هنوز درباره سرنوشت ستاد بسیج اقتصادی تصمیم گیری نشده است

کالابرگ به تاریخ پیوست

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: دولت برنامه‌ای برای توزیع کالاهای کالابرگی ندارد. محمدعلی ضیغمی در گفت‌وگو با مهر افزود: توزیع کالاهای کالابرگی که در سال گذشته اعلام شده بود، به اتمام رسیده است و دولت بنا ندارد تا توزیع کالا در قالب کالابرگ را در دستور کار خود قرار دهد؛ بنابراین دولت تا اطلاع ثانوی، برنامه‌ای برای توزیع کالاهای کالابرگی ندارد.
کد خبر: ۴۴۸۶۲۵

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که آیا کالابرگ‌های مرحله سیزدهم کارکرد خود را از دست می‌دهند، افزود: کالابرگ می‌‌تواند استفاده‌های مختلفی داشته باشد و برای توزیع کالا مورد مصرف قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ستاد بسیج اقتصادی منحل شده است، بدون تایید یا رد این خبر، تصریح کرد: هم‌اکنون بحث بر سر این است که ستاد بسیج اقتصادی در ساختار جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین تکلیف شود، اما در هر صورت ستاد بسیج اقتصادی باشد یا نباشد، نیروهای انسانی آن حتما در مراحل دیگر و سایر پست‌های سازمانی وزارتخانه جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند.ضیغمی گفت: جای هیچ‌گونه نگرانی برای کارکنان ستاد بسیج اقتصادی نیست و آنها به هیچ عنوان نباید نگران باشند، چرا که برنامه‌ریزی دقیق در مورد آنها حتی در صورت انحلال، انجام خواهد شد.

پرونده کالابرگ در حالی بسته می‌شود که دولت سال گذشته و در آستانه آغاز مرحله نخست هدفمندسازی یارانه‌ها از عرضه بیشتر کالاهای کالابرگی به منظور جبران اثرات ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داده بود و بنابر آن بود که با اعلام چند کالابرگ، فشار ناشی از افزایش قیمت کالاهای اساسی بر مردم خنثی شود.

با این حال، قیمت کالاها آن گونه که پیش‌بینی می‌شد افزایش نیافت، که شاید یکی از دلایل توقف اعلام کالاهای کالابرگی افزایش کمتر از انتظار قیمت کالاهای اساسی بود هر چند که همین افزایش کنونی هم بویژه در بخش شیر و لبنیات برای برخی اقشار جامعه، بسختی قابل هضم و جبران در سبد هزینه‌هاست.

چند هفته قبل هم کارمندان ستاد بسیج اقتصادی در اعتراض به بلاتکلیفی خود و احتمال انحلال این ستاد در مقابل وزارت بازرگانی سابق تجمع کرده بودند.

اما صرف نظر از عوامل احتمالی حذف کالاهای کالابرگی از جمله بیکار شدن جمعی از کارمندان دولت ـ که البته برای آن هم حتما باید چاره‌جویی شود ـ ادامه اعلام کالابرگ در شرایطی که هدفمندسازی یارانه‌ها آغاز شده است، حرکتی خلاف جهت جریان اقتصاد کشور تلقی می‌شد و بالاخره باید یک روزی این حرکت خلاف جهت متوقف می‌شد.

با وجود این معاون وزیر صنعت معدن و تجارت دقیقا مشخص نکرده است که آیا پرونده کالابرگ برای همیشه بسته شده یا توقف فعلی، موقتی است.

چرا که این احتمال منطقی است که اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها شرایطی ناخواسته را به وجود آورد که توزیع مجدد کالاهای کالا برگی اجتناب ناپذیر به نظر برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها