احمدی نژاد در مراسم روز ملی فناوری هسته ای:

دیگر نمی‌توانند توانمندی هسته‌ای را از ملت ایران بگیرند

رئیس جمهور با بیان اینکه مناسب است سیاستمداران در عرصه سیاسی عاقل باشند ، گفت: آن زمانی که ملت ایران از دانش هسته ای برخوردار نبود هیچ کس نتوانست مانع از دستیابی این ملت به این دانش شود و امروز نیز که دانش و توان هسته ای در اندیشه و دستان پرتوان دانشمندان ایرانی است، نباید انتظار داشته باشند که بتوانند این توانمندی را از ملت ایران بگیرند.
کد خبر: ۵۵۲۷۹۶
دیگر نمی‌توانند توانمندی هسته‌ای را از ملت ایران بگیرند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت و لزوم معرفی دستاوردهای علمی و هسته ای کشور به ملت ایران و سایر ملت های جهان به منظور ایجاد روحیه اعتماد و ایمان به توانمندی های بومی در ملت ها اظهار داشت: راه عزت ، زندگی متعالی و درک حقیقت بزرگی و کرامت انسان، باور به توانمندی ها و ایستادگی بر آنهاست و ملت ایران از این منظر در جهان الگو ، پیشگام و پیشتاز است.

دکتر محمود احمدی‌نژاد پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در مراسم روز ملی فناوری هسته ای ضمن تبریک این روز و افتتاح دستاوردهای مختلف در این حوزه به ملت ایران و سایر ملت های جهان گفت: به لطف خدای متعال امروز صنعت هسته ای در ایران در حال شکوفایی روز افزون است و هر روز دستاوردهای جدیدی در این عرصه به ملت تقدیم می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه دانش و فناوری هسته ای دارای ظرفیت های عظیمی برای خدمت به انسان هاست، افزود: تولید انرژی جزء نخستین بهره‌ها از دانش هسته ای است که در این راستا اولین نیروگاه هسته ای ایران در سال گذشته تکمیل و به بهره برداری رسید و امید است با تلاش متخصصان کشور به زودی به بهره برداری کامل برسد.

وی با بیان اینکه دانش هسته ای در شاخه های دیگر علمی و نیازهای بشری از جمله پزشکی آثار و کاربردهایی گسترده و تعیین کننده ای دارد، اظهار داشت: امروز در بخشهای مختلف پزشکی به ویژه در مرحله تشخیص بیماریها دانش هسته ای و استفاده از رادیو داروها نقش تعیین کننده ای دارد و بسیاری از بیماریهای صعب العلاج اگر از طریق رادیو داروها به موقع تشخیص داده شوند، قابل درمان هستند که این در حقیقت خدمتی بالا و انسانی به جامعه بشری است.

رئیس جمهور با اشاره به کاربردهای دانش هسته ای در حوزه کشاورزی تصریح کرد: دانش هسته ای در زمینه اصلاح نژاد و نوع بذر و نیز ارتقاء کیفیت و گسترش محصول موثر بوده و علاوه بر آن نقش تعیین کننده‌ای نیز در ماندگاری محصولات کشاورزی دارد.

احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به کاربردهای دانش هسته ای در بخش بهداشت خاطر نشان کرد: گفت: دانش هسته ای در حفظ سلامت محصولات غذایی و ماندگاری آنها تا چندین برابر مدت معمول و نیز در تغییر رفتار و کاربردهای مواد در قطعات و تجهیزات به کار گرفته شده در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد؛ همچنین در افزایش و عمر محصولات صنعتی و ارتقای مقاومت آنها تاثیرگذار است.
وی تصریح کرد: می توان از ظرفیت های دانش هسته ای به نفع انسان و بهبود کیفیت زندگی او بهره گرفت.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه انتظار است که کارشناسان و متخصصان صنعت هسته ای کشور دستاوردهای هسته ای را برای مردم به زبان ساده تشریح کنند، اظهار داشت: باید توده های مردم ایران و جهان از فواید تلاش های صورت گرفته توسط متخصصان ایران با خبر و آگاه شوند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که چرا باید همه ملت ها از فواید دستاوردهای علوم هسته ای در سایر فناوری ها و علوم مطلع باشند، گفت: اگر ملت ها مطلع باشند حقوق خود را در این زمینه مطالبه می کنند و در این صورت ثروت های جهان در انحصار و تسخیر عده ای قلیل و خاص باقی نمانده و فریب کاری امکان ناپذیر می‌شود.

وی اظهار داشت: امروز مستکبران با فریبکاری فضایی در عرصه بین المللی ایجاد کرده اند که تا سخن از انرژی هسته‌ای و دستیابی به دانش آن به میان می آید، همگان تصور تلاش برای دستیابی به بمب اتم را دارند و به محض اینکه ملتی بخواهد به دانش هسته ای برسد، مستکبران و دشمنان بشریت به بهانه دستیابی به بمب اتم، با آن مخالفت می‌کنند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز دشمنان بشریت دانش هسته ای و کاربردهای آن از جمله داروهای گوناگون را در انحصار خود گرفته و محصولات آن را با قیمت های بالا به ملت ها می فروشند و در بعد ضد بشری نیز خودشان سلاح اتمی تولید کرده و از آن استفاده می کنند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه انرژی هسته ای متعلق به همه ملت هاست و همه باید از آن استفاده کنند، گفت: دانش و انرژی هسته ا ی باعث ارتقاء کیفیت زندگی بشر می شود و نباید در انحصار عده ای خاص باشد.

وی تصریح کرد: کسانی که بدترین و زشت ترین اعمال را علیه بشریت داشته و آثار سوابق سیاه استعماری آنان همچنان باقی است، امروز پرچم دفاع از آزادی و حقوق بشر را بلند کرده و می خواهند که همه علوم و امکانات در اختیار آنها باشد تا به وسیله آن ملت ها را بیش از پیش محدود کنند.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: همه ملت ها باید از حقوق ، موجودی و منابع خود مطلع شده و همانگونه که ملت ایران بر حقوق خود ایستادگی کرد، پای آنها بایستند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دشمنان ملت ایران در دوره ای به تصور اینکه این ملت نمی تواند دستاوردی در زمینه هسته ای داشته باشد، محدودیت هایی را برای او ایجاد کردند، اما در نهایت ملت ایران با تلاش خود توانست به دستاوردهای متنوع و درخشان در عرصه هسته ای برسد و نشان می‌دهد که توانستن در ذات ملت ها قرار دارد.

وی گفت: دشمنان ملت ایران تلاش کرده و همه توان خود را در جهت ممانعت از دستیابی ملت ایران ، به دانش هسته ای و عبور از مرزهای دانش به کار گرفتند اما امروز ملت ایران از این مرزها گذشته و به دانش هسته ای دست یافته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مناسب است سیاستمداران در عرصه سیاسی عاقل باشند ، گفت: آن زمانی که ملت ایران از دانش هسته ای برخوردار نبود هیچ کس نتوانست مانع از دستیابی این ملت به این دانش شود و امروز نیز که دانش و توان هسته ای در اندیشه و دستان پرتوان دانشمندان ایرانی است، نباید انتظار داشته باشند که بتوانند این توانمندی را از ملت ایران بگیرند.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: اینکه عده ای بخواهند رأی و نظر خود را به ملت های جهان تحمیل کنند ، روش کارآمدی برای اداره دنیا نیست چرا که این روش ها متعلق به دوران استعمار و برده داری بوده و دوران این گونه سخن گفتن با ملت ها گذشته است.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه بهترین راه برای همگان همکاری با ملت ایران است، گفت: جهان باید با مشارکت همه ملت ها و همکاری عادلانه میان آنها اداره شود و هیچ کس نباید خود را آقابالاسر دیگران بداند.

وی ادامه داد: باید حقوق ملت ها را به رسمیت شناخته و همه ملت ها و کشورها برای اداره جمعی با هم همکاری کنند، امروز دیگر این فرمول ها و مناسبات که بخواهند با بهانه های خود ساخته به ملت ها فشار بیاورند، پوسیده است و به زودی فرو خواهد ریخت.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: نگاه جمهوری اسلامی ایران به مناسبات جهانی نگاهی تاریخی است و معتقدیم که باید همه ملت ها از ظرفیت های موجود در جهان استفاده کنند.

احمدی‌نژاد ضمن ابراز تاسف از اینکه امروز برخی کشورهایی که دارای منابع غنی اورانیوم هستند در فقر مطلق به سر می برند خطاب به داعیه داران حقوق ملت ها در جهان گفت: اگر شما حقیقتا به فکر ملت ها هستید می توانید در این مناطق کارخانجات مرتبط با غنی سازی اورانیوم ایجاد کرده و آن را به ملت های آن کشورها هدیه کنید چرا که بسیاری از این کشورها حتی توان تامین برخی از نیازهای اولیه خود از جمله برق را ندارند.

وی با اشاره به توان متخصصان کشورمان در زمینه دانش هسته ای تأکید کرد: دیگر هیچ کس در این کشور قادر نخواهد بود که در مسیر دستاوردهای هسته ای وقفه و خللی ایجاد کند، چرا که این دستاوردها به ملت ایران تعلق دارد.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هنوز دستاوردهای هسته ای و علمی کشور به خوبی معرفی نشده اند، تصریح کرد: اینکه یک کشور در طول چند سال می تواند در بخش های مختلف از جمله علوم هسته‌ای ، علوم فضایی، بیوتکنولوژی و فناوری های نانو پیشرفت کرده و در خط مقدم این دانش ها قرار گیرد، تنها محصول ایمان و اعتقاد به توانمندی های خود است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ملت ایران ملتی بزرگ است که خود را باور کرده و امروز حدی برای پیشرفت این ملت وجود ندارد، گفت : اگر همه شیاطین دنیا جمع شوند نمی توانند در مسیر پیشرفت ملت ایران خللی ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه دولت به توانمندی ملت، اعتماد 100 درصدی دارد چرا که برآمده از مردم بوده و خود را از مردم و قطره ای از این اقیانوس بی‌کران می دانند، خاطر نشان کرد: انرژی بی پایان ملت ایران در هر عرصه ای جاری شود تحول آفرین خواهد بود، همانگونه که بسیاری از دستاوردهای امروز ملت ایران شاید نیاز به ده ها سال تلاش بی وقفه داشت، اما این ملت توانست در طول چند سال به آنها دست پیدا کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید فعالیت ها و اقدامات در عرصه هسته ای با شتاب کنونی ادامه پیدا کرده و هیچ توقفی نداشته باشد، گفت: ممکن است بعضی اوقات در تامین بودجه و امکانات مالی مشکلاتی ایجاد شود اما توان و عزم یک ملت برای رسیدن به پیشرفت فراتر از نیاز به امکانات مالی است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: مطمئنم اراده ملت ها بر قدرت های شیطانی غلبه کرده و آینده ملت ها در جهان درخشان خواهد بود و ملت ایران نیز هر روز بهتر از گذشته به راه خود ادامه خواهد داد.

وی با اشاره به افتتاح مجتمع معدنی اورانیوم ساغند و اینکه برداشت از معادن اورانیوم دشواری های گوناگونی دارد، گفت: در گذشته برای تهیه مواد اولیه و کیک زرد وابسته به دیگران بودیم که مانند همه اجزای دانش هسته ای در انحصار سیاسی برخی قدرت های جهانخوار قرار داشت، اما امروز به لطف خدا معادن یکی پس از دیگری با دانش و توان ایرانی استخراج می شود.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه دانش هسته ای دارای ظرفیت ها و کاربردهای فراوانی است، گفت: خوشبختانه امروز با تکیه بر توان بومی در بیشتر عرصه ها پیشرفت کرده و هر روز که می گذرد عرصه جدیدی به روی متخصصان کشورمان گشوده می شود.

رئیس جمهور در پایان با تقدیر از خانواده شهدا و صبر و ایستادگی آنان با اشاره به دریافت لوح تقدیر از آنان و بیان اینکه اهدای لوح و سپاسگزاری وظیفه بنده در قبال این خانواده ها بود، تصریح کرد: خانواده شهدا در شرایطی که عزیزان آنها توسط بدترین افراد و با ناجوانمردانه ترین شکل ممکن به شهادت رسیدند، در خط مقدم ایستاده اند و تا زمانی که یک ملت اینگونه باشد، همواره عزت و پیروزی خواهد داشت.

پیش از سخنان رییس جمهور عباسی معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی نیز در سخنانی با بیان اینکه صنعت هسته ای کشور در سال 91 با بهره گیری از توانمندی های کسب شده گذشته و با انسجام مدیریتی و تمرکز براهداف تعیین شده توانست ضمن تثبیت شرایط پایدار در تمامی اجزای صنعت هسته ای فعالیت های خود را در 4 محور چرخه سوخت، فناوری های پیشرفته ، تولید انرژی و کاربرد پرتوها در زندگی متمرکز نماید، گزارشی از فعالیت ها و تلاش های متخصصان کشور در سازمان انرژی اتمی در حوزه های نیروگاه و راکتورهای تحقیقاتی تولید سوخت و مواد ، توسعه کاربرد پرتوها ، فناوری های پیشرفته ، فعالیت های برون سازمانی و دستاوردهای جدید در بخش های گوناگون ارائه کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها