براساس توصیه وزارت بهداشت ذبح قربانی باید در مراکز و کشتارگاه‌هایی که سازمان دامپزشکی معرفی می‌کند، صورت گیرد

ذبح دام در کوچه و خیابان بهداشتی نیست

در آستانه فرارسیدن عید سعید قربان، معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن تاکید بر لزوم خرید دام از مراکز معتبر و تحت نظر سازمان دامپزشکی، گفت: گوشت حاصل از ذبح قربانی نباید بیشتر از چهار ساعت در محیط آزاد نگهداری شود.
کد خبر: ۵۱۱۷۳۳

سیدرضا غلامی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: خرید دام به‌منظور قربانی در عید سعید قربان از مراکز معتبر عرضه دام که تحت نظر سازمان دامپزشکی است، صورت گیرد.

وی افزود: ذبح قربانی باید در مراکز و کشتارگاه‌هایی که سازمان دامپزشکی معرفی می‌کند، صورت گیرد. از نظر بهداشتی، ذبح دام در محیط خارج از کشتارگاه و در کوچه و خیابان صحیح نیست و این موضوع باعث انتقال آلودگی‌های محیطی به گوشت می‌شود و بهداشت عمومی را نیز با خطر مواجه می‌کند.

غلامی ضمن تاکید مجدد بر لزوم ذبح قربانی در مراکز تحت نظر سازمان دامپزشکی، ادامه داد: در صورتی که امکان ذبح قربانی در مراکز مورد نظر سازمان دامپزشکی وجود نداشته باشد، در هر نقطه‌ای خارج از محدوده‌های تعریف شده نیز لازم است رعایت موارد بهداشتی به منظور جلوگیری از انتقال آلودگی‌های محیطی به گوشت دام و همچنین رعایت بهداشت عمومی صورت گیرد؛ به طوری که لازم است حتما ذبح دام روی زمین آسفالت یا سنگ فرش انجام شده تا شرایط شستشو راحت‌تر باشد. در صورت نبود سنگ فرش یا آسفالت نیز حتما کیسه نایلونی زیر دام قرار گیرد.

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت ادامه داد: تمام ضایعات حاصل از ذبح قربانی اعم از خون و فضولات باید در چاه فاضلاب یا عمق خاک دفن شود.

وی با بیان این‌که گوشت حاصل از ذبح دام نباید بیشتر از چهار ساعت در محیط آزاد نگهداری شود، افزود: به منظور نگهداری طولانی‌مدت، گوشت باید در فریزر نگهداری شود. در صورت مصرف گوشت دام ذبح شده زیر 72 ساعت، استفاده از یخچال‌های معمولی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

غلامی با تاکید بر این‌که افرادی که به ذبح دام مبادرت می‌کنند، حتما باید کارت بهداشتی همراه داشته باشند، افزود: لازم است افرادی که دام را ذبح می‌کنند از لباس، دستکش و چکمه مناسب استفاده کنند.

5 ناظر شرعی در جایگاه‌های عرضه دام

مسئول ناظرین شرعی جایگاه‌های شهرداری در عیدقربان گفت: امسال شهرداری تهران تعداد جایگاه‌های ذبح گوسفندان قربانی را به 22 جایگاه افزایش داده که در هر جایگاه بیش از پنج ناظر شرعی حضور خواهد داشت.

به گزارش مهر، حجت‌الاسلام و المسلمین ایمانی با بیان این که طبق قانون نظارت برذبح و صید، هر جایی که ذبح صورت می‌گیرد باید ناظر شرعی حضور داشته باشد، از این رو شهرداری تهران از ناظران شرعی در جایگاه‌ها بهره گرفته است، افزود: وظیفه یک ناظر رسیدگی به سه نکته است؛ یکی نظارت به شرایط ذبح شرعی، دومی طهارت حیوانی که ذبح می‌شود و خروج کامل خون از بدن دام، سوم جدا کردن اجزای حرام که نزدیک به 16 عضو از حیوانات حلال‌گوشت است.

حجت‌الاسلام ایمانی توضیح داد: امسال بشکه‌های پلمب شده برای صادرات اجزای حرام دام برای استفاده مصارف صنعتی، در تمام جایگاه‌ها قرار داده شده تا با نظارت ناظرین این اجزا در بشکه‌ها قرار گرفته و پلمب شوند تا امکان استفاده برای سوءاستفاده‌گران وجود نداشته باشد.

وی همچنین گفت: امروزه بیشتر مردم کشورهای دنیا به استفاده از گوشت حلال روی آورده‌اند زیرا آنها نیز با پیشرفت علم درک کرده اند که ذبح اسلامی، بر اساس علوم پزشکی و بهداشتی است و از این رو استفاده از گوشت حلال درسراسر دنیا افزایش قابل توجهی داشته است.

ایمانی با اشاره به ویژگی‌های ناظرین افزود: ناظرین افرادی دارای صلاحیت و حکم هستند که اغلب از روحانیون دارای علوم حوزوی هستند و آموزش‌های علمی و عملی در این رابطه دیده‌اند. وی همچنین از برگزاری دوره‌های آموزشی برای ذابحین نیز خبر داد و گفت: برای ذابحین نیز دوره‌های آموزشی برگزار کرده‌ایم تا عمل ذبح گوسفندان در روز عید قربان به نحو احسن انجام بگیرد.

دریافت نذورات نقدی عید قربان از طریق عابر بانک

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) از فراهم شدن امکان دریافت نذورات نقدی مردم برای عید قربان از طریق عابر بانک و پرداخت اینترنتی خبر داد.

سعید ستاری با بیان این مطلب افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده مردم می‌توانند نذورات نقدی خود را از طریق شماره حساب 6666 بانک ملی شعبه کمیته امداد و همچنین تمامی عابربانک‌های متصل به شبکه شتاب پرداخت کنند.

وی گفت: همچنین این نهاد از طریق پایگاه اینترنتی www.emdad.irآماده دریافت کمک‌های نقدی مردم است.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد تاکید کرد: این نهاد بخشی از کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده در روز عیدقربان را برای کمک به مردم زلزله‌زده آذربایجان شرقی ارسال خواهد کرد. همچنین از سایر استان‌ها نیز اعلام آمادگی شده تا گوشت‌های قربانی خود را به این مناطق بفرستند.ستاری گفت: دفاتر، مساجد و پایگاه‌های کمیته امداد در روز عید قربان آماده دریافت گوشت قربانی شده یا نذورات نقدی هستند.

موسسه خیریه حمایت از کودکان سرطانی(محک) نیز که با مشارکت‌های مردمی در 21 سال فعالیت خود از 18هزار کودک مبتلا به سرطان و خانواده‌شان حمایت همه‌جانبه انجام داده است، نسبت به دریافت نذورات نقدی و غیرنقدی عید قربان،اعلام آمادگی کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها