رییس سازمان میراث فرهنگی خبر داد:

راه اندازی خانه عشایر درهمه استان‌ها

معاون رئیس جمهور ورئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه خانه عشایر ایران یک پاتوق فرهنگی و یک مکان مناسب برای پیگیری مسائل مرتبط با جامعه خدوم، زحمت کش و ارزشمند عشایری است از افتتاح خانه عشایر ایران در همه استان‌های کشور خبر داد.
کد خبر: ۵۴۲۵۴۳
راه اندازی خانه عشایر درهمه استان‌ها

به گزارش روز سه‌شنبه جام‌جم آنلاین به نقل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، محمد شریف ملک زاده پیش از ظهر امروز با بیان این مطلب در مراسم افتتاح خانه عشایر ایران که با حضور مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مسئولان سازمان امور عشایری و جمعی از عشایر اقوام مختلف کشور از استان‌های گوناگون در خانه تاریخی قوام الدوله برگزار شد گفت: عشایر مرزداران بی ادعای کشور هستند که خدمات آن‌ها به بخش‌های مختلف کشور فراموش نشدنی است بنابر این باید از تمام توان برای خدمت رسانی به این قشر ارزشمند جامعه استفاده کرد.

وی با اشاره به این جمله حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند: "عشایر ذخیره انقلاب هستند" بر خدمات رسانی هرچه بیشتر به این قشر از جامعه تاکید کرد و افزود: این جمله ارزشمند و تاریخی معمار کبیر انقلاب اسلامی می‌تواند در تبیین نقشه راه خدمات رسانی به عشایر کشور ملاک قرار گیرد.

وی افتتاح خانه عشایر را با هدف استفاده هر چه بهتر و مناسب تر از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جامعه عشایری خواند و اضافه کرد: جامعه عشایری کشور یک جامعه زحمت کش، شریف و خدوم است که جامعه‌ای تولید کننده هستند و باید از ظرفیت این جامعه مهم برای آبادانی و سرافرازی ایران بزرگ استفاده کرد.

دکتر ملک زاده در ادامه با اشاره به وجود 86 میلیون هکتار مرتع در کشور یادآور شد: از این مقدار، 33 میلیون هکتار از مراتع در اختیار عشایر است که سازمان عشایری کشور باید برای استفاده مطلوب و بهینه از این مراتع توسط عشایر کشور برنامه ریزی کند.

وی با اشاره به تولید کننده بودن جامعه عشایری کشور اظهارداشت: تولید کننده بودن این جامعه می‌تواند به اقتصادی معیشتی کمک کند و از این موضوع مهم می‌توان در پیشبرد اهدافی که برای اقتصاد مقاومتی در کشور تعریف شده است استفاده کرد.

وی با اشاره به افتتاح خانه عشایر ایران در تهران افزود: امیدوارم این خانه در تمامی استان‌های کشور افتتاح شود و با افتتاح این خانه در سراسر کشور در مناسبت‌های مختلف مراسم شب فرهنگی عشایر برگزار شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه از 28 اسفند ماه جشنواره ملی صدای بهار در 31 استان کشور برگزار خواهد شد اضافه کرد: باید از ظرفیت‌های جامعه عشایری کشور در برگزاری این جشنواره استفاده کرد و با اجرای موسیقی‌های محلی و اجرای برنامه‌های هنری توسط گروه‌های مختنلف عشایر به استقبال از نوروز باستانی ایران برویم.

ملک زاده اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی، اجرای موسیقی‌های محلی، طبخ غذاهای سنتی، نمایش لباس‌های سنتی و اجرای آداب، رسوم و سنن عشایر ایران می‌تواند از مهم‌ترین محورهای مشارکت عشایر در این جشنواره باشد.

این عضو کابینه دولت دهم در پایان صحبت‌های خود با قدر دانی از حمایت‌های دولت خصوصا دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران از برگزاری جشنواره ملی صدای عشایر افتتاح خانه عشایر را نوید بخش روزهای خوش جامعه عشایری کشور دانست.

افتتاح خانه باستان‌شناسان  در خانه جلال

ملک زاد ه با اشاره به برنامه‌های مهم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در روزهای آینده نیز خاطر نشان کرد: خانه باستان شناسان کشور نیز فردا دوم اسفند ماه در خانه جلال آل احمد در خیایان خیام افتتاح خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها