لاریجانی در همایش شوراها :

قانون اساسی نیازمند اصلاح است

رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در نخستین همایش شوراها و مدیریت علمی در افق چشم‌انداز گفت: برای آنکه همه امور شهری به شوراها واگذار شود، نیاز به اصلاح قانون اساسی است. این کار فواید زیادی دارد، چون بسیاری از وقت وزرا صرف کارهای خود می‌شود حال آنکه آنها باید بیشتر تمرکز خود را روز مباحث مدیریت استراتژیک قرار دهند،‌ اما پیگیری مسائل خرد باعث می‌شود تا ذهن وزرا از کارهای استراژیک دور شود.
کد خبر: ۴۷۴۰۶۰

به گزارش روز چهارشنبه جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری خانه ملت،‌ علی لاریجانی عصر امروز در نخستین همایش شوراها و مدیریت علمی در افق چشم‌انداز گفت: شوراها می‌توانند از پشتوانه نخبگان محلی برخوردار و کانالی برای ارتباط گیری آنها و نخبگان ملی شوند تا گردشی بین نخبگان کشور به وجود آید.

وی با اشاره به نقش کلیدی شوراها در رشد و ارتقای نخبگان محلی و ایجاد چرخش نخبگان در کشور گفت: وقتی احزاب فراگیر در کشور حضور ندارند، شوراها می‌توانند پلی بین نخبگان ملی و محلی شوند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود:شوراهای شهر و روستا مطابق قانون اساسی کشور تشکیل شدند و روح و کالبد این اصل از قانون اساسی آن بود که به مرور کارها به مردم واگذار شود، اما جمع‌بندی کنونی آن است که نمی‌توان همه امور شهری زیر نظر شوراها قرار گیرند، چون شورای نگهبان معتقد است وزرا در هر بخش اختیاراتی دارند و اگر خود آنها تشخیص دهند می‌توانند مسئولیت را به شوراها واگذار کنند.

وی یادآور شد: در سطح کشور باید از نظر نخبگان محلی استفاده شود، اما هیچ مکانیزمی برای ارتباط برقرار کردن بین نخبگان محلی و نخبگان علمی وجود ندارد. در کشورهایی که دموکراسی بر آنها حاکم است، احزاب وظیفه چرخش نخبگان را برعهده دارند و زمینه این کار را فراهم می‌کنند تا نخبگان محلی رشد پیدا کنند و به سطح ملی بیایند، اما در ایران زمان انتخابات گروه‌های سیاسی دور هم جمع می‌شوند و لیست می‌دهند که این کار هیچ همخوانی با کارکرد حزبی ندارد.

وی افزود: قوی کردن مدیریت شهری نیازمند تغییر قانون اساسی و تغییر نگاه به ساختارهای مدیریتی کشور است. چون هم‌اکنون در پشت بسیاری از تقسیم‌بندی‌های استانی هیچ استراتژی دقیقی وجود ندارد و معلوم نیست با انجام این تقسیما‌ت چه نفعی متوجه کشور می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس هشتم یادآور شد: در بودجه سال جاری دو میلیارد دلار برای کمک به شهرداری‌ها و متروی کلانشهرها از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافت. فارغ از اینکه قانون اجرا می‌شود یا خیر اما باید در نگرش مدیریت شهری یک اصلاحی صورت بگیرد به طوری که آنها نیازی به اعتبارات دولتی احساس نکنند.

وی تاکید کرد: در کنار ترمیم قوانین مادر باید در نوع اداره کشور نیز اصلاح رویه‌هایی انجام شود تا توسعه کشور با تغییرات انجام شده محقق شود.

وی افزود: در طول ۳۳ سال پس از جمهوری  اسلامی هنوز یک مدل شهری که نماد شهرسازی در جمهوری اسلامی باشد، تعریف نشده است، حال آنکه در دوره صفویه چنین کاری انجام شد.

رئیس فراکسیون اصولگرایان افزود: مسکن مهر کار خوبی است اما در الگوسازی مدل ایرانی در نظام جمهوری اسلامی برای ساختمان‌سازی کاری انجام نگرفت که متخصصان کشور در این رابطه کارهایی کرده‌اند اما در یک مدل جامع تعریف نشده است.

وی تصریح کرد: هنوز در کشور هیچ نقشه حساب‌شده‌ای برای استفاده از زمین‌ها وجود ندارد و بدون هیچ کار حساب‌شده‌ای تغییر کاربری صورت می‌گیرد، حال آنکه در ژاپن زمین محدود است و برای کار کشاورزی دریاها را خشک می‌کنند تا قطعه‌ زمینی ۳۰۰ متری برای اشتغال کشاورزی فراهم آوردند و به آن کمک یارانه‌ای می‌دهند تا این اشتغال پایدار بماند.

لاریجانی افرود: در ایران برای پرداخت یارانه‌ای و اصلاح قیمت‌ها نباید کاری کرد که کشاورز کار و تولید خود را رها کند و توانایی تداوم کار کشاورزی برای وی مقدور نباشد، چرا که کار کشاورزی قابل مقایسه با صنعت و تجارت نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان به خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: زمین‌های بالادستی این دریاچه در استفاده از آب رودخانه‌ها بهره‌ گرفتند و سدهایی زده شد بدون آنکه کار کارشناسی‌ای انجام شود، حال مجلس یکصد میلیارد تومان برای احیای این دریاچه در بودجه سال ۹۱ لحاظ کرد. در کل باید برای استفاده از زمین‌ها یک نقشه علمی جامع کرد و به همین سادگی اجازه تغییر کاربری به آنها نداد، چرا که مشکل زیست‌محیطی ایجاد می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها