با وجود این‌که امروزه خوراک ایرانی بدون برنج در پندار نمی‌گنجد، خوراک اصلی ایرانیان در سده‌های گذشته، بیشتر از هر چیز نان بوده است.
کد خبر: ۴۱۳۰۸۲

پروفسور محمدرضا همزه‌ای استاد مردم شناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفتگو با ایسنا  در بیان جایگاه نان در فرهنگ ایرانیان، عنوان کرد: از مهمترین اختراع هایی که در میدان پخت نان انجام شده است، اختراع تنور در سرزمین‌های ایران باستان بوده است؛ جایگاه نان تا جایی است که هنوز تنور و اجاق در میان ایرانیان ارزش خود را از دست نداده و اینها همه بیانگر اهمیت و جایگاه نان نزد ایرانیان است.

وی ادامه داد: نان هنوز هم در میان همه گروه‌های ایرانی دارای ارج است و جالب اینجاست که تا گذشته‌های نزدیک به نان سوگند یاد می‌شد و هنگامی که تکه‌ای از آن بر زمین می‌افتاد آن را برداشته و پس از بوسیدن بر روی جای بلندی می‌گذاشتند تا مبادا نادانسته لگد بخورد.

همزه ای گفت: در گذشته روش پختن نان در ایران به راستی یک هنر بود، به این ترتیب که خمیر نان را همه شب می‌مالیدند تا پرورده شود آنگاه با آمیختن مخمر که خمیر ترش خوانده می شود، می گذاشتند تا ور بیاید.

وی تصریح کرد: ایرانیان تاکنون چندین روش جالب پخت نان را آفریده‌اند که در میان آنها می توان از نان سنگک، نان گرده، نان لواش، نان تیری و نان ساجی نام برد؛ با وجود همه اینها، نان سنگک شاهکار هنر نان پزی ایرانی است؛ براستی همانند دیگر جلوه‌های فرهنگ ایرانی ستایش انگیز است.

همزه‌ای عنوان کرد: نان باید از گذشته‌های دور یکی از بخش‌های جدا نشدنی از فرهنگ خوراک آیینی ایران بوده باشد و این در حالی است که برنج نمی‌تواند دارای چنین پیشینه کهنی در این آیین‌ها باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها