به گفته رییس بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هزینه حضور ناشران خارجی در بخش ریالی این نمایشگاه با هزینه حضور ناشران در بخش داخلی، یکسان است.
کد خبر: ۵۴۴۰۱۵
هزینه حضور ناشران خارجی و داخلی نمایشگاه کتاب یکسان است

نشست هم‌اندیشی علی اسماعیلی سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب رسانه و با محوریت بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز یکشنبه ششم اسفند در محل این وزارتخانه برگزار شد.

در این برنامه علی اسماعیلی، هدف از برگزاری این نشست هم‌اندیشی را بهره گرفتن از نظرات خبرنگاران حوزه کتاب برای بهتر برگزار کردن نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد و گفت: ما به دنبال نگاه‌های جدید هستیم و از هر نگاه نوی که بتواند به ما در برگزاری این نمایشگاه کمکی بکند، استفاده می‌کنیم.

وی افزود: 66 روز به آغاز نمایشگاه کتاب تهران باقی مانده که زمان بسیار کمی است ولی باید تلاش شود جنبه نمایشگاهی آن غلبه پیدا کند. ما به دنبال این هستیم که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنعت نشر کشورمان را در این نمایشگاه عرضه کنیم.

رییس نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به تفکیک حوزه تبلیغات از حوزه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی در نمایشگاه بیست و ششم، بر لزوم شفافیت و دقت در امر اطلاع‌رسانی در عین پوشش گسترده تبلیغاتی این نمایشگاه تاکید کرد.

اسماعیلی با اشاره به حضور دست کم چهار معاون وزیر در شورای سیاستگذاری و جمعی از مشاوران رییس جمهور در شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران، افزود: ما این شورا را فرانمایشگاهی دیده‌ایم و سعی کرده‌ایم نهادهای مهم را در این زمینه دخیل کنیم.

وی ضمن تاکید بر لزوم فراهم کردن زمینه حضور پرشمار بازدیدکنندگان در نمایشگاه آتی در عین حال تاکید کرد: باید تلاش کنیم مخاطبان خاص را هم به نمایشگاه بیاوریم. علاوه بر این باید این امکان فراهم شود که مردم از نزدیک با نویسندگانی که به آثارشان علاقه دارند، گپ و گفت کنند.

رییس نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به پیشنهاد یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه مبنی بر کاهش تعداد نشست‌های سراهای اهل قلم، اظهارداشت: تجربه به ما نشان داده که نشست‌هایی که در نمایشگاه برگزار می‌شود، خیلی کاربردی نیست و اگرچه آمار فعالیت‌های ما را بالا می‌برد ولی بعضی از آنها اصلاً مخاطب ندارد.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد افزود: پس باید برنامه‌ریزی کنیم که نشست‌های نمایشگاه را جذاب برگزار کنیم، اما شما (خبرنگاران) باید به ما بگویید اگر برگزاری این نشست‌ها به درد نمی‌خورد، به جای آن چه کار کنیم یا چگونه نشست‌ها را برگزار کنیم.

اسماعیلی در ادامه از انجام نظرسنجی درباره کیفیت مورد انتظار مردم از نمایشگاه قبل از شروع به کار آن، کیفیت آن حین برگزاری و کیفیت آن پس از خاتمه نمایشگاه از سوی کمیته تحقیق و توسعه نمایشگاه کتاب تهران، خبر داد.

وی با بیان اینکه «کتاب باید به عنوان یک نیاز اساسی در جامعه ما مطرح شود» بار دیگر خطاب به خبرنگاران اظهارداشت: این رسالت شماست که جوری مسئله کتاب و اهمیت آن را نزد اقشار مختلف مردم تبیین کنید که مردم باور کنند کلید حل همه مشکلاتشان در کتابخوانی است.

رییس نمایشگاه کتاب تهران همچنین با اشاره به پیگیری‌های برخی انتظارات خبرنگاران در مورد نمایشگاه، با ذکر مثالی در این باره (انتخاب هند به عنوان مهمان ویژه) از نمایندگان رسانه‌های گروهی خواست در این قبیل موارد و مثلاً به جای پرداختن به اینکه کدام کشور مهمان ویژه این نمایشگاه شده است، به این مسئله بپردازند که این اتفاق اولین بار است رخ می‌دهد و حالا که شورای سیاستگذاری نمایشگاه چنین تصمیمی گرفته، این تصمیم چه پیامدها و نتایجی دربرخواهد داشت.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد ضمن تاکید بر رفع مسائل رفاهی خبرنگارانی که نمایشگاه آتی کتاب تهران را پوشش می‌دهند، از برگزاری نشستی با حضور روسای دوره‌های قبلی این نمایشگاه در آینده نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد، مسوولان نمایشگاه بیست و ششم از تجربه آنها استفاده کنند.

اسماعیلی درباره مسائل مربوط به بدهی دوره‌های قبلی این نمایشگاه به ناشران خارجی هم اظهارداشت: روز گذشته با آقای بهمنی در این زمینه جلسه‌ای داشته‌ام و امروز صبح هم به اتفاق وزیر ارشاد نزد علی دیواندری مدیرعامل بانک ملت (بانک عامل در پرداخت بدهی ارزی نمایشگاه به ناشران خارجی) رفتیم، بلکه این مشکلات را حل کنیم.

وی در واکنش به پیشنهاد یکی از خبرنگاران برای جایگزینی سیستم الفبایی برای جانمایی ناشران در نمایشگاه با کارنامه یک ساله آنها تصریح کرد: این پیشنهاد عملی نیست و تنها راهی که ما می‌توانیم از اعتراض ناشران کم کنیم، این است که آنها را به صورت الفبایی جانمایی کنیم؛ حال این ترتیب چه از ورودی شبستان از صحن اصلی باشد چه از در پشتی.

رییس نمایشگاه کتاب تهران در عین حال از آماده شدن طرح رتبه‌بندی ناشران در معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد خبر داد اما گفت: این طرح اجرایی نشده و به نمایشگاه بیست و ششم نمی‌رسد و ان‌شاءالله تا نمایشگاه بیست و هفتم برای اجرا آماده شود.

اسماعیلی در ادامه از تلاش برای ثابت ماندن هزینه‌های مربوط به حضور ناشران در نمایشگاه آتی کتاب تهران نسبت به نمایشگاه بیست و پنجم خبر داد و تاکید کرد: از نظر دریافت هزینه‌ها و نیز مساعدت‌ هایی که در امور مربوط به ترخیص کالاها و کتاب‌ها از ناشران در گمرک می‌توانیم داشته باشیم، سعی خواهیم کرد اینها همچنان برقرار باشد، همانند نمایشگاه سال 90.

همچنین به گفته سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد، هزینه حضور ناشران خارجی در بخش ریالی این نمایشگاه همسان با هزینه مشابه برای ناشران در بخش داخلی است.

رییس نمایشگاه کتاب تهران همچنین درباره بحث حذف بخش ارزی این نمایشگاه و اظهارات متفاوت نقل شده از او در دو رسانه با اشاره به تفاوت نرخ ارز در اوایل امسال (ایام برگزاری نمایشگاه بیست و پنجم) با حال حاضر تاکید کرد: آن زمان می‌شد ارز را با نرخ مرجع و به عنوان مثال دلار را با بهای 1226 یا 1250 تومان تامین و از این طریق یارانه مربوط به بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهران را پرداخت کرد اما امروز این نرخ تفاوت فاحشی با آن زمان دارد.

وی اضافه کرد: قبلاً می‌شد از این دلار حدوداً 1200 تا 1250 تومانی، 590 تومانش را دولت تامین می‌کرد و به ما می‌داد که بدهیم به مصرف کننده، از آن طرف خود معاونت فرهنگی هم معادل 300 تا 400 تومان را تامین می‌کرد. اینها یارانه ارزی است که امسال هم پرداخت می‌شود اما مسئله این است که امسال حتی اگر این میزان یارانه را هم برای کتاب‌های بخش خارجی تامین کنیم، باز 1000 تومان برای هر یک واحد ارز، کم می‌آوریم و مشکل هم دقیقاً همین جاست.

اسماعیلی با بیان اینکه به مسوولان نمایشگاه گفته شده که در صورت حضور ناشران خارجی و عرضه کتاب‌های آنها، ارز آنها را باید با نرخ مبادله‌ای محاسبه کرد، اظهارداشت: اگر نرخ ارز مبادله‌ای را 2500 تومان هم بگیریم، حتی اگر 1000 تومان یارانه موظفی خودمان را برای هر واحد ارز یعنی همان 590 تومان به اضافه 300 تا 400 تومان را هم تامین کنیم، همانطور که گفتم باز هم امکان تامین 1000 تومان باقیمانده برایمان فراهم نیست و آن را تعهد نمی‌کنیم.

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه «مسائل ارزی مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورده و این مشکل هم دست ما نیست» در عین حال از تلاش برای تامین ارز مورد نیاز این بخش از نمایشگاه کتاب تهران از طریق رییس جمهور و رییس کل بانک مرکزی خبر داد و اظهار امیدواری کرد این تلاش‌ها به نتیجه برسد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها