پرچمدار کاروان ایران در المپیک لندن درگفتگو با جام جم

مظاهری: الان وقت جوانگرایی در بوکس نیست

علی مظاهری هنوز هم بابت ناداوری محرزی که در المپیک لندن علیه او صورت گرفت و از رسیدن به مراحل بالاتر رقابت‌های بوکس محرومش کرد افسوس می‌خورد، اما به اندازه روزهای اولی که آن اتفاق برایش افتاد افسرده نیست و سعی می‌کند آینده بهتری را برای خود ترسیم کند. در حالی که تصور می‌شد مظاهری به خط پایان رسیده است، احتمال حضورش در لیگ نیمه‌حرفه‌ای بوکس دنیا، دوباره نام او را سر زبان‌ها انداخت. مظاهری پیش از آغاز المپیک خداحافظی خود را پس از پایان این رقابت‌ها پیش‌بینی کرده بود، اما حالا با لیگ نیمه‌حرفه‌ای بوکس دنیا خود را در ابتدای راه می‌بیند. او در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» از برنامه‌های پیش‌رو و البته گلایه‌هایش می‌گوید.
کد خبر: ۵۰۵۴۲۰

حضورت در لیگ نیمه‌حرفه‌ای دنیا قطعی شده یا این‌که فقط در حد حرف است؟

بله قطعی شده است. نام من وارد لیست بوکسورهای شرکت‌کننده در لیگ نیمه‌حرفه‌ای دنیا قرار دارد، البته هنوز مشخص نیست برای کدام تیم و کدام کشور روی رینگ می‌روم. این پیشنهاد مستقیم به فدراسیون بوکس ابلاغ شد و حضور در این رقابت‌ها قطعی است.

لیگ نیمه‌حرفه‌ای بوکس دنیا به صورت متمرکز برگزار می‌شود یا دوره‌ای؟

به صورت دوره‌ای است و بازی‌ها به صورت رفت و برگشت در کشورهای مختلف برگزار خواهد شد.

پس با این اوصاف زمان زیادی را باید برای حضور در این لیگ صرف کنی؟

بله. از آنجا که لیگ بوکس ایران بتازگی تمام شده است با خاطر آسوده‌تری در لیگ نیمه‌حرفه‌ای دنیا شرکت می‌کنم، چرا که مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا فصل جدید لیگ بوکس ایران آغاز شود.

گویا سال گذشته هم پیشنهادی از یک تیم آلمانی داشتی؟

بله، ولی ماجرای دیگری داشت. آن تیم آلمانی فقط قصد شرکت در لیگ کشور آلمان را داشت، اما این بار پای لیگ نیمه‌حرفه‌ای دنیا در میان است که تنها مختص یک کشور نیست.

پس از پایان المپیک عنوان شد ورزشکارانی مانند تو که با ناداوری از رسیدن به مدال المپیک بازماندند به اندازه مدال‌آوران پاداش می‌گیرند. این طرح برای تو عملی شد؟

بله، اما آن هم چه عملی شدنی! سعید عبدولی هم مثل من با ناداوری حقش خورده شد، اما او 200 سکه دریافت کرد و من 12 سکه!

چرا تفاوت پاداش شما و عبدولی تا این حد زیاد بود؟

می‌دانم، اما از وزیر ورزش بپرسید چرا. اگر موضوع اجحاف و حق خوری مطرح بود، حق من را خیلی بیشتر از عبدولی خوردند، اما گویا در ایران کشتی اهمیت بیشتری نسبت به بوکس دارد. معتقدم حق من در ایران بیشتر خورده شد و اگر به تفاوت‌های پاداش من با عبدولی نگاه کنید حرفم را تائید می‌کنید.

بسیاری از ورزشکاران از عدم حمایت مالی و نداشتن یک شغل مناسب گلایه دارند. وضعیت برای تو هم چنین است؟

صد‌درصد. از بوکسوری مانند من که سال‌ها برای تیم ملی زحمت کشیده کوچک‌ترین حمایتی به عمل نمی‌آید. البته ناراحتی من بیشتر از این است که در ایران بوکس را پایین‌تر از رشته‌هایی همچون کشتی می‌بینند. یک کشتی‌گیر خیلی راحت‌تر از یک بوکسور می‌تواند در المپیک مدال بگیرد، چرا که راهی طولانی و سخت برای کشتی‌گیرانی که فینال را نشانه گرفته‌اند وجود ندارد، اما بوکسورها باید دشوارترین مسابقات را پشت سر بگذارند. به عبارتی باید بگویم کشتی‌گیران هنر نکردند که مدال گرفتند! همین وضعیت است که باعث شده کشتی یک رشته پرمدال لقب بگیرد. زحمتش را ما بوکسورها می‌کشیم آن وقت جایزه و مدالش را کشتی‌گیران می‌گیرند.

پیش از المپیک از خداحافظی‌ات گفته بودی اما با پیشنهادی که از سوی لیگ نیمه‌حرفه‌ای دنیا به تو شده، حتما پشیمانی. درست است؟

علی مظاهری: مسئولان ورزشی خواهش می‌کنم تبعیض را کنار بگذارند. وقتی هنگام پرداخت پاداش بین من و کشتی‌گیری مثل عبدولی تا این حد تبعیض قائل می‌شوند، انگیزه‌ها پایین می‌آید. بی مهری به بوکس بس است، ما هم آدم هستیم

من گفته بودم اگر مدال بگیرم خداحافظی می‌کنم، اما دیدید که چه بلایی سرم آمد. زمانی که با ناداوری از دور رقابت‌های المپیک حذف شدم به فکر خداحافظی افتادم، اما گذشت چند هفته باعث شد انگیزه‌ام را دوباره به دست بیاورم. من نه‌تنها برای مدال طلای بازی‌های آسیایی 2014 اینچوان کره‌جنوبی برنامه دارم، بلکه حتی به حضور در المپیک ریودوژانیرو هم فکر می‌کنم.

الان دوباره زمزمه‌هایی مبنی بر جوانگرایی در تیم ملی بوکس شنیده می‌شود. با این شرایط فکر می‌کنی در المپیک آتی جایی برای تو یا احسان روزبهانی باشد؟

جوانگرایی بسیار مهم است، اما مسئولان اگر از بوکس مدال می‌خواهند باید بدانند الان زمان جوانگرایی نیست. هم من و هم روزبهانی در المپیک ثابت کردیم بوکس ایران در رقابت‌های بزرگ و معتبری می‌تواند مدال بگیرد. باید به ما فرصت بیشتری بدهند.

سبک‌وزن‌های تیم ملی وضعیت بهتر و ایده‌آل‌تری دارند یا سنگین‌وزن‌ها؟

مسلما سنگین‌وزن‌ها، البته این را به دلیل حضور خودم در وزن 91 کیلوگرم نمی‌گویم. وضعیت بهتر سنگین‌وزن‌های ایران بارها ثابت شده است. سبک‌وزن‌های بوکس ایران می‌توانند در مسابقات آسیایی صاحب مدال شوند، اما نباید فراموش کرد در آسیا بوکسور خوب در سبک‌وزن بسیار زیاد است.

درباره تغییر سرمربی تیم ملی بوکس چه نظری داری؟ با این اتفاق موافق بودی؟

نهرودی مربی خوب و زحمتکشی بود، اما حالا که به جای وی یک مربی جوان به نام اکبر احدی آمده فکر نمی‌کنم تغییر و تحول زیادی به وجود بیاید. باید بگویم ما بیش از هرچیزی یک مربی پایه می‌خواهیم، چرا که در رده‌های پایه اشکالات متعددی دیده می‌شود. یک مربی خوب خارجی برای رده‌های پایه می‌تواند پیشرفتی جهش‌وار رقم بزند. البته ما مربی اکراینی به درد نخور هم نمی‌خواهیم.

خودت برای مربیگری برنامه‌ای داری؟

بله، مدت‌هاست ذهنیت من به سمت و سوی مربیگری معطوف شده است و به همین دلیل برنامه‌های زیادی برای عملی‌کردن آن دارم. البته فعلا به بازی‌های آسیایی فکر می‌کنم.

درباره جوانگرایی کارکنان فدراسیون بوکس چه نظری داری؟ این تغییرات به نفع بوکس و بخصوص تیم ملی است؟

باتجربه‌هایی همچون همایون اردلان، باید در فدراسیون باقی بمانند. دلیلی ندارد فردی همانند اردلان یا ناطق‌نوری بروند تا یک جوان بی‌تجربه جایش بیاید که هیچ کاری بلد نیست. باتجربه‌های حاضر در فدراسیون بوکس، وزنه‌ای قابل توجه هستند، البته نه همه آنها!

منظورت چیست؟

خواهش می‌کنم دیگر درباره‌اش صحبت نکنیم!

بگذریم، پیش از المپیک گفتی به خاطر تمرینات پر فشار، دختر هفت ماهه ات را از زمان تولدش فقط دو بار دیدی. الان فرصت بیشتری داری تا در کنارش باشی؟

بله، الان وقت بیشتری را صرف خانواده و دختر دوست‌داشتنی‌ام آندیا می‌کنم. بهترین فرصت برای بودن در کنار دخترم همین روزهاست، چرا که به همین زودی دوباره درگیر مسابقه‌ها و تمرینات می‌شوم.

صحبت خاصی مانده؟

از مسئولان ورزشی خواهش می‌کنم تبعیض را کنار بگذارند. وقتی هنگام پرداخت پاداش بین من و کشتی‌گیری مثل عبدولی تا این حد تبعیض قائل می‌شوند، انگیزه‌ها پایین می‌آید. بی مهری به بوکس بس است، ما هم آدم هستیم!

هیلدا حسینی‌خواه‌ /‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها