لذت آرامش در آبادی های کرمانشاه

وقتی بام خانه ایوان همسایه است + عکس

غار قوری قلعه در منطقه زیبای اورامانات و در نزدیکی شهر زیبای پاوه معروف به هزار ماسوله قرار دارد، که علاوه بر جذابیت‌های طبیعی و شگفت انگیزی که دارد نمایشگر شاهکار هنر طبیعت نیز است.
کد خبر: ۵۴۱۶۶۰
تالار عروس در غار قوری قلعه

بنا بر تحقیقات به عمل آمده غار قوری قلعه در حدود 13 کیلومتر طول و ستون فقرات غار سه هزار و140 متر است و به همین دلیل به عنوان بزرگترین غار آبی آسیا شناخته شده است.در 86 کیلومتری جاده کرمانشاه به پاوه در شمال شهر جوانرود غاری وجود دارد که آن را بزرگترین غار آبی آسیا می دانند.

این غار در منطقه زیبای اورامانات و در نزدیکی شهر زیبای پاوه معروف به هزار ماسوله قرار دارد، که علاوه بر جذابیت‌های طبیعی و شگفت انگیزی که دارد نمایشگر شاهکار هنر طبیعت نیز است.

با توجه به تحقیقات به عمل آمده این غار را بزرگترین غار آبی آسیا می دانند، که بنا بر اظهارات مسئولین محلی این غار از سالیان پیش مورد شناسایی مردم محلی بوده تا اینکه در سال 1355 یک گروه غارشناس انگلیسی و در سال 1356 یک گروه دیگر غارشناس فرانسوی در صدد نفوذ به آن برآمدند که ناموفق بودند.

بعدها در سال 1368 کانون کوهنوردان کرمانشاه نیز تلاشی را در این مورد انجام داد که موفق به کشف قسمت هایی از دالان های فرعی آن شدند.

از نظر شکل هندسی این غاربه یک تونل با برش سطح مقطع شبیه است که فعالیت های آهک‌ها باعث ظاهر شدن استلاکمیتها و استلاکتیتهای بسیار دیدنی و آراسته ای با قطرات شفاف آبها شده که این غار را جزو زیباترین غارهای جهان کرده است.

بنا بر تحقیقات به عمل آمده این غار در حدود 13 کیلومتر طول و ستون فقرات غار سه هزار و140 متر است که به همین دلیل به عنوان بزرگترین غار آبی آسیا شناخته شده است.

از مجموعه شناسایی شده غار قوری قلعه 450 متر آماده بازدید مردم است.

فاز اول این مجموعه دارای دو تالار به نام های مریم و کوهان شتر است و فاز دوم آن دو هزار و 700 متر طول دارد که آن هم دارای دو تالار به نام های بلور و عروس و یک تونل آبی منحصر به فرد به نام تونل آبی برزخ است.

از تونل برزخ به عنوان وحشتناکترین مسیر غار یاد می شود که در 500 متری غارقرار گرفته و دارای طولی برابر با 500 متر و عرض 3 متر می باشد و عمق آب نیز در این قسمت یک و نیم متر است که متاسفانه به علت عدم آماده سازی فاز دوم این قسمت‌ها برای بازدید عموم آماده نیست.

تالار بلور: بخش دیگر این غار تالار بلور است، تالار بلور دارای زیباترین حوضچه و چترهای واژگون، قندیل های پرده ای ( درافری‌ها ) واقع در 1000 متری غار است.

تالار عروس: زیباترین تالار غار تالار عروس است که در چهار طبقه مجزا، کف و ستون کریستالی واقع در یک هزار و 500 متری غار است.

در عمق دو هزار و 600 متری غار 4 آبشار به ارتفاع تقریبی 3، 6، 8 و 12 متری واقع شده است، قدمت این غار به نظر کارشناسان به دوره ی دوم زمین شناسی ( اواخر مزوزوئیک ) بر می گردد.

در خصوص حیات در این غار نیز تنها می توان به یک گونه نادر و کمیاب خفاش به نام خفاش گوش موشی اشاره کرد که در این غار زندگی می کند.

زیبایی این غاردر نوع خود بسیار بی نظیر و به عقیده زمین شناسان منحصر به فرد است.

دره ای که غار قوری قلعه در آن واقع شده نیز از زیباترین دره های استان است که از ویژگی های خاصی از جمله جنگ‌ها و رودهای روان برخوردار است و زیبایی خاصی را به فضای اطراف غار داده است تا علاوه بر زیبایی منحصر به فرد درون غار اطراف غار نیز از زیبایی های خاص طبیعی برخوردار باشد، که اگر به امکانات موجود رفاهی که برای گردشگران در نظر گرفته شده، فرهنگ بومی و اصیل مردم این خطه از کشورمان را با صنایع دستی و فرآورده های محلی آنها را اضافه کنیم مجموعه تفریحی قوری قلعه با شگقتی های طبیعی و زیبا و نیز با آب و هوای معتدل کوهستانی دلچسبی که دارد یکی از بهترین نقاط هدف کردشگران داخلی و خارجی بشمار می آید. (مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها