدیک شدن تعرفه زایمان طبیعی و سزارین نیز گفت: البته این موضوع جنبه کارشناسی دارد که مشخص شود هریک از این دو نوع زایمان طبیعی و زایمان غیر طبیعی با استفاده از ابزارهای تخصصی چه ارزشی دارد و چگونه باید تعرفه گذاری شود.

وزیر بهداشت درباره ابلاغ نشدن تعرفه‌ها نیز گفت: ما وظیفه خود را در شورای عالی بیمه انجام داده ایم و  وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی نیز آن را به دولت ارائه کرده و نمی دانم چرا تاکنون ابلاغ نشده است.

مراسم روز جهانی ماما با تجلیل از بیش از 130 مامای نمونه و چند دانشگاه علوم پزشکی نمونه در زمینه مامایی، در وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بی پول
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
۰
۰
خوش به حال حضرات پزشك!!!!

نیازمندی ها