شاعر و نویسنده حوزه دفاع مقدس گفت: شهید مطهری شخصیتی است که در دل همه مردم ایران جای دارد ولی متاسفانه در این سالها بجز چاپ تعدادی از کتاب های ایشان، در حوزه هنر کمتر به آن توجه شده است.
کد خبر: ۵۴۳۹۴۲
3 دیدگاه درباره شخصیت شهید مطهری

«عبدالرحیم سعیدی راد» معتقد است که در این سالها حوزه فرهنگ و هنر نه تنها در بخش چاپ کتاب های استاد شهید مرتضی مطهری بلکه در مجموع کمتر به شخصیت ایشان توجه داشته است.

وی درباره جشنواره گل واژه های مطهر گفت: شهید مطهری شخصیتی است که در دل همه مردم ایران جای دارد ولی متاسفانه در این سالها بجز چاپ تعدادی از کتاب های ایشان، در حوزه هنر کمتر به آن توجه شده است؛ چه این که راجب به ایشان فیلمی ساخته شود یا داستانهایی نوشته شود. در مجموع در مورد شخصیت ایشان کمتر کار شده است.

نویسنده حوزه دفاع مقدس افزود: این جشنواره قدم خیر و مثبتی است که برداشته شده است. جشنواره گل واژه های مطهر یک گامی است که برداشته شده و توجه مردم خصوصا قشر هنرمند را به سمت شخصیت فرهیخته ای که حضرت امام خمینی (ره) جمله ای خاص نسبت به ایشان فرمودند که «مطهری پاره تن من بود»، نشان می دهد. این فرموده امام نشان از جای کار زیاد روی شخصیت شهید مطهری دارد.

این شاعر کشورمان با بیان اینکه ویژگی ها و تفکرات استاد شهید مرتضی مطهری را باید به طور برجسته به جامعه معرفی کرد، اظهارداشت: می توان در مورد خود شهید مطهری و ابعاد مختلف زندگی ایشان شعر نوشت. درست آنست که تفکرات شهید مطهری به نوعی برجسته شده و از این طریق به جامعه نمایان شود. مردم با کارها و آثار ایشان آشنا هستند زیرا کتاب های شهید مطهری در این سال ها چاپ شده و در اختیار همه قرار گرفته است و هنوز هم توسعه پیدا می کند ولی هنر یک راهی است که کمک می کند تا آثار این استاد شهید به شکلی زیباتر برای قشر جوان مطرح و معرفی شود.

سعیدی راد با تاکید بر ساختار تبلیغات جشنواره گل واژه های مطهر، تصریح کرد: این جشنواره با تبلیغات محدودی که داشت، اما بازخورد و استقبال از سوی هنرمندان شاعر خوب بوده است البته جامعه فرهیخته و قدیمی که به شخصیت شهید مطهری نزدیک تر بوده اند از این جشنواره بیشتر استقبال کرده اند و انتظار می رود با تمدید زمان جشنواره، شرکت کنندگان آثار بیشتری را ارائه دهند.

شهید مطهری هم ردیف مصلحانی همچون اقبال لاهوری است

رضا اسماعیلی گفت: شعر بهترین محمل معرفی شخصیت استاد شهید مرتضی مطهری است اما شاعران نباید تنها بر جنبه روحانی بودن این شخصیت بزرگ تمرکز کنند زیرا این شهید بزرگ هم ردیف مصلحانی همچون علامه اقبال لاهوری است.

این شاعر کشورمان افزود: نکته خوبی که باید در مورد برگزاری جشنواره گل واژه های مطهر به آن اشاره شود اینست که در خصوص بزرگانی همچون استاد شهید مرتضی مطهری می باشد تا نسل امروز با زندگی این بزرگان شناخت پیدا کرده و با افکار، آثار و سیره عملی آنها آشنا شوند. به طور طبیعی شعر بهترین محملی است که می توانیم از طریق ابعاد هنری زمینه ای را فراهم کنیم تا نسل امروز، هنرمندان، شاعران و نویسندگان در صحنه حاضر شوند و انگیزه لازم را برای خلق آثار ارزشمند ادبی در این حوزه پیدا کنند.

وی اظهارداشت: استاد شهید مطهری چهره ای بود که حضرت امام (ره) آثار ایشان را صددرصد تایید کرده بودند. نیاز جامعه امروز است که شناخت کامل تری نسبت به آثار و افکار شهید مطهری؛ این عالم بزرگ پیدا کرده و آثار این عارف عالی مقام را مورد بررسی قرار دهد.

این شاعر کشورمان با اشاره به تاثیرگذاری استفاده از تفکرات استاد شهید مرتضی مطهری در شعر، تصریح کرد: امیدوارم با شناخت پیدا کردن نسبت به افکار استاد شهید مطهری بتوانیم راه روشن امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی را ادامه دهیم. در این راه شعر می تواند به تحقق این مهم کمک کرده و این راه را هموار کند تا با زبان شعر ما بتوانیم سیمای درخشان و پرفروغ استاد را به جامعه معرفی کنیم زیرا بروی جامعه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه شاعران نباید تنها به جنبه روحانی بودن شهید مطهری تمرکز داشته باشند، افزود: استاد شهید مرتضی مطهری نه تنها به عنوان یک عالم بلکه به عنوان یک مجاهد انقلابی، فیلسوف، سیاستمدار، نظریه پرداز دینی، روشنفکر دینی، مصلح اجتماعی و کسی که در ایجاد پیوند بین حوزه و دانشگاه نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری داشت، شناخته شده است. این ابعاد باید در شعر شاعران امروز مورد بررسی قرار بگیرد. شاعرانی که می خواهند چهره این عالم برجسته را به تصویر بکشند به این ابعاد توجه داشته باشند که تنها به عنوان یک روحانی به استاد نگاه نکنند.

این شاعر کشورمان با بیان اینکه استاد شهید مرتضی مطهری هم ردیف مصلحانی همچون علامه اقبال لاهوری است، اظهارداشت: این بزرگوار می تواند هم ردیف مصلحانی همچون اقبال لاهوری و محمد عبده قرار بگیرد.

اسماعیلی این جشنواره را پل ارتباطی و آشتی نسل دیروز و امروز دانست و ابراز داشت: این جشنواره پل پیوندی است که نسل امروز را با دیروز آشتی می دهد، بین افکار و اندیشه های نسل 57 و امروز پیوند می زند و قلب ها را به هم نزدیک تر می کند. مقدمه شناخت رهبر کبیر انقلاب اسلامی؛ شناخت بزرگانی همچون استاد مطهری و دکتر مفتح است که اگر ما واقعا شناخت کاملی نسبت به این بزرگان داشته باشیم در شناخت شخصیت رهبر بزرگمان هم موفق خواهیم بود.

وی آثار استاد شهید مرتضی مطهری را راهی روشن دانست و اظهارداشت: استاد مطهری در کنار تالیفات خود، در حوزه ادبیات هم تعلق خاطری داشتند. ایشان کتاب «تماشاگه راز» را دارند که در این کتاب شخصیت حضرت حافظ مورد بررسی قرار گرفته است. وی همچنین با نگارش دو جلد کتاب «داستان راستان» علاقه مندی و توجهشان را به ادبیات و تاثیر آن در جامعه نشان داده بودند. استاد شهید مطهری با نوشتن این کتاب ها راه را به ما نشان دادند که اگر ما می خواهیم در قلوب مردم نفوذ پیدا کرده و در ذهن و زبان مردم جایی را باز کنیم باید این کار را با ابزار هنر و ادبیات انجام دهیم.

اسماعیلی با اشاره به اقتدای شاعران به استاد شهید مطهری در قالب های مختلف شعر، خاطرنشان کرد: امروز شاعران در قالب های مختلف مانند کلاسیک، نیمایی و نو می توانند با اقتدا به استاد شهید مرتضی مطهری راه را هموار کنند تا جامعه را با ریشه ها، تاریخ، فرهنگ و جهان بینی اسلامی بیشتر آشنا کنیم. هنر ادبیات به عنوان پل پیوند می تواند راه را هموار کند و نسل امروز را با آرمانهای انقلاب و حضرت امام خمینی (ره) و ارزشهای انقلاب بیشتر آشنا کند.

تفکرات استاد مطهری ابزاری راهبردی است

فاطمه طارمی از جمله شاعران جوان و تاثیرگذار در عرصه پژوهش ادبیات با ابزار راهبردی دانستن اندیشه های شهید مطهری نیز گفت: تفکرات استاد شهید مرتضی مطهری ارزشمند، راهبردی و راهکار برای خیلی از مسائل است.

این شاعر کشورمان درخصوص دومین دوره از این جشنواره گل واژه مطهر، اظهارداشت: برگزاری و اجرای چنین جشنواره هایی ضرورت دارد. باید به تئوری ها و تفکرات اشخاصی چون شهید مطهری توجه بیشتری کرده و با اشاعه ی اندیشه هایشان برای احیا کردن آنها تلاش کنیم.

وی افزود: وقتی دست به کاری می زنیم باید ملزومات و اسباب آن را هم فراهم کنیم. بخش ابتدایی کار این است که بدانیم چقدر برای استاد شهید مطهری برنامه ریزی، تبلیغ و اطلاع رسانی می کنیم. وقتی کاری را شروع می کنیم باید تمام و کمال برای آن وقت بگذاریم، آن را برنامه ریزی کرده و اجرا کنیم. با اطلاع رسانی خوب می توان خروجی خوبی هم دریافت کرد.

این شاعر کشورمان با اشاره به این نکته که برگزاری این جشنواره موجب می شود تفکر و اندیشه شهید مطهری در شعر نو و کلاسیک شاعران به خصوص قشر جوان جایگاه خوبی پیدا کند، تصریح کرد: یادآوری تفکرات استاد شهید به جوانهایی که کمتر به این مسائل می اندیشند در جامعه شعری ضرورت دارد چون ممکن است به علت یادآوری نشدن دستخوش فراموشی شوند. خیلی خوب است که به آن توجه و تمرکز می کنیم. منتها بایستی سعی داشت که این کار سطحی برگزار نشود.

طارمی با تاکید بر اینکه متولیان نباید با این کارها دنبال اسم و رسم باشند، اضافه کرد: جوانان نیاز دارند که گاهی به آنها تلنگرهای شاعرانه ای هم زده شود تا آنها برای سرودن و نوشتن انگیزه پیدا کرده، در این هوا نفس بکشند و قلم بزنند. هم و غم متولیان امر باید بروی این مطلب باشد.

وی تفکرات این استاد شهید را ابزاری راهبردی تلقی کرد و ابراز داشت: تفکرات استاد شهید مطهری واقعا ارزشمند، راهبردی و راهکار در خیلی از مسائل است. ایشان معلم بوده و نگاه عارفانه ای هم داشته اند. معلم بودن کافیست برای اینکه به شخصیت یک انسان بپردازید و آن را تعریف کنید؛ چرا که عشق پایه و اساس اصلی آموزش است و معلم بودن ایشان به تنهایی کفایت می کند. تفکرات استاد می تواند در شعر هم به زیبایی به نمایش درآید.

فاطمه طارمی در استفاده از تفکرات این استاد در قالب های دیگر شعر در کنار شعر نو و کلاسیک خاطرنشان کرد: قالب های دیگر شعر مانند شعر آزاد، رباعی و دوبیتی از دیگر قالب ها جدا نیستند. نگاه من و همه شاعران حرفه ای به شعر این است که وقتی تفکر در شعر بنشیند خودش قالبش را پیدا می کند. شعر زمانی که به سراغ من شاعر بیاید خودش انتخاب می کند که در چه قالبی بنشیند؛ آیا دوبیتی، رباعی و نیمایی در قالب کلاسیک جا می گیرند، یا اگر رباعی سپید در شعر نو بیاید، چگونه می شود؟ در مجموع از این دو قالب جدا نیست و می تواند با معنا و مفهوم شعر به تصویر کشیده شود.

این شاعر کشورمان با اشاره به تاثیرگذاری استفاده از این تفکرات در اشعار شاعران بروی جامعه اظهار داشت: بحث تبلیغ بسیار مهم است. اگر تقاضای ارسال شعر به موقع به مخاطب اهل خود و شاعران برسد، اشعاری قوی تولید خواهند شد و اگر شعر خوب باشد و تفکرات شهید مطهری را هم در دل خود داشته باشد، تاثیر خود را بر جامعه خواهد گذاشت. اما اگر کار سطحی انجام دهیم و در خروجی کار اشعار خیلی قوی و با مفهومی هم نباشند، تاثیری نخواهد داشت. وقتی اشعار قوی باشند، تاثیرگذاری و خروجی آن چندین برابر خواهد بود، حتی از کلام صادق هم تاثیرگذاری بیشترخواهد داشت.

طارمی با تاکید بر زیبایی بیشتر در استفاده از تفکرات استاد شهید مطهری در قالب شعر، افزود: متولیان این جشنواره به نکته ی خوبی رسیدند. هر مفهومی که هنرمندانه در قالب شعر به مخاطب ارائه شود، زیباتر و دلنشین تر خواهد بود. حال که بخواهیم شیوه ی اندیشه های والای استاد مطهری را در قالب شعر ارائه دهیم، اثرگذاری دوچندانی خواهد داشت.

در خاتمه وی با بیان استفاده از تفکرات استاد شهید مرتضی مطهری در نشان دادن جریان مسیر انقلاب، خاطر نشان کرد: همواره هنر کلام، تاثیر فراوانی در مخاطبینش خواهد داشت، چون هر نگاهی را با هنر می توان به شکل زیباتری ارائه کرد. با چه ابزاری بهتر از هنر می توان تفکرات یک فرد انقلابی را ارائه داد؟ این اتفاق – برگزاری جشنواره – نشان می دهد که به طور یقین مسیر انقلاب در جریان است. وقتی روح تفکرات انقلابی در روح هنرمندان جاری و ساری باشد، مخاطب خود را با او هم مسیر و همراه خواهد کرد تا این تفکرات برایش احیا شوند. پس تفکرات شهید مطهری در عین انقلابی بودن، در قالب هنر هم به شکل زیباتری ارائه خواهد شد و بر مخاطبان تاثیر خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها