در نامه ای خطاب به شمقدری تاکید شد:

دستور احمدی نژاد برای بازگشایی خانه سینما

در حالی که اواخر هفته گذشته برخی از اعضای کمیته هفت نفره اصلاح اساسنامه خانه سینما از پایان اصلاح این اساسنامه و ارسالش به دفتر رئیس‌جمهور خبر داده بودند، جمال شورجه یکی از اعضای این کمیته و شورای عالی سینما از تغییر نام خانه سینما به «خانه سینمای جمهوری اسلامی ایران» خبر می‌دهد.
کد خبر: ۵۴۵۶۶۵
بازگشایی خانه سینما با نام جدید؟

شورجه جزئیات بیشتری از اصلاحات اساسنامه را در اختیار جام‌جم قرار داد تا برای نخستین‌بار منتشر شود.

عضو کمیته اصلاح اساسنامه خانه سینما در گفت‌وگو با جام‌جم درباره عملکرد این کمیته گفت: جلسات اساسنامه خانه سینما با حضور هیات هفت نفره منتخبان سازمان سینمایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه سینمای پیشین تشکیل شد. این جلسات نسبتا طولانی و چهار پنج ساعته برگزار و روی ماده به ماده اساسنامه فکر و کار شد.

او ادامه داد: روی پاره‌ای از مواد اساسنامه اتفاق‌نظر بود که اشکالی ندارد مواد قبلی جای خودشان باقی بمانند؛ اما پاره‌ای تغییرات از جمله هدف خانه سینما و اهداف مرتبط با آن و عملکردش تغییراتی داشت.

شورجه به تشریح جزئیات تغییرات اساسنامه اشاره کرد و گفت: درباره نحوه انتخاب هیات مدیره، مدیرعامل و شرایطی که هیات مدیره و مدیرعامل باید داشته باشند و خیلی موارد دیگر بررسی‌هایی صورت گرفت که در نهایت به توافق رسیده شد که کلیات تصویب و در پاره‌ای موارد هم اشکالات و اختلافاتی از سوی طرفین وجود داشت.

عضو کمیته اصلاح اساسنامه خانه سینما درباره موارد اختلاف گفت: از جمله در عنوان خانه سینما که در بخش اهداف خانه سینما گنجانده می‌شد، این اشکالات وجود داشت. پاره‌ای از دوستان بر این نظر دادند که عنوان خانه سینما، «خانه سینمای جمهوری اسلامی ایران» باشد، چون تنها نهاد قانونی غیردولتی در حوزه سینماست که صنوف سینمایی زیرنظر آن فعالیت می‌کنند.

او تاکید کرد: خانه سینما باید پسوند داشته باشد، نه خانه سینمایی که هر پسوندی هم می‌توان به آن داد، در واقع این پسوند خیلی وظایف و احکام را واجب می‌کند و باعث می‌شود تا زیر چتر نظام فعالیت کند.

عضو شورای عالی سینما با بیان این ‌که این پسوند در آرم خانه سینما هم باید لحاظ شود، گفت: در بخش دیگری هم اعمال این عنوان در نشانه‌ها و آرم‌هایی که در جلسات و نشست‌ها چه در داخل و چه در خارج کشور دیده می‌شود، تذکر داده شد. در واقع این پسوند می‌تواند به صورت مخفف در پرچم خانه سینما که در مجامع عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد هم به کار گرفته شود.

او افزود: این موارد مورد تاکید منتخبان سازمان سینمایی بود که البته در بندهای دیگری هم الزاماتی آورده شد. در مورد این موضوع نظر قطعی داده نشد و پاره‌ای از دوستان هنوز هم این بندها را امضا نکرده‌اند.

شورجه به بندهایی که هنوز مورد تاکید برخی از اعضای کمیته اصلاح اساسنامه قرار نگرفته اشاره کرد و گفت: مواردی مثل این‌ که هیات مدیره باید مورد وثوق مراکز ذی‌صلاح باشد (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا هر نهاد مرتبط دیگری) و تائید مدیرعامل، در اساسنامه آورده شد.

شورجه خاطرنشان کرد: اساسنامه با این فراز و فرودها جمع‌بندی شد که باید به سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شود و در شورای عالی سینما مورد بررسی قرار گیرد و سپس در شورای فرهنگ عمومی که نهاد رسمی بود که دستور انحلال خانه سینما را داد، مورد تائید قرار گیرد یا در شورای انقلاب فرهنگی مصوب شود.

عضو شورای عالی سینما درباره بررسی این اساسنامه توسط رئیس‌جمهور گفت: اساسنامه اگر هم به دست رئیس‌جمهور برسد، قاعدتا باید در شورای عالی سینما که به ریاست رئیس‌جمهور است، بررسی شود. اگر این اساسنامه مساله‌ای داشت که بعید می‌دانم داشته باشد، اعمال‌نظر می‌شود.

او در این باره که اساسنامه به دست رئیس‌جمهور رسیده یا نه گفت: اطلاع ندارم به دست ایشان رسیده یا نه، ولی از آنجایی که عضو شورای عالی سینما هستم باید بگویم هنوز در اختیار شورای عالی قرار نگرفته است.

کلید بازگشایی در دست دولت

مسعود جعفری جوزانی، عضو کمیته اصلاح اساسنامه خانه سینما در گفت‌وگو با جام‌جم درباره جزئیات بروز اختلافات بر سر این اساسنامه موضع متفاوت‌تری داشت.

او گفت: آخرین جلسه کمیته دوشنبه سی‌ام بهمن برگزار شد که همه چیز با خوبی و خوشی حل شده بود و قرار شد من نسخه نهایی را تهیه کنم تا خط‌خوردگی نداشته باشد و دوستان اساسنامه نهایی را تائید کنند.

او افزود: هیچ اختلافی در تنظیم اساسنامه جدید وجود نداشت، چون در جهت بهتر شدن و ساختن پیش می‌رفت و اصولا هر اساسنامه‌ای با مرور زمان و تغییرات اجتماع (که ذات اجتماع پویایی، تغییرگذاری و تغییرپذیری است)، در جهت تکامل تغییر پیدا می‌کند و مطلوب‌تر می‌شود. در این جلسات هم در جهت بهتر شدن و قانونمند شدن خانه سینما پیش می‌رفتیم. مثلا این‌که خانه سینما یک تشکل صنفی قانونی است و بالطبع اعضای آن هم تشکل‌های صنفی قانونی هستند که هر یک اساسنامه مصوب و ثبت شده خود را دارند.

نماینده رئیس‌جمهور در کمیته اصلاح اساسنامه خانه سینما خاطرنشان کرد: دو روز بعد از تنظیم اساسنامه دوستانی از نمایندگان محترم وزارت ارشاد نظرات جدیدی داشتند که کاملا سازنده بود و نمایندگان خانه سینما هم پذیرفتند و به اساسنامه اضافه شد و دوباره مورد تائید همه قرار گرفت. اما چند روز بعد فکر جدیدی پیش آمد که پیشنهاد آن از طرف نمایندگان خانه سینما منطقی به نظر نرسید و با تعریفی که در ماده یک اساسنامه از خانه سینما شده بود، در تناقض آشکار قرار می‌گرفت.

او گفت: پیشنهاد تغییر نام خانه سینما با مسئولیتی که ما داشتیم متناقض بود، چون ما مسئولیت ایجاد یک جریان جدید را نداشتیم، ما با یک تشکل به اسم خانه سینما روبه‌رو بودیم که وظیفه رفع مشکلات قانونی و موانع آن را به عهده گرفته بودیم و نمی‌توانیم یک خانه دیگر با نام دیگر پدید بیاوریم.

جعفری‌جوزانی با بیان این‌که از نظر او کار اصلاح اساسنامه تمام شده، گفت: کلید بازگشایی خانه سینما در دست دولت است و ما مسئولیتی را که داشتیم به درستی انجام دادیم. ما همه فکر می‌کردیم وارد کار درستی شده‌ایم، چون صلح و آرامش را برقرار می‌کنیم و به گفته آقا عمل می‌کنیم که در کشور تنش نباشد.

او خاطرنشان کرد: تغییر نام خانه سینما، اصولا با تعریف ماده یک اساسنامه تناقض دارد، چون خانه سینما تشکیلات مردمی است، غیرسیاسی، غیردولتی و غیرانتفاعی است. اینجا نمی‌توان مثل یک وزارتخانه یا مدیرکل دولتی عمل کرد. البته می‌شود یک تشکیلات صنفی دولتی پدید آورد اما این کار از عهده امثال ما بر نمی‌‌آید چرا که چنین عملی در اختیار دولت است که تشکیلات خود را به وجود آورد. ما حق نداریم برای دولت یک تشکیلات به وجود آوریم. کار ما صنفی است و مسئولیت کمیته اصلاح اساسنامه خانه سینما از روز اول مشخص بوده است.

او گفت: به هر حال از آنجا که مسئولیت ما به پایان رسیده بود اساسنامه اصلاح شده همراه با یک گزارش کامل دوشنبه هفتم اسفند به نهاد ریاست جمهوری ارائه کردیم.

فقط دو نفر از دوستان صفحه اول اساسنامه را امضا نکردند. ما فقط خواستیم تا دوستان خانه سینما دم عید کامشان شیرین شود و سقفی بالای سرشان داشته باشند. اما اگر بناست دستخوش درگیری و جناح بندی قرار گیرد، من از آن دوری می‌کنم، چون همیشه سینما از این گونه برخوردها آسیب دیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها