حیات دوباره را به کام درختان تلخ نکنیم

سیزده به در، پیمان آشتی با طبیعت

کناره جاده می‌ایستی تا منظره درختان پر از شکوفه را ببینی، زیر درختان، روی بوته‌ها، حتی بالای شاخه‌ها کیسه‌های مواد غذایی بیشتر از شکوفه‌ها به چشم می‌آید، کنار ساحل ایستاده‌ای تا موج دریا به نوک انگشتانت برسد، موج که بر می‌گردد، روی پاهایت پوست تخمه می‌چسبد، از دشتی می‌گذری که حرکت باد خاک دارد و زباله، رودخانه‌ای که دیدنش را آرزو داری، به جای ماهی بطری آب معدنی و نوشابه دارد و همه آنچه که باید به عنوان طبیعت برایت چشم‌نواز باشد، روحت را آزار می‌دهد.
کد خبر: ۵۵۱۷۳۵
سال نو، ریختن زباله ممنوع!

سهم طبیعت در روزهای خوشی ما همین زباله‌هاست که بودنش توجیهی شده برایمان که اگر دیگران می‌ریزند، من چرا نریزم! اگر کسی اعتراض، راهنمایی یا حتی خواهش کند، به نظرمان وسواسی و سختگیر به نظر می‌رسد.

با وجود این، پایان تعطیلات اگر برای همه غم‌انگیز و سخت باشد، برای طبیعت خوشحال‌کننده به نظر می‌رسد، دست‌کم تا تعطیلات بعدی، همه جنگل‌ها، کوه‌ها، سواحل و مکان‌هایی از این دست، نفس راحتی می‌کشند.

حرف اول و آخر همه دلسوزان طبیعت هم این است که این کار به فرهنگ‌سازی نیاز دارد و باید آنقدر گفت و شنید تا دستمان وقت ریختن زباله بلرزد.

با وجود همه این صحنه‌های تکراری و حرف‌های تلخ، امسال خبرهای خوبی در این مورد شنیده شد و ظاهرا اولین گام‌های فرهنگی ریشه‌کنی این معضل در حال برداشته‌شدن است.

ماجرا از این قرار است که در تهران و برخی از شهرهای کشور روز 13 فروردین کیسه‌های زباله بین شهروندان توزیع شده تا زباله‌ها دست‌کم در روز طبیعت، کاری به کار طبیعت نداشته باشد.

در برخی از بوستان‌های تهران شهروندانی که کیسه‌های زباله را هنگام ورود دریافت کرده بودند، پایان روز کیسه‌های پر شده را به متولیان تحویل می‌دادند و حجم زباله‌های جمع‌آوری شده نشان می‌داده که اگر حواسمان نباشد چقدر زباله در هر بوستان ریخته می‌شود.

همین اقدام در شهرهای دیگری مانند کرج، میانه و مهاباد هم انجام شده که ادامه آن می‌تواند علاوه بر روز 13فروردین، بقیه روزهای سال را شامل شود.

بیاییم این خبرها را به فال نیک بگیریم و سال جدید را بدون ریختن زباله به پایان برسانیم.

مستوره برادران‌نصیری - دبیر گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
محمود
Spain
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
۰
۰
من اخیراً از یك سفر كوتاه به ایران عزیز برگشتم وتنها چیزی كه قلب
منو آزرده كرد دیدن زباله های فراوان در سرتاسر سواحل زیبای دریای خزر بود.امیدوارم كه این پروژه فقط منحصر به ایّام عید نباشه
و متخلّفین محكوم به پرداخت جریمه های سنگین شوند.به امید خدا.
سمیه
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
۰
۰
امیدوارم روزی برسه كه كسی رو در حال ترك زباله در طبیعت شاهد نباشیم.

نیازمندی ها