تشکیل هیات نظارت، خلاف قانون اساسی است

کدخدایی: تفسیر شورای نگهبان از اصل 113 بزودی اعلام می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان با خلاف قانون دانستن تشکیل هیات نظارت بر قانون اساسی، تاکید کرد که تفسیر برخی درباره اصل 113 قانون اساسی، ناصواب است و تفسیر شورای نگهبان از این اصل بزودی اعلام می‌شود.
کد خبر: ۴۸۰۰۲۲

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد تشکیل هیات نظارت بر قانون اساسی اظهار کرد: شورای نگهبان در سال‌های 59 و 65 به تشکیل هرگونه نهاد و هیات بازرسی ایراد گرفته است. بعد از سال 68 که قانون اساسی مورد اصلاح قرار گرفت این ایراد همچنان به قوت خود باقی بود. در دولت‌های قبلی نیز ایرادات و موضع خود را به صورت کتبی اعلام کرده بودیم. در نامه‌ای که یکی دو سال پیش نیز اعلام شد مطرح کردیم شورای نگهبان مخالف تشکیل هرگونه هیاتی بوده است.

کدخدایی با بیان این‌که قطعا تشکیل این‌گونه هیات‌ها خلاف قانون اساسی بوده و هست اعلام کرد: اصل 113 در دستور کار شورای نگهبان قرار دارد و ان‌شاءالله بزودی در مورد آن اعلام نظر می‌کنیم. اصل 113 قانون اساسی می‌گوید: پس‏ از مقام‏ رهبری‏، رئیس‌ جمهور عالی‌ترین‏ مقام‏ رسمی‏ کشور است‏ و مسوولیت‏ اجرای‏ قانون‏ اساسی‏ و ریاست‏ قوه‏ مجریه‏ را جز در اموری‏ که‏ مستقیما به‏ رهبری‏ مربوط می‌شود، برعهده‏ دارد.

خبرنگار دیگری با اشاره به این‌که انتخابات ریاست جمهوری را در پیش‌رو داریم، گفت، اگر اصلاح‌طلبان و افرادی نظیر سیدمحمد خاتمی وارد انتخابات شوند، موضع شورای نگهبان چگونه خواهد بود؟ کدخدایی گفت: من اکنون نمی‌توانم پیشاپیش قضاوتی کنم. نظر شورای نگهبان همواره این بوده که فعالیت کسانی که در چارچوب قانون اقدام می‌کنند بلامانع است. کدخدایی درخصوص ابطال نتایج انتخابات در حوزه‌های انتخابیه تویسرکان و ایلام گفت: ابطال حوزه‌ها به دلیل تخلفات انتخاباتی و بعضا مطالب جدیدی است که درمورد برخی از افراد به دست ما می‌رسد و بر این اساس ابطال، جزیی یا کلی است. در تویسرکان ابطال به دلیل تخلفات انتخاباتی بود و در ایلام به دلیل مباحث انتخاباتی و تخلفاتی که در مورد یکی از نامزدها روی داده بود انتخابات آن حوزه ابطال شد. سخنگوی شورای نگهبان افزود: به مردم و اهالی حوزه‌های انتخابیه که انتخابات در آنجا ابطال شده این اطمینان را می‌دهم که نظراتی که شورای نگهبان در مورد صحت و عدم صحت حوزه‌ها اعلام می‌کند، مبتنی بر نظرات کارشناسی است. ما در این حوزه‌ها هم قبل از انتخابات و هم روز انتخابات نمایندگانی داشتیم که موارد را مورد بررسی قرار می‌دهند و باز هم تاکید می‌کنم که نظراتی که از سوی شورای نگهبان اتخاذ می‌شود مبتنی بر اسناد و مدارک متقن و نظرات کارشناسی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها