رییس ستاد انتخابات کشور اعلام کرد

پیگیری قضایی تبلیغات زودهنگام نامزدهای انتخاباتی

کدخدایی: اقداماتی را که مصداق تبلیغات زودهنگام است در بررسی صلاحیت‌ها لحاظ خواهیم کرد

هشدار شورای نگهبان درباره استفاده نامزدها از امکانات دولتی

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر ممنوعیت قانونی استفاده انتخاباتی از امکانات دولتی به نامزدها هشدار داد، هرگونه رفتار آنها برخلاف این قانون در بررسی صلاحیتشان تاثیرگذار خواهد بود.
کد خبر: ۵۵۴۴۰۳

عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر این‌ که ماده 68 قانون انتخابات بر ممنوعیت استفاده از امکانات دولتی به مفهوم عام آن تصریح دارد، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان با استناد به این ماده قانونی رفتار برخی نامزدها که اقداماتشان در ماه‌های اخیر مصداق تبلیغات بوده، مورد بررسی قرار داده و آن را در بررسی صلاحیت‌ها لحاظ خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: براساس قانون، استفاده انتخاباتی از امکانات دولتی به هر شیوه و با هر وجهی ممنوع است و در این خصوص تفاوتی بین کسانی که در نهادها و سازمان‌های اجرایی و دولتی به امکانات دسترسی دارند و کسانی که فاقد این دسترسی هستند، وجود ندارد.

کدخدایی افزود: حضور در مکان‌هایی که دولتی تلقی می‌شود هم طبق قانون ممنوع است و شورای نگهبان قطعا رفتارها و اقداماتی که در گذشته از سوی نامزدها در استفاده از امکانات دولتی صورت گرفته یا در آینده اتفاق می‌افتد را در بررسی صلاحیتشان مدنظر قرار می‌دهد.

وی بر همین اساس به کسانی که قرار است در انتخابات آتی نامزد شوند، متذکر شد که قانون را مبنای رفتار و اقداماتشان قرار داده و مطابق آن حرکت کنند.

کدخدایی یادآور شد: اخیرا شاهد هستیم برخی از رسانه‌هایی که از اموال دولتی یا عمومی استفاده می‌کنند و همچنین برخی دستگاه‌ها و سازمان‌ها، این امکانات را در اختیار نامزدهای احتمالی قرار می‌دهند و اقدام به تبلیغات می‌کنند که این کار مغایر ماده 68 قانون انتخابات است و ما این‌گونه اقدامات را در بررسی صلاحیت‌ها مورد توجه قرار می‌دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره همکاری این شورا با وزارت کشور در زمینه برگزاری انتخابات، اظهار کرد: شورای نگهبان از آغاز فرآیند انتخابات در جهت وظیفه نظارتی خود جلسات کارشناسی با همکاران وزارت کشور دارد و مطابق قانون اقدامات آن وزارتخانه نیز تحت‌نظر شوراست.

کدخدایی افزود: روند برگزاری انتخابات زیرنظر شوراست و به طور دقیق رصد می‌شود و هر جا لازم باشد به افرادی که از قانون تخطی کنند تذکر داده شود، شورا به وظیفه قانونی خود عمل می‌کند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا شورای نگهبان در بررسی تخلف احتمالی استفاده از امکانات دولتی مستقیما به نامزدها تذکر می‌دهد یا از طریق وزارت کشور اقدام می‌کند، گفت: آنچه در رابطه با وزارت کشور است، در جلسات مشترک بیان می‌شود و سعی می‌کنیم مباحث دو جانبه را در این جلسات هماهنگ کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: وزارت کشور در عرصه انتخابات براساس ضوابط به وظایف قانونی خود عمل می‌کند و شورای نگهبان نیز با توجه به اختیارات قانونی هر جا احساس کند ضرورت دارد ورود کند، وظیفه خود را قاطعانه انجام می‌دهد.

دیروز همچنین عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران در توصیه‌هایی به نامزدهای انتخاباتی گفت: مشکلات کشور را سیاه‌نمایی نکنید، وعده‌های غیرعملی ندهید و برای تبلیغات هرگز از امکانات دولتی استفاده نکنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها